سعید خطیب‌زاده به تروئیکای اروپایی و ایالات متحده آمریکا هشدار داد مراقب عواقب و تاثیرات اقداماتشان در آژانس بر مذاکرات وین که قرار است در آینده نزدیک از سر گرفته شود، باشند.

مراقب اقداماتتان در آژانس و تاثیرش بر مذاکرات وین باشید/ مبادله زندانیان از دستور کار خارج نشده است

به گزارش قدس آنلاین،سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که به صورت برخط برگزار شد در خصوص امکان تغییر در رویکرد ایران به مذاکرات وین و نیاز به توافقی جدید و متفاوت از آنچه تا کنون در وین حاصل شده با جابجایی دولت و حضور امیرعبداللهیان در رأس وزارت امور خارجه گفت: برجام در ایران در عرصه بین‌المللی سندی است که یک بار مذاکره و امضا شده و امکان تغییر در آن نیست، یا موفق می‌شویم در ادامه مذاکرات وین اجرای آنرا تضمین کنیم یا اینکه برجام احیا نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ما در مرحله‌ای نیستیم که در مورد مذاکرات وین قضاوت کنیم، افزود: ایران در وین بر اساس تصمیم حاکمیتی وارد مذاکره وین شد. اکنون دولت تغییر کرده و ممکن است تغییراتی در تیم مذاکره هم حاصل شود اما سیاست نظام تغییر نکرده است.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: ما همچنان در برجام هستیم، اما همه طرفها توجه کنند که روزهای آتی بسیار مهم است و طرفهای ما باید در موضوع گیری‌ها و مباحث در تلاشهایی که به ویژه در آژانس انجام می‌دهند دقت کنند، زیرا هر اقدام غیر سازنده برای مذکرات وین مضر است.

وی گفت: آنچه الان مهم است اینست که که با همکاری ۱+۴ بتوانیم مذاکرات وین را از سر بگیریم.

مبادله زندانیان از دستور کار خارج نشده

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه موضوع مبادله زندانیان بین ایران و انگلیس و آمریکا پس از کارشکنی واشنگتن از دستور کار خارج شده یا با آغاز مجدد مذاکرات وین به جریان خواهد افتاد،  هم تصریح کرد: آزادی اتباع ایرانی که به بهانه‌های واهی به گروگان گرفته شده‌اند یا در کشورهای دیگر با درخواست های غیر معقول امریکا در بازداشت هستند چیزی نیست که از دستور خارج شود.

وی افزود: اگر آمریکا این مسیر را تسهیل کند برای گفتگوهای وین هم بهتر است، متاسفانه آنچه که توافق شد به دلیل کارشکنی ایالات متحده در شب اخر انجام نشد و  اگر همین امروز آمریکایی ها تعهداتشان را انجام دهند همین فردا تبادل امکانپذیر است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در پی حواشی که در کنفرانس بغداد شکل گرفت درباره اینکه بن بستی در مذاکرات ایران و عربستان شکل گرفته است ؟ با اشاره به اینکه عربستان همسایه ما در این منطقه است ما نقاط اشتراک زیادی برای کمک به صلح و ثبات داریم در منطقه داریم، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه دست دوستی را از عربستان دریغ نکرده هر موقع ریاض این اراده را داشته با سازوکارهای منطقه‌ای فکر کند این مسیر ادامه خواهد یافت.

خطیب‌زاده تصریح کرد:  هیچ بن بستی میان دو کشور بزرگ در این منطقه نیست که قابل حل نباشد تنها اراده سیاسی و اقدام در دو پایتخت می‌تواند به حل مسائل کمک کند.

وی در عین حال اذعان کرد که بجز گفتگوهایی که در تهران میان مقامات دو کشور صورت گرفته دیدار و رایزنی دیگری از جمله در حاشیه کنفرانس بغداد بین دو کشور انجام نشده است.

حواشی نمی‌تواند موفقیت حضور در اجلاس بغداد را متاثر کند

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان درباره دلیل حضور ایران در کنفرانس بغداد در سطح وزیر و شرکت نکردن رئیس جمهور در این رویداد هم خاطرنشان کرد: نحوه حضور و شرکت کنفرانس‌ها بر اساس سطح و موضوع آن تعیین می‌شود. ما بارها اعلام کرده‌ایم در هر اقدامی که به صلح و امنیت عراق کمک کند در کنار مردم این کشور هستیم.

وی اضافه کرد: آقای رئیسی در گذشته هم سفر موفقی به عراق داشتند و در آینده هم سفر انجام خواهد شد. سفر آقای امیرعبداللهیان هم موفق بود و حاشیه هایی که بخواهد متن را کمرنگ کند مورد توجه سیاست خارجی نیست. این سفر آنچنان دستاوردهای موفقی داشته که شاید برخی بخواهند با حواشی آنرا بپوشانند. اجلاس بغداد مسیر همگرایی‌های بیشتر بود.

آمریکا در جایگاهی نیست که مانع فروش نفت ما به لبنان شود

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران به سمت لبنان و واکنش مقامات آمریکایی به این اتفاق هم با بیان اینکه ارسال محموله های سوخت ایران به مشتریانش در کشورهای مختلف یک تصمیم حاکمیتی است و ما مختاریم تصمیم‌ بگیریم سوختمان را به چه کشوری بفروشیم، تاکید کرد:  نه آمریکا و نه کشور دیگری در جایگاهی نیست که بخواهد مانع تجارت مشروع شود.

وی افزود: ما در اعمال حقوق حاکمیتی خودمان جدی هستیم و تجارت مشروع در این حوره جزو اولین حقوق بین الملل هست. ما درمورد  لبنان هم همین مسیر را رفتیم و تا زمانی که مشتری باشد ادامه پیدا می‌کند. کشورهای دیگر هم اگر بتوانند الام مردم لبنان را کم کنند نباید تامل کنند. مردم لبنان ثروتمند هستند و نیاز به اعانه ندارند و می‌توانند نیازهای خودشان را تامین کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این سوال که تهران در چه شرایطی طالبان را به رسمیت خواهد شناخت هم تصریح کرد: ما همواره کنار مردم افغانستان بوده‌ایم و اولویت ما صلح و ثبات و امنیت این کشور و مردم آن بوده است. در بیانیه وزارت امور خارجه هم گفته شد جان و مال و ناموس مردم افغانستان باید توسط همه گروه‌ها تامین و حفظ شود.

وی افزود: تشکیل یک دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی آن باشد تنها راه حل موثر است. ما منتظر خواهیم بود این تعهد را ببینیم بر آن اساس جامعه بین‌المللی و ایران نظر خودش را اعلام خواهد کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اظهار داشت: هیچ نیرویی خارج از افغانستان حق ندارد برای سرنوشت مردم افغانستان تصمیم بگیرد.

وی درباره زمان برگزاری نشست گروه های افغانی و اجلاس همسایگان افغانستان به ابتکار تهران هم اظهار داشت: ما گفته‌ا یم باید گفتگوهای بین الافغانی را تسهیل کنیم تا یک دولت فراگیر نه اکثریت و اقلیت شکل بگیرد. طالبان بخشی از آینده افغانستان است و ما آمادگی خودمان را برای برگزاری دور دوم گفتگوهای تهران اعلام کردیم و این موضع منوط به این است که همه گروه‌ها امکان حضور در آنرا داشته باشند.

واکنش تهران به اظهارات مکرون در عراق

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که در حاشیه کنفرانس بغداد همسایگان را عامل مشکلات عراق عنوان کرده بود نیز با نسنجیده و تاسف امیز خواندن این سخنان، گفت: این سخنان نشان می‌دهد فرانسه و رئیس جمهور این کشور چقدر از واقعیت های عراق و منطقه دور و با آنها ناآشنا هستند.

وی تصریح کرد: اگر امروز آقای مکرون می‌تواند در خیابانهای موصل قدم بزند به خاطر جانفشانی‌ها و فداکاری‌هایی است که گروه های مقاومت مردمی شیعه در عراق انجام داده‌اند و بدترین کار ممکن نادیده گرفتن این واقعیت بخاطر اهداف سیاسی است.

خطیب‌زاده درباره احتمال تغییر در سطح مدیران و معاونین وزارت امور خارجه با تغییر وزیر و به منظور تحقق برنامه دیپلماسی اقتصادی هم با یادآوری اینکه تغییرات در پی جابجایی دولت امری محتمل و عادی است، گفت: باید ببینیم برنامه های وزیر جدید چیست، البته وزارت خارجه یک دستگاه تخصصی است و منافع کشور دچار تغییر نمی‌شود بلکه این برنامه‌ها و روش‌هاست که تغییر می‌کند.

پیام سفر وزیر خارجه از بغداد به دمشق

وی در پاسخ به این سوال که سفر وزیر امور خارجه بعد از کنفرانس بغداد به دمشق برای دلجویی از سوریه بوده که به این کنفرانس دعوت نشد یا یک سفر برنامه ریزی شده از قبل؟ اظهار داشت: میزبان اجلاس بغداد بوده است  و ما صرفا نظرمان را اعلام کرده ایم. من هم گفتم اگر اجلاس منطقه‌ای برای حمایت از بغداد باشد جای سوریه خالی است حرکت بین بغداد و دمشق برای نزدیک کردن آنها است.سفر وزیر به عراق در اولین سفر و بعد سوریه پیام خاص خودش را در مورد سیاستهای منطقه‌ای ایران دارد. حتما در دمشق رایزنی هایی در مورد گفتگوها در بغداد شده، اما سوریه در سیاست خارجی ایران هم نقش اساسی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره امکان حضور رئیس جمهور در نشست اتی سازمان همکاری‌های شانگهای هم با اشاره به اینکه دعوتنامه شرکت در این اجلاس به تهران رسیده، گفت: در حال بررسی هستیم انشا الله در سطح خوبی شرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها