وزارت دفاع چین با صدور یک بیانیه به آمریکا درباره تبعات عبور یک ناوشکن موشک‌انداز آمریکایی از تنگه تایوان به شدت هشدار داد.

هشدار تند وزارت دفاع چین به آمریکا درباره تایوان

به گزارش قدس آنلاین، اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در عبور دادن یک ناوشکن این کشور از تنگه تایوان با واکنش تند وزارت دفاع چین مواجه شده است.

وزارت دفاع چین روز شنبه (امروز) در سایت اینترنتی خود به موضوع عبوریک  ناوشکن موشک انداز آمریکایی از تنگه تایوان پرداخت.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پکن بعد از اقدام روز جمعه (روز گذشته) یک ناوشکن موشک انداز آمریکایی در عبور از تنگه تایوان، به ایالات متحده و تایوان به دلیل انجام اقدامات تحریک‌آمیز و نقض حاکمیت چین و تضعیف صلح و ثبات منطقه تاخت.

وزارت دفاع چین اعتراض این کشور را درباره عبور ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان اعلام کرد و این اقدام را «تحریک‌آمیز» خواند.

این وزارتخانه در بیانیه خود با تاکید بر اینکه ایالات متحده یک بار دیگر نشان داد که «بزرگ‌ترین صلح و ثبات در تنگه تایوان» است، افزود: «ما مخالفت قاطع و محکومیت شدید خود را اعلام می‌کنیم».

طبق گزارش‌ها، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که ناوشکن موشک انداز «یواس‌اس کید» آمریکا روز گذشته اقدام به گشت‌زنی در آب‌های بین‌المللی تنگه تایوان کرد و این اقدام، «قانونی» و مطابق با مقررات بین‌المللی بوده است.

وزارت دفاع چین در بیانیه خود ضمن رد اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره عبور از تنگه تایوان اعلام کرد: «تایوان بخش جدایی ناپذیر چین است».

ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست «چین واحد» را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد. به‌رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

همچنین نیروی دریایی آمریکا بارها و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است. فقط ۱۵ کشور در جهان به‌صورت رسمی با تایوان روابط دیپلماتیک دارند اما بسیار از دولت‌ها دفتر نمایندگی خود در این کشور را تحت عنوان «دفاتر تجاری» اداره می‌کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها