شاخص کل بورس برای نخستین بار در تابستان امسال و پس از ۱۰ هفته رشد، در طول هفته گذشته با کاهش مواجه شد؛ همین مساله باعث رشد صف های فروش و کاهش صف های خرید در بازار سرمایه در هفته دوم شهریورماه شد.

رشد دو برابری صف‌های فروش و امیدواری سهامداران به نمادهای کوچک

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس در هفته دوم شهریورماه وارد فاز نزولی شد. اما این مساله تداوم چندانی نداشت و باز هم بازار سرمایه در روز پایانی هفته سبزپوش شد تا برخی نگرانی‌ها در این باره از بین برود.

باز شدن یکی از نمادهایی که به تازگی افزایش سرمایه داده بود با مثبت ۵۵ درصد، یکی از دلایل ریزش بازار در روزهای دوشنبه و سه شنبه بوده است. سهم شبندر که چندماهی را به دلیل تصمیم گیری برای افزایش سرمایه بسته بود، در روز دوشنبه بازگشایی شد. برخی کارشناسان معتقدند سهامداران برای خرید این سهم به فروش سهام خود اقدام کردند که این مساله خودش در افزایش فشار فروش و قرمز شدن شاخص کل نقش موثری داشته است.

در صورتی که بازار سرمایه این هفته را نیز به یک روند متعادل و صعودی آغاز کرده بود، اما با کاهش تقریبا ۷۰ هزار واحدی شاخص کل مواجه شد. نوسانات شدید در هفته دوم شهریور را باید در ادامه تغییرات نرخ دلار و تغییرات قیمت کامودیتی ها جستجو کرد، چرا که همچنان سهامداران خوش بینی زیادی به سیاست های حمایتی دولت از بورس دارند.

* افت ۱.۹ درصدی شاخص کل

شاخص کل بورس در این هفته با افت حدودا ۳۰ هزار واحدی مواجه شد. شاخص کل بورس طی معاملات روز شنبه و یک شنبه بازدهی ۲.۲ درصد را هم به ثبت رساند. اما بعد از آن با ریزش بازار  در روزهای دوشنبه و سه شنبه تا ۷.۴ هم با زیان مواجه شد. البته در روز چهارشنبه بازار برگشت و دوباره توانست بخشی از مرزهای از دست داده را پس بگیرد.

در هفته گذشته شاخص کل با افت ۱.۹ درصدی، به ۱۰ هفته روند مثبت خود پایان داد تا برخی از کارشناسان مقاومت جدی را پیش روی شاخص کل ببینند. برگشت شاخص به کانال ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی علت این موضوع بیان شده است. شاحص کل در این هفته در نهایت بر روی عدد ۱ میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی ایستاد.

* افت شاخص کل هموزن مانند شاخص کل

شاخص کل هموزن نیز مانند شاخص کل در این هفته با افت و خیز زیادی همراه بود. شاخص کل هموزن همان رفتار شاخص کل را در این هفته تکرار کرده است. در روزهایی که شاخص کل منفی بوده است، شاخص کل هموزن نیز نزولی بوده و در روزهای مثبت، شاخص کل هموزن نیز رشد کرده است.

شاخص کل هموزن در هفته دوم شهریور ماه در مجموع با افت ۰.۲ درصدی و حدودا ۱۰۰۰ واحدی روبرو شد. این شاخص در نهایت در ۴۵۵ هزار واحدی ایستاد تا سهامداران همچنان به آینده بورس و نمادهای کوچک بازار امیدوار باشند.

* رشد میانگین ارزش معاملات خرد

میانگین ارزش معاملات خرد در هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن با رشد ۲۰ درصدی مواجه شد و به رقم ۱۱۹ هزار میلیارد ریال رسید.  بالاترین رقم ارزش معاملات خرد در هفته دوم شهریور ماه، ۱۷ هزار و ۳۹۳ میلیارد تومان بود که در روز یک ‌شنبه ثبت شد و بیشترین رقم ارزش معاملات خرد در ۶ ماه گذشته را ثبت کرد. پایین‌ ترین رقم نیز به روز چهارشنبه برمی ‌گردد که ۱۰ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش کل معاملات نیز با رشد ۲۹ درصدی نسبت به هفته اول شهریور ماه به رقم ۲۳۱ هزار میلیارد ریال رسید. در هفته گذشته، کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز سه‌ شنبه بود که ارزشی معادل ۱۹ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته روز دوشنبه محقق شد که به رقم ۳۱ هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان بالغ شد.

* رشد صف های فروش و افت صف های خرید

میانگین ارزش صف ‌های فروش در هفته گذشته، ۶۷۵ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۴۳۹ میلیارد تومان بیشتر بود و رشد ۱۸۶ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۲ هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان بود که در روز ‌دوشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌چهارشنبه برمی‌گردد که ۴۲ میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف ‌های خرید در هفته دوم شهریور ماه نیز ۹۲۸ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۱۷۵ میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۱۵ درصد کاهش یافته است.

* همچنان شاهد خروج پول از بازار سرمایه هستیم

اما بازار سرمایه در این هفته نیز با خروج پول حقیقی از بورس روبرو بوده است. در روزهای شنبه و چهارشنبه شاهد ورود پول و در سایر روزها پول حقیقی ها از بورس خارج شده است. در مجموع در این هفته حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شده است.

سرانه خرید و فروش حقیقی ها هم اگرچه در دو روز ابتدایی هفته دوم شهریور با شکاف زیاد به نفع خریداران دنبال شد؛ اما در روزهای دوشنبه و سه شنبه این وضعیت کاملا برعکس به نفع فروشندگان بود. البته در روز چهارشنبه این شاخص عملکرد به نفع خریداران بود.

برچسب‌ها