نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان با اشاره به اینکه یکی از دلایل کیفیت پایین برخی برندهای داخلی لوازم خانگی نداشتن رقیب در بازار و بستن درهای واردات است، گفت: قیمت لوازم خانگی داخلی نسبت به ابتدای امسال ۲۰ درصد گران شده است که با این افزایش قیمت مردم انگیزه ای برای خرید ندارند.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی داخلی/ مردم رغبتی برای خرید ندارند

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا قندی در خصوص نوسانات نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی، اظهار کرد: اگرچه نوسانات نرخ دلار بر قیمت لوازم خانگی تاثیرگذار است، اما بازار لوازم خانگی در رکود است و مصرف کننده انگیزه ای برای خرید ندارد.

وی با بیان اینکه به طور معمول ماه های محرم و صفر در خرید مردم از بازار لوازم خانگی تاثیرگذار است و آنها دلیلی برای خرید ندارند، افزود: از سوی دیگر لوازم خانگی قاچاق در بازار بسیار کم شده و مغازه داران ریسک فروش آن را نمی کنند، به همین دلیل نوسانات نرخ ارز تاثیری آن چنانی بر این بازار نداشته است.

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان البته با اعتقاد بر اینکه با بستن درهای داخل و ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی یکی از سیاست های اشتباه این بازار است، چراکه هنوز مردم اعتمادی به لوازم خانگی داخلی ندارند، تصریح کرد: اگرچه از ورود لوازم خانگی قاچاق در بازار جلوگیری کردیم، اما باید لوازم خانگی داخلی باکیفیت نیز تولید کنیم.

مردم اعتماد چندانی به لوازم خانگی داخلی ندارند

وی با تاکید بر اینکه مردم هنوز اعتماد چندانی به لوازم خانگی داخلی ندارند، افزود: تبلیغات مناسب برای کالاهای خوب لوازم خانگی داخلی انجام نمی شود، همچنین شرکت های لوازم خانگی داخلی به طور مرتب اقدام به افزایش قیمت می کنند که این جذابیت خرید را از بین می برد.

قندی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی به دلیل نوسانات نرخ ارز نبوده است، توضیح داد: حتی اگر نوسانات نرخ ارز هم نداشته باشیم، همواره شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی هستیم، به نحوی که بعضا مشابه خارجی همین کالا با برند معروف قیمت کمتری در بازار دارد و در این شرایط تقاضا برای لوازم خانگی خارجی بالا است.

وی تصریح کرد: برای رقابت در بازار، لوازم خانگی داخلی باید با کیفیت خوب تولید و از سوی دیگر خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشند.

کیفیت پایین لوازم خانگی برندهای داخلی

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان یکی از دلایل کیفیت پایین برخی برندهای داخلی لوازم خانگی را نداشتن رقیب در بازار و بستن درهای واردات عنوان کرد و گفت: معتقدم کالای خارجی باید در بازار باشد، اما اگر کالای داخلی کیفیت خوبی داشته باشد قطعا مصرف کننده گرایش به خرید جنس ایرانی می کند.

 وی با اشاره به اینکه لوازم خانگی تولید داخلی آنچه مورد نیاز مصرف کننده است آن هم با کیفیت بالا، بسیار کم تولید می شود، گفت: به عنوان مثال مصرف کننده نیازمند ماشین ظرفشویی، لباسشویی، مایکروفر، جاروبرقی و ... است که شرکت های داخلی به خصوص به لوازم خانگی خرد مورد نیاز مردم اصلا اهمیت نمی دهند.

قندی افزود: اگرچه تولیدکنندگان داخلی در تولید ماشین لباسشویی داخلی ترقی کرده اند، اما در بقیه تولیدات کمبود داریم.

وی گفت: در حال حاضر مردم تمایل به خرید یخچال فریزر جفتی و روهمی، اجاق گاز و برخی کالاهای لوازم خانگی خرد داخلی دارند، اما هنوز در تولید ماشین ظرفشویی مورد قبول مصرف کننده ناتوان هستیم.

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت لوازم خانگی در بازار بسیار بالا است، تصریح کرد: با قیمت های بالا، مشتریان رغبتی برای خرید لوازم خانگی مشابه داخلی ندارند.

قیمت پایین برخی لوازم خانگی خارجی نسبت به مشابه ایرانی

وی توضیح داد: به دلیل افزایش قیمت برخی کالاهای لوازم خانگی و همچنین نبود انگیزه خرید، تولیدکنندگان داخلی دوباره اندکی قیمت های خود را کاهش دادند، اما مردم همچنان انگیزه برای خرید وجود ندارد، چراکه مشابه همین جنس با برند معروف و به صورت قاچاق همچنان ارزان تر از کالای داخلی است.

قندی با اشاره به اینکه در حال حاضر برندهای سامسونگ و ال جی که در ایران پیشتر تولید و مونتاژ می شد، دیگر در بازار موجود نیست، گفت: به طور قطع لوازم خانگی خارجی با این برندها در بازار به نوعی کالای قاچاق است و به طور معمول مغازه دار با درخواست مصرف کننده اقدام به تهیه آن محصول می کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر قیمت لوازم خانگی داخلی نسبت به ابتدای امسال ۲۰ درصد گران شده است که با این افزایش قیمت مردم انگیزه ای برای خرید ندارند.  

افزایش ۴۰ درصدی درخواست اصفهان برای تعمیرات لوازم خانگی

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان در ادامه با اشاره به افزایش میزان خرابی لوازم خانگی و درخواست مردم برای تعمیرات به جای این محصولات، اظهار کرد: به دلیل شرایط اقتصادی امروز بسیاری از مردم بعد از خرابی لوازم خانگی خود قادر به خرید و جایگزینی محصول جدید نیستند، در این شرایط ناچار به تعمیر لوازم خانگی خود می شوند.

وی با تاکید بر اینکه به همان نسبت که قیمت لوازم خانگی افزایش داشته به طور قطع، نرخ قطعات یدکی و هزینه دستمزد آن نیز بالا رفته است، تصریح کرد: در حال حاضر درخواست اصفهانی ها برای تعمیر لوازم خانگی نسبت به گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

قندی همچین با اشاره به افزایش میزان شکایات بعد از تعمیرات لوازم خانگی به اتحادیه، گفت: قیمت قطعات گران است و تعمیرکار قطعه را تهیه و کالا را تعمیر می کند، درحالیکه مصرف کننده از گرانی آن بی خبر است، از سوی دیگر برخی قطعات موجود با توجه به نبود قطعه اصلی در بازار و یا بی کیفیتی آن، بعد از تعمیر دوباره دوباره خراب می شود و امروز میزان خرابی لوازم خانگی تعمیری نیز بالا رفته است.

وی همچنین تاکید کرد: اگر لوازم خانگی خارجی خراب شود، به دلیل تحریم ها، عدم واردات و همچنین گرانی، قطعه مورد نظر در بازار نایاب است و تعمیرکاران ناچار به استفاده از قطعه مشابه ایرانی و یا بعضا بی کیفیت آن می شوند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها