استاد عالی حوزه علمیه در خصوص آداب زیارت، توجه به مقام امام نزد خداوند را لازم دانست و به طریقه حضور در حرم و درخواست از امام اشاره کرد.

 در مقام زیارت از جایگاه امام نزد خداوند غافل نباشیم

به گزارش قدس آنلاین، در راستای بررسی آداب زیارت از منظر علما خدمت حضرت آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی از از شاگردان مطرح امام خمینی و آیت‌الله خویی و استاد عالی حوزه علمیه رسیدیم تا پیرامون امر زیارت  و آداب آن گفت و گو کنیم. وی در این خصوص بیان داشت: اول باید بدانیم امام چه نقشی در دنیا دارد باید توجه داشته باشیم امام واسطه فیض خداوند متعال است یعنی خداوند متعال آنچه که در این دنیا ازنعمات بیکران بر ما و بشریت نازل می کند همه به برکت امام هر زمان است.

استاد عالی حوزه ادامه داد: ائمه واسطه فیض و نعمات خداوند هستند و تمام اهل زمین و زمان اعم از مسلمان و غیره همگی از آن بهره می برند. بنابراین مقام ایشان نزد خدا والا و ارجمند است.

 

واسطه فیض بین خالق و مخلوق

استاد خارج فقه و اصول حوزه بیان داشت: اراده امام از اراده خدا جدا نیست «لا یریدون إلا ما أراد الله» مقام و منزلت آنها بزرگ است اما ما توجه نداریم فکر می کنیم امام اندازه یک شخصیت دینی است که برای عرض ادب به دیدن او می رویم غافلیم که اینها چه جایگاهی نزد خداوند دارند.

وی افزود: همانطور که در زیارت امام حسین وارد شده «إِرَادَةُ الرَّبِّ فِی مَقَادِیرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَیْکُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُیُوتِکُمْ» خالق هر فیضی که می خواهد به مخلوقات نازل کند از طریق این خانواده لطف می کند بنابراین مقام و منزلت بسیار والایی دارند چطور در مقابل یک مسول دولتی خضوع و خشوع می کنیم اما در مقابل کسی که همه خلقت در ید اراده اوست و این مقام را خدا به او داده ما توجه به این جهت نداریم و از کنار آن ساده می گذریم!

 

پیش از رفتن به حرم

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: در مقام زیارت ادب و احترام را رعایت کنیم، مثلا پیش از رفتن به حرم طبق دستور لباس پاکیزه بپوشیم غسل کرده و قدم ها را کوتاه و آهسته برداریم سر به زیر بوده و مقابل امام با خضوع و خشوع زیارت بخوانیم نماز زیارت هدیه کنیم و دست به دعا بلند کرده از خدا بخواهیم به برکت امام، حوائج ما را برآورده کند.

وی افزود: برخی مواقع دیده می شود عده ای به حرم می آیند اما مشغول امر دیگری هستند به مسجد و اماکن این چنینی که می روند با موبایل سرگرم هستند فکرشان مشوش به غیر زیارت و دعاست به نوعی این مسخره کردن خود است مثل آنکه بلاتشبیه به دیدار مقام دولتی برویم اما آنجا با موبایل خود سرگرم باشیم و غافل از حضور آن شخص به امر دیگری بپردازیم خب قطعا طرف مقابل این دیدار و حضور را قبول ندارد.

 

از امام چه بخواهیم

استاد عالی حوزه علمیه بیان داشت: با کمال تاسف به مقام امام دقت نمی شود و اینکه امام چه شخصیت و منزلتی دارد و چگونه باید با ایشان سخن گفت و ارتباط گرفت  این سنخ زیارت و بی توجه بودن به آن مقام بلند اثر زیادی ندارد دوستان و شیعیان امیر مومنان علی(ع) توجه داشته باشند که به دیدار کسی رفته اند که هیچ وقت دعای او رد نمی شود!

وی افزود: امام چنان شخصیت بزرگی است که هرچه از خداوند متعال بخواهد رد نمی شود. اما باید توجه داشته باشیم که خواسته ما خلاف شرع نباشد خواهش معقول و قابل قبول باشد و بدانیم که گاهی عدم اجابت در مصلحت ماست بدبین نباشیم بگوییم ما خواستیم و اعتنا نشد! خیر گاهی صلاح نیست که چنین شود.

 

هنگام حضور درحرم چه کنیم

آیت الله اشرفی شاهرودی در پایان گفت: با توجه به این نکات و اینکه قلبمان متوجه ایشان باشد بعد هم با  کمال ادب وارد حرم شویم بعد زیارت نمازجعفر طیار یا دو رکعت نماز دیگر بخوانیم بعد دست به دعا بلند کنیم و ادعیه وارده بعد نماز را بخوانیم بعد هم در مدتی که در جوار حضرت هستیم مواظب باشیم خلاف شرع نکنیم، غیبت نکنیم، دروغ نگوییم اتهام به افراد نبندیم و امثال این موارد که باید رعایت شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها