۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 765886
مسجد کانون همدلی خالصانه و وحدت مسلمین است

قال الله تبارک‌وتعالی: «وَأَقِیمُوا وُجُوهَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ».

«مسجد» در آیین و فرهنگ متعالیِ اسلام، خانه خداوند سبحان و پرستشگاه اهل ایمان است.

اساسی‌ترین نقش مسجد، هویّت بخشیدن به مسلمانان است، زیرا در مساجد، «نماز» که قائمه و ستون دین و گوهر ناب ایمان است به صورت جمعی و اجتماعی برپا می‌گردد و از این رهگذر، مسجد به کانونِ تجلّی همدلیِ خالصانه و وحدتِ کلمه مسلمین تبدیل می‌شود و بدین ترتیب، یک هویّت جمعیِ شاخص برای آنان ایجاد می‌گردد.

پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» در اوّلین قدم، به‌منظور تشکیل حکومت اسلامی، مسجدالنبی «ص» را پایه‌گذاری فرمودند و عملاً آن مسجد مقدّس را به پایگاهی بزرگ برای عبادت و تعلیم و تربیت حکومت، مبدّل ساختند و نقشِ برجسته مسجد در ایجاد تشخّص و هویّت اجتماعی برای مسلمانان را به ما یادآور شدند.

بنابراین اولیاء محترم مساجد اعمّ از ائمّه جماعات و سایر متصدّیان گرامی و همه شرکت‌کنندگان در مساجد لازم است به این وجهِ جمعی و حیثِ اجتماعی مسجد به‌عنوان تجلّی‌گاه اتّحاد و همدلی و برطرف ساختن تفرقه‌ها و اختلافات و کمک برای زدودن غم‌های دیگران و تلاش برای کاستن دردها و رنج‌های خلق خدا و جذب و تعلیم و تربیت نسل حقّ جو و تکامل‌طلبِ جوان، توجه و اهتمام هرچه بیشتر داشته باشند تا بدین‌وسیله، هر مسجد کوچک و بزرگی، به یک کانونِ شاخصِ وحدت و هویّت مسلمانان تبدیل گردد. ان‌شاءالله تعالی.

منبع: حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها