مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: بر اساس آخرین پایش های انجام شده سطح تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت زمان پارسال ۶۰ درصد کاهش یافته است.

سطح تراز دریاچه ارومیه ۶۰ درصد کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، یاسر رهبر دین، با بیان اینکه بر اساس آخرین پایش ها سطح تراز دریاچه ارومیه روز گذشته سال جاری ۱۲۷۰.۷۴ است که این میزان در مقایسه با مدت زمان پارسال که ۱۲۷۱.۳۴ بود ۶۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه ۲ هزار و ۲۷۳ کیلومتر مربع است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳ هزار و ۶۰۷ کیلومترمربع بود که هزار و ۳۳۴ کیلومتر مربع کاهش دارد.

رهبر دین حجم آب موجود دریاچه ارومیه را روز گذشته سه میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: این میزان در سال گذشته بیش از ۴ میلیارد و ۹۸ میلیون مترمکعب بود که یک میلیارد و۹۶ میلیون مترمکعب کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تعهد آب منطقه‌ای استان برای رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه ۶۱۶ میلیون مترمکعب بود که پس از رهاسازی ۲۲۰ میلیون مترمکعب، ادامه رهاسازی متوقف شد، افزود: با کاهش بارش‌ها، کاهش آب معادل برف و کاهش حجم آب مخازن سدهای استان، تداوم رهاسازی به سمت دریاچه ارومیه باعث ایجاد یک بحران در خصوص تأمین آب شرب و خیانت به شهروندان محسوب می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اضافه کرد: آذربایجان غربی تا دو دهه گذشته جزو استان‌های پرآب کشور به شمار می‌رفت اما در حال حاضر به لحاظ برداشت‌های بی رویه و مصرف بالای آب، در زمره استان‌های خشک قرار گرفته ایم و امروز اولویت این شرکت تأمین آب شرب مطمئن و کشاورزی بوده که در همین راستا ادامه رهاسازی آب به دریاچه ارومیه متوقف شد.

رهبردین از کاهش ۲۴.۹ درصدی کل بارش‌ها از سال آبی جاری تا امروز ۸ شهریورماه خبر داد و گفت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز در سال آبی جاری ۲۲ درصد کاهش بارندگی داریم که یکی دیگر از دلایل بحران خشک شدن دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی کل بارش‌های استان در سال آبی جاری تا امروز را ۲۹۵.۶ میلیمتر عنوان و خاطرنشان کرد: در این میزان در مدت زمان مشابه پارسال ۳۹۳.۴ میلیمتر بود.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها