غلامرضا شجاع گفت: صنعت چاپ یکی از توانمندترین صنایع دنیاست، نباید متولی این صنعت، ‌ یک وزارتخانه فرهنگی باشد که دغدغه کافی برای این صنعت ندارد.

انتقاد به حذف روز ملی صنعت چاپ از تقویم رسمی/ ارشاد دغدغه سرپرستی چاپ را ندارد

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا شجاع، مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران، با اشاره به روز ملی صنعت چاپ گفت:‌ امسال هم به علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ را به صورت مجازی و با حضور و بحث کارشناسان در شبکه‌های اجتماعی دنبال خواهیم کرد.  

نماینده تشکل‌های چاپ سراسر کشور با اشاره به ثبت روز ملی صنعت چاپ در تقویم و  حذف آن گفت:‌ در سال ۱۳۸۲ در زمان مدیرکلی اسدالله جامی به ابتکار وی و پیگیری‌هایش از شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور چند مناسبت مثل ورود اولین ماشین چاپ به کشور، افتتاح اولین چاپخانه در ایران و مواردی که مربوط  به صنعت چاپ بود، پیشنهاد شد.  متأسفانه همه این رخدادها با مناسبت‌هایی در تقویم تداخل پیدا می‌کرد، ‌ در نتیجه در تقویم ملی ۱۱ شهریور بدون اینکه مناسبت خاصی برای روز چاپ داشته باشد، ‌ به عنوان روز ملی صنعت چاپ به ثبت رسید.  ۹ سال تا انتهای مدیرکلی ذکایی بر اداره چاپ این مناسبت در تقویم بود؛  ولی با اهمیت اندک مدیران بعدی ارشاد و اتحادیه‌های صنفی به این روز با اینکه مراسم را هر ساله در ۱۱ شهریور برگزار می‌کردند، این روز از تقویم رسمی مدنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف شد. پس از آن نیز اعتراض جدی و پیگیرانه‌ای  نه در بخش دولتی و نه خصوصی انجام نشد.

 شجاع با اشاره به ضرورت وجود روز ملی صنعت چاپ در تقویم گفت:‌ تا قبل از سال ۱۳۸۲ تنها از چاپ صحبت می‌شد و چندان به عنوان یک صنعت مورد توجه نبود، پس از آن و با ثبت شدن در تقویم اهمیت و جایگاه صنعت چاپ در کشورهای مختلف جهان بیشتر مورد توجه قرار گرفت؛ زیرا صنعت چاپ یک صنعت سودده با گردش مالی  بالا در اغلب کشورهای توسعه‌یافته دنیا محسوب می‌شود؛  در حالی که در ایران در ردیف صنف تعمیرکنندگان دوچرخه و سماورسازان و ... محسوب می‌شد.

وی ادامه داد:‌ صنعتی با این عظمت با وجود اشتغال‌زایی ۱۰۰ هزار نفری به طور مستقیم و چند صدهزار نفری به صورت غیر مستقیم که در بین دیگر صنایع گرانترین ماشین‌آلات را دارد و از حوزه فرهنگ و هنر تا صنعت بسته‌بندی و سلولزی در حوزه صنایع دارویی، پزشکی، غذایی، بهداشتی، فضایی، هواپیماسازی، الکترونیک، خودرو سازی، پوشاک، شیشه و سرامیک و... را در بر می‌گیرد، ‌ نباید به عنوان یک صنف نگاه شود؛  بلکه باید این صنعت را توانمند ساخت.

شجاع افزود:‌ نباید متولی این صنعت، ‌ یک وزارتخانه  فرهنگی باشد که دغدغه کافی برای این صنعت ندارد و بودجه‌اش کمترین بودجه در بین وزارتخانه‌هاست و در حد یک اداره کل آن هم با حداقل بودجه تخصیصی در همان وزارتخانه که حتی کل بودجه دفترکل کمتر از قیمت یک ماشین چاپ کوچک پنج رنگ است، ‌ قرار بگیرد.

بنا به گفته شجاع،  با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و اینترنت، وزرای ارشاد هم به این نتیجه رسیدند که صنعت چاپ جایگاهش در این وزراتخانه نیست، ‌ در سال‌های اخیر وزیران به ویژه وزیر سابق تلاش زیادی کرد که بند ۱۶ ماده ۲ قانون اساسی در مجلس اصلاح شود و صنعت چاپ به جایگاه درست خود که از جهت صنفی هم زیر مجموعه وزارت صمت می‌باشد، برود،  بخش خصوصی هم همفکر و همراه ارشاد در سراسر کشور موافق بوده و تلاش کرد که متأسفانه با ارائه اطلاعات نادرست به یک نماینده دلسوز و مخالفت کمیسیون فرهنگی این موضوع از نوبت صحن علنی خارج شد.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها