معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به وقوع خشکسالی در سال جاری بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل خشکسالی تولید پسته در استان ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

پیش‌بینی کاهش ۲۰ درصدی تولید پسته در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین ساربان در خصوص میزان تولید پسته در سال جاری در  خراسان رضوی اظهار کرد: برداشت پسته به صورت مصرف تازه‌خوری از ۱۵ مرداد آغاز شده اما برداشت عمده پسته از نیمه شهریور ماه شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت پسته در استان ۱۱۲ هزار هکتار است، ادامه داد: از این مقدار حدودا ۷۰ هزار هکتار پسته تر و خشک قابل برداشت است و باقی باغات پسته به دلیل اینکه هنوز به صورت نهال است، غیر بارور به‌شمار می‌آید. سالانه به طور متوسط زمین‌های زیر کشت پسته ۵ تا ۸ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به وقوع خشکسالی در سال جاری بیان کرد: با توجه به شرایطی خشکسالی در استان چاه‌ها ۲ ماه زودتر فعال شد تا از این آب برای زراعت استفاده شود. بنابراین قطعا میزان بهره‌برداری چاه‌ها به دلیل کنترگذاری کمتر می‌شود.

ساربان در رابطه با آمار تولید پسته در شهرستان‌های استان عنوان کرد: شهرستان‌های قطب تولید پسته در استان به ترتیب شهرستان‌های مه‌ولات، بردسکن و خوشاب است. در سال‌های ۹۸ و ۹۹ که سال‌های پربارانی بود، تولیدکنندگان پسته با آفت کمتری سر و کار داشتند اما در سال‌هایی مانند امسال که در آن خشکسالی رخ می‌دهد، آفت پسیل پسته که خشکی دوست است، با حمله به زمین‌های خشک موجب خسارت به این محصول می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها