مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: نرخ باروری در پنج سال اخیر در استان اردبیل روند نزولی و کاهشی داشته به طوری که هم اکنون این نرخ به ۱.۷ درصد رسیده است.

نرخ باروری در اردبیل به ۱.۷ رسید/مادران باردار در معرض خطر کرونا

به گزارش قدس آنلاین، حسین شریفی اظهار کرد: البته این کاهش نرخ باروری در سطح کشور و استان اردبیل نگرانی‌هایی را به همراه داشته و به تناسب پیر شدن جمعیت، چالش‌های جدی پیش روی کشورها و نهادهای مختلف قرار داده است.

وی تصریح کرد: در حالی که نرخ باروری در استان اردبیل در سال ۹۵، ۲.۱ درصد بوده در این پنج سال با روند کاهشی به ۱.۷ درصد رسیده به طوری که خانواده‌ها به ویژه زوجین کمترین رغبت را به فرزندآوری نشان می‌دهند.

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیتی را از سوی مقام معظم رهبری در قالب برنامه‌های ۱۵ گانه یادآور شد و گفت: تلاش می‌کنیم تا جلوی این روند نزولی را با تشویق و ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری بگیریم که قطعاً در این زمینه حفظ سلامت بانوان و زنان برای ما بسیار با اهمیت است.

شریفی یکی از دلایل کاهش باروری را در سال‌های اخیر شیوع بیماری کرونا و رشد فزاینده مرگ و میرها در این حوزه اعلام کرد و افزود: ما اگر نتوانیم هوشمندانه در این حوزه عمل کنیم، در شیوع هر خیز کرونا  با آسیب‌های جدی و تلفات بیشماری روبه‌رو خواهیم بود که این امر نیز به حفظ سلامت جامعه و خانواده آسیب می‌رساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با تغییر ماهیتی که ویروس‌ها به شکل هوشمند انجام می‌دهند، بشریت حریف تیپ‌های جدید چنین ویروس‌هایی نمی‌باشد و مطالعات علمی نشان می‌دهد که روز به روز قدرت سرایت‌بخشی و خاصیت بیمار زایی ویروس‌ها بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

شریفی اضافه کرد: مادران باردار بیشتر در معرض خطر ابتلاء به کرونا قرار دارند به گونه‌ای که در سال گذشته از یک‌هزار نفر ابتلای به کرونا در بین مادران باردار، ۱۲۵ نفر بستری شده بودند در حالی که در پنج ماهه امسال به ویژه در خیز پنجم این ابتلاها به ۶۱۶ نفر و بستری‌ها نیز به ۲۱۲ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون چهار نفر از مادران باردار به دلیل ابتلاء به کرونا جان باختند که در اکثر موارد جنین نجات پیدا کرده و توسط همکاران ما سلامت آنها حفظ شده است.

شریفی ادامه داد: به هیچ وجه امکان انتقال ویروس از مادر مبتلا به جنین و یا انتقال ویروس از طریق شیر مادر به نوزاد وجود ندارد و در این زمینه نباید نگرانی و دغدغه‌ای وجود داشته باشد.

وی افزایش وحشتناک آمار مبتلایان و مرگ و میرها را در خیز پنجم یادآور شد و اظهار کرد: بهتر است همه گروه‌های جامعه به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر، بیماران خاص و مادران باردار مراقبت‌های بیشتری را انجام دهند و استفاده از ماسک و سایر الزامات را مورد توجه قرار دهند.

شریفی در مورد واکسیناسیون مادران باردار نیز تصریح کرد: بدون وقفه مادران باردار بعد از گذراندن ۱۲ هفته از دوران بارداری به ویژه با سن بالای ۳۵ سال و بیماری‌های زمینه‌ای باید برای واکسیناسیون مراجعه کنند که عمدتاً واکسن سینوفارم برای مادران پیشنهاد می‌شود.

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: تاکنون ۲۵۰ نفر از مادران باردار در استان واکسینه شدند که عوارض جزئی در این فرآیند نمود پیدا کرده که نباید نگرانی در این زمینه وجود داشته باشد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها