کانون های بحرانی بیابان در خراسان جنوبی طی سال های اخیر روند افزایشی داشته و علی رغم شتاب گرفتن طرح های مقابله با بیابان زایی هنوز هم استان نیازمند توجه ویژه است.

غوغای بیابان در خراسان جنوبی/ طرح های بیابان زدایی شتاب می گیرد

به گزارش قدس آنلاین، از مجموع مساحت خراسان جنوبی که بیش از ۱۵ میلیون هکتار است، ۱۴.۵ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده‌اند. بر اثر خشکسالی‌های چندین ساله خطر افزایش بیابان‌ها خراسان جنوبی را تهدید می‌کند که در همین راستا طرح‌هایی برای مقابله با بیابان‌زایی اجرایی شده و نوید بهبود وضع موجود را می‌دهد اما با توجه به وسعت استان کافی نیست.

خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی درنشستی پیش از ظهر امروز  با اشاره به اینکه استان بین دو کویر لوت و مرکزی قرار گرفته که سه ضلع استان را تشکیل می‌دهد، گفت :۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت استان بیابانی است.

علیرضا نصرآبادی عنوان کرد: میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از این مساحت جز کانون‌های بحران فرسایش بادی است.

وی افزود: خراسان جنوبی جزو ۵ استان درگیر با پدیده گرد و غبار و دومین استان بیابانی کشور است و طی سال‌های اخیر با توجه به شرایط خاص استان اقدامات مقابله با بیابان‌زایی شتاب گرفته است.

وی با بیان اینکه خشکسالی و ریزگردهای هر روز هوای استان را آلوده‌تر می‌کند، گفت: با اجرای ۱۷ هزار و ۷۲۹ هکتار نهال کاری، ۱۵ هزار و ۹۲۵ هکتار مدیریت روان آب سطحی و ۶۰۰ هکتار مالچ پاشی و احداث آب‌گیرها نقش مهمی در جلوگیری از اثرات منفی ریزگردها و شن‌های روان و نابودی مراتع انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش کانون‌های فرسایش بادی و خاکی، خشکسالی‌های متناوب و کمبود بارندگی، اعتبارات و سرعت اجرای طرح‌های مقابله با بیابان زدایی اگر چه طی سال‌های اخیر افزایش داشته اما بازهم جوابگوی سطح درگیری استان نیست.

رشد کانون‌های بحرانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تخریب سرزمین یکی از مشکلات اساسی جهانی، ملی و منطقه‌ای، در عرصه‌های بیابانی است که برآیند آن به شکل فرسایش خاکی خود را نشان می‌دهد.

نصرآبادی با اذعان به اینکه در عرصه فرسایش بادی طرح‌های بیابان‌زایی را اجرا می‌کنیم، اظهار کرد: با توجه به حساسیت‌های اقلیمی، جغرافیایی و منطقه‌ای حاکم در این زمینه برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه از سال ۸۹ تا ۹۷ مساحت کانون‌های بحرانی بر اثر خشکسالی و تغییر اقلیم ۵۵ درصد رشد داشته است، ادامه داد: همچنین مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی در استان نیز ۶۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه حرکت ماسه‌های روان در گذشته در منطقه سرایان فعالیت‌های کشاورزی و دامداری و همچنین سکونت مردم را دچار اختلال کرده بود، بیان کرد: با انجام عملیات جنگل کاری که از سال ۹۲ در منطقه شروع کردیم جلوی هجوم ماسه‌ها گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید از اقدامات انجام شده در حوزه بیابان زدایی حفاظت شود، گفت: در این راستا غرق چرای دام و مقابله با آفات و بیماری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

طغیان آفات و کاهش مقاومت گونه‌های گیاهی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به خشک شدن هوا و کمبود بارندگی مقاومت گونه‌های گیاهی کاهش یافته است.

وی با اشاره به طغیان آفات از جمله آفت شپشک سفید و هجوم ملخ‌های کوهان دار عنوان کرد: در شهر سه قلعه شاهد شیوع این آفات بود که با مشارکت تشکل‌های مردمی و بسیج در کمتر از دو ماه مهار شد.

وی به اجرای طرح حفاظت از جنگل‌های دست کاشت با مدیریت قطع برش اشاره کرد و افزود: به منظور جلوگیری از پیشروی آفت‌ها؛ گونه‌ها و سرشاخه‌هایی که دچار آفت شده‌اند را قطع و از محل دور می‌کنیم.

شتاب در اجرای طرح‌های بیابان زدایی با دو برابر شدن اعتبارات

وی با اذعان به اینکه در استان همواره تلاش کرده‌ایم فراتر از اعتبارات تصویب شده فعالیت داشته باشیم، ادامه داد: در مقابله با بیابان زدایی رتبه اول کشور را کسب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سطح عملکرد طرح‌های مبارزه با بیابان‌زایی طی سال گذشته در استان ۱۰۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، عنوان کرد: ۴ میلیارد تومان بیشتر از اعتبار مصوب در این حوزه کار کرده‌ایم.

نصرابادی از اجرای عملیات بیابان زدایی در سطح ۲۲ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان در سال جاری خبر داد و بیان داشت: عملکرد خوب سال گذشته باعث شد تا اعتبارات این حوزه در سال جاری دو برابر افزایش یابد.

به گفته وی امسال ۹۹ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان‌زدایی به خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار تهیه طرح بیابان زدایی در استان داشته‌ایم، افزود: از این میزان برای حدود یک میلیون هکتار عملیات اجرا شده است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها