۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 767219

در حالی سهم مستاجران در مسکن به ۴۰ درصد رسیده که بسیاری از مشاوران املاک از مهاجرت بالاشهر نشین ها به مناطق جنوبی تهران خبر می دهند.

آیا در تهران خانه ارزانی وجود دارد؟

 به گزارش قدس آنلاین، بریز و بپاشِ قیمتی، در بازار مسکن این روزها هم مانند چندسال گذشته، مورد توجه بسیاری از فروشندگان و خریداران این دارایی قرار گرفته است. خریدارانی که تعدادشان کم شده و فروشندگانی که به علت نوسانات قیمتی ترس از فروش دارند.

 

مسکن به عنوان رکن اساسی در اقتصاد کشور به شمار می رود که در چند ماه گذشته دچار التهاب های شدیدی شده است از یک سو افزایش چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی و از سوی دیگر نوسانات موجود در بخش ارزی کشور باعث شده که التهابات این بخش بیشتر شود.

براساس این گزارش با وجود آنکه وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده است که به زودی ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی را آغاز خواهد کرد اما با توجه به نوسانات و التهابات بسیار زیاد در این بازار باید در ابتدا اقدامات لازم جهت کنترل این بخش را انجام دهد.

گزارشات میدانی در بازار مسکن هم حاکی از رشد چشمگیر قیمت مسکن به ویژه در مناطق جنوبی تهران را است و به گفته بسیاری از مشاوران املاک در حال حاضر با توجه به افزایش چشمگیر قیمت مسکن در مناطق مرکزی و شمالی تهران میزان مهاجرت به این مناطق افزایش یافته و همین خود قیمت ها را در این بخش دوبرابر کرده است.

 

 

مهدوی یکی از این مشاوران املاک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه روزانه چندین مراجعه کننده از مناطق مرکزی تهران و شمال تهران داریم، گفت: بسیاری از این متقاضیان به دلیل آنکه قیمت خرید و از همه مهم تر قیمت اجاره در این مناطق افزایش یافته به دنبال اجاره و یا خرید هرچه سریعتر یک واحد مسکونی در محدوده های جنوبی شهر تهران هستند.

او ادامه داد: با توجه به آنکه در حال حاضر بسیاری از مالکان در این مناطق این موضوع را متوجه شده اند سعی می کنند نرخ های خود را افزایش دهند.

همچنین مولودی یکی دیگر از مشاوران املاک در شمال تهران با بیان اینکه قیمت ها در این مناطق بسیار افزایش یافته و حتی در برخی از محلات به متری ۱۰۰ میلیون تومان هم رسیده است، افزود: بسیاری از خریداران و یا مستاجران زمانی که با این میزان قیمت ها روبرو می شوند بسیار نا امید شده و به دنبال واحدی با متراژ کوچک تر و یا قدیمی تر می روند، البته بسیاری از این متقاضیان هم منطقه پایین تری را انتخاب می کنند.

براساس این گزارش طبق آخرین آمار بانک مرکزی هم در حال حاضر میانگین قیمت ملک به ۳۱ میلیون تومان رسیده که نشان دهنده رشد ۳درصد در این بخش است.

 

 

رشد ۳ درصدی میانگین قیمت در مرداد نسبت به تیرماه در حالی است که روند نزولی رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن معامله شده در شهر تهران در ماه گذشته تداوم یافت؛ بر این اساس متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در مرداد ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش یافته است، این در حالی است که رشد این نرخ در فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیرماه ۱۴۰۰ به ترتیب، ۹۱.۷، ۶۹.۷، ۵۶.۶ و ۴۳.۷ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش در مرداد امسال ۵ هزار و ۴۹۹ فقره معامله در پایتخت به ثبت رسیده که نسبت به ماه قبل از آن (تیر ۱۴۰۰) رشد ۸.۴ درصدی داشته ولی نسبت به ماه مشابه سال گذشته (مرداد ۹۹) کاهش ۳۹.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته (تیر ۱۴۰۰) که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان رشد ۳.۱ درصدی داشته است. این در حالی است که در مرداد سال گذشته متوسط هر متر واحد مسکونی ۲۳ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان بود و متوسط قیمت مسکن در مردادماه امسال ۳۴ درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته است.

شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در تهران در مرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز رشد ۳۷.۸ درصدی داشته است. این شاخص در کل کشور از افزایش ۴۱.۲ درصدی حکایت دارد. بیشترین تعداد معاملات مسکن در مردادماه امسال به منطقه ۵ با ۸۸۸ فقره و پس از آن منطقه ۱۰ با ۵۹۲ و منطقه ۴ با ۴۳۹ فقره اختصاص دارد.

بیشترین متوسط قیمت مسکن در منطقه یک با متری ۶۴ میلیون و ۵۵۸ هزار تومان و منطقه سه با متری ۶۱ میلیون و ۲۲ هزار تومان برآورد شده و در رتبه‌های بعدی مناطق ۲ و ۶ با متوسط به ترتیب متری ۴۷ میلیون و ۸۷۳ هزار تومان و۴۴ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان قرار دارند.

کمترین تعداد معاملات مسکن در مردادماه در منطقه ۱۹ با ۴۱ فقره ثبت شده. همچنین کمترین متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ با متری ۱۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان به ثبت رسیده است.

طرح های مسکنی وزیر جدید راه و شهرسازی، وعده خانه دار شدن مستاجران را می دهد

براساس این گزارش چندی پیش رستم قاسمی در اولین مصاحبه تلوزیونی خود اعلام کرد که با ساخت یک میلیون واحد مسکونی مستاجران را خانه دار خواهیم کرد و این برنامه شاید در بازه زمانی طولانی اجرا شود اما به طور قطع آن را انجام خواهیم داد.

قاسمی با اشاره به افزایش مستأجران در کشور ادامه داد: سهم مستاجران در بخش مسکن بالا است و در تهران حدود ۴٠ درصد مردم مستاجر هستند

او ادامه داد: اساسا هدف از ساخت یک میلیون واحد در سال این است که مستأجران صاحب خانه شوند. سیاست ما این است که اولا این ساخت و سازها در داخل شهرها باشد و در پیرامون شهرها و شهرهای جدید انجام شد، باید شهرسازی باشد و نه مسکن سازی و به دنبال ایجاد شهرهای شب رو نیستیم.

براساس این گزارش در حال حاضر بازار مسکن دچار التهاب شده است و باید هرچه سریعتر اقدامات لازم برای کنترل این بازار به ویژه بخش اجاره صورت گیرد تا شاهد بازگشت آرامش دوباره در این بازار باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها