در آخرین اخبار مربوط به تحولات افغانستان، فارین پالسی گزارش داده سران طالبان یک شورای ۱۲ نفره را برای اداره افغانستان تشکیل خواهد داد و به برخی از اعضای مطیع دولت سابق، وزارتخانه‌های مورد نظر خود را ارائه می‌دهند، زیرا آن‌ها در تلاش برای تشکیل دولتی قابل قبول برای جامعه بین‌المللی هستند.

نظام شورایی طالبان موفق می‌شود؟

براساس این گزارش، ملاعبدالغنی برادر، ملامحمد یعقوب پسر ملامحمد عمر (رهبر پیشین طالبان) و خلیل‌الرحمان حقانی پرنفوذترین اعضای شورا خواهند بود. آن‌ها می‌خواهند شورا شامل «احمد مسعود» هم باشد اما انجام آن بعید به نظر می‌رسد.

صباح زنگنه، کارشناس مسائل سیاسی منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس در زمینه مدل نظام شورایی مدنظر طالبان برای اداره افغانستان اظهار کرد: تاکنون در افغانستان روش‌های مختلفی برای اداره جامعه بوده است اما روشی که اکنون طالبان اعلام کرده، اگر فقط از افراد خود آن‌ها تشکیل شود، به طور قطع نمی‌تواند پاسخگوی نیاز و خواسته مردم افغانستان و حتی دیگر کشورها باشد، اما اگر اعضای این شورا از میان اقوام مختلف انتخاب شوند، این یک بحث قابل تأمل است و می‌تواند به شکل‌گیری اولیه حکومت کمک کند.

صباح زنگنه افزود: باید منتظر بود جزئیات این شورا اعلام شود. اگر شورا مورد پذیرش احزاب و اقوام مختلف قرار گیرد، می‌شود یک حکومت عملیاتی و مستقر کرد، اما اگر قرار بر این باشد که دیگران کنار گذاشته شوند و بخشی از جامعه را استثنا کند، نتیجه‌بخش نخواهد بود.

طالبان شفاف حرف بزند

این کارشناس مسائل منطقه در مورد وعده‌های طالبان برای رعایت حقوق زنان و امکان تحقق آن توضیح داد: طالبان اعلام کرده ما مطلبی را تحمیل نخواهیم کرد و جامعه مجبور نخواهد بود، اما به مرور زمان برخی از صحبت‌های اولیه فراموش شده و صحبت‌های جدیدی مطرح می‌شود، در حالی‌که طالبان باید خیلی شفاف حرف‌های خود را بزند؛ به هر حال بخش زیادی از جامعه افغانستان تحصیلکرده و روشنفکر هستند و مدیریت آن در شهرها و روستاها باید متفاوت باشد، یعنی نمی‌توان رویکردی را که شاید بتوان در قبال برخی روستاها اعمال کرد در شهرها نیز اعمال کرد و نمی‌توان با آن‌ها به صورت تحکمی رفتار کرد. البته جامعه افغانستان به طور سنتی یک جامعه مذهبی است و مسلمان‌های معتقدی هستند، اما ممکن است نوع پوشش جنوب با شمال آن متفاوت باشد. بنابراین رفتارها و رویکردهایی که ریشه اجتماعی دارد باید شناسایی شود و تحولات مبتنی بر فرهنگ مردمی پیش رود.

افغانستان همیشه مخالف حضور آمریکا بوده است

وی در مورد مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و احتمال وقوع درگیری در صورت تحقق نیافتن آن گفت: طالبان و همه مردم افغانستان در طول تاریخ مخالف حضور نیروهای خارجی چه آمریکایی، چه روسی، چه پاکستانی و چه ترکیه‌ای در کشور خود بوده‌اند و این خصوصیت فرهنگی، تاریخی و اعتقادی آن‌هاست؛ بنابراین طالبان در مسئله تخلیه نیروهای نظامی خارجی از کشور حتماً جدی هستند و نمی‌پذیرند این نیروها به حضور خود ادامه دهند و چنانچه نیاز باشد در استفاده از قدرت خود تعارفی نخواهند داشت؛ بنابراین اگر آمریکا قصد ماندن داشته باشد با مخالفت و چه بسا درگیری مواجه خواهد شد.

تعامل ایران دوستانه می‌شود اگر...

صباح زنگنه درباره شبهه‌ها و تحلیل‌هایی که در زمینه موضع ایران در قبال تحولات افغانستان مطرح می‌شود نیز گفت: افغانستان برای ما یک کشور همسایه است و کشور همسایه را نمی‌توان جابه‌جا یا حذف کرد، بنابراین مردم و جامعه افغانستان باتوجه به این مسئله و با همه تنوع قومی و مذهبی که دارند، خواهان رابطه و تعامل با همسایگان هستند؛ اگر این تعامل به صورت دوستانه و براساس حفظ حقوق همسایگی و منافع مشترک باشد، قطعاً رابطه ایران و افغانستان رابطه مثبت و سازنده‌ای خواهد بود و می‌تواند به نفع هر دو ملت توسعه پیدا کند. افغانستان امروز برای بازسازی و حتی امور روزانه نیازمند همکاری با همسایگان است جمهوری اسلامی هم نشان داده به مردم افغانستان علاقه‌مند است و با دید مساعدت و همکاری و همبستگی نگاه می‌کند، بنابراین به توسعه افغانستان و تأمین نیازمندی‌های آن از جمله نفت و گاز و مسیرهای ترانزیتی جاده‌ای، ریلی و دریایی کمک خواهد کرد. نگاه ایران به آینده روابط با افغانستان نگاه مثبتی است و درصدد احیا و توسعه تجارت و روابط با افغانستان خواهد بود.

برچسب‌ها