مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: سهم گیلان در بخش اقتصاد استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

سهم تعاون گیلان در اقتصاد بالاتر از میانگین کشوری

به گزارش قدس آنلاین، عباس علیزاده امروز در نشست خبری این اداره کل آغاز هفته تعاون را به تعاونگران استان تبریک گفت و اظهار کرد: سهم تعاون از بخش اقتصاد کشور ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است این در حالیست که هنوز در گیلان این سهم نزدیک به ۱۱ درصد است.

وی افزود: اگر چه سهم تعاون گیلان از اقتصاد استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است اما برای تحقق سهم بیشتر با توجه به شعار امسال تعاون با عنوان "باهم از نو بسازیم" باید تلاش‌ها را مضاعف کنیم.

علیزاده خاطرنشان کرد: در گیلان ۲۴۱۸ شرکت تعاونی فعال وجود دارد که برای بیش از ۳۲ هزار نفر در این شرکت‌های تعاونی شغل ایجاد شده است.

ایجاد ۷۸ شرکت های تعاونی جدید در گیلان  

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری تعاونی های استان در مجموع ده هزار و ۶۳۲ میلیارد ریال است و علیرغم محدودیت‌های کرونایی و شرایط سخت اقتصادی کشور از سال گذشته تا از ابتدای سالجاری ۷۸ شرکت تعاونی جدید نیز با ۱۴۹۷ فرصت شغلی جدید ایجاد شدند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: خوشبختانه شرکت‌های تعاونی در بخش صادرات محصولات تعاونی‌های خود نیز اهتمام خوبی در استان داشتند و در مجموع فعالیت این شرکت‌ها نسبت به سال‌های گذشته با رشد ۱۱۶ درصدی مواجه بوده است.

وی در ادامه به فعالیت موثر شرکت‌های تعاونی مصرف فرهنگیان و کارکنان دولت در استان گیلان اشاره کرد و ادامه داد: توزیع سبدهای کالای مورد نیاز مردم به صورت مطلوب در بین مردم توسط این تعاونی‌ها انجام می‌شود.

به روزرسانی شدن شرکت‌های تعاونی روستایی در گیلان

علیزاده با بیان اینکه تثبیت اشتغال یکی از اهداف مهم این اداره کل است، خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر در روستاها، ۶۹ شرکت تعاونی دهیاران در استان به روزرسانی شده است و هم‌اکنون ۱۵۶۲ نفر از روستاییان در این تعاونی های روستایی عضو هستند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان از بهره‌برداری ۱۷ شرکت تعاونی جدید در سال‌جاری خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این تعاونی‌ها برای ۳۳۲ نفر شغل ایجاد خواهد شد که ۸۷ درصد سرمایه گذاری این تعاونی‌ها توسط اعضای آن صورت گرفته و سهم دولت نیز ۱۳ درصد است.

وی ادامه داد: هرساله در ایام بزرگداشت هفته تعاون از تعاونی های برتر در سطح کشور تجلیل می شود و خوشبختانه تعاونی های گیلان در سطح ملی خوش درخشیدند.

درخشش تعاونی های گیلان در جشنواره ملی تعاونی های کشور

وی افزود: گیلان از نظر تعداد تعاونی‌ها در کشور رتبه سوم برای شرکت در جشنواره ملی تعاونی ها را از آن خود کرد و از نظر کسب امتیازات، گیلان توانست به مقام اول کشوری دست یابد.

علیزاده درخصوص تعاونی‌های راکد و نیمه فعال برخی از تعاونی در استان خاطرنشان کرد: با همت کارکنان این اداره کل و نظارت ها و رصدهایی که صورت گرفت، توانستیم برخی از این تعاونی ها را به فعالیت مجدد بازگردانیم و تلاش برای حل مشکلات دیگر تعاونی‌های راکد استان ادامه دارد.

وی از فعال شدن اتاق فکر اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خبر داد و گفت: با بهره‌گیری از نخبگان در بخش تعاون تلاش داریم تا آسیب‌شناسی‌های لازم در خصو تعاونی‌های مورد نظر صورت بگیرد.

چندمنظوره شدن شرکت‌های تعاونی صیادی گیلان

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان در ادامه در خصوص فعالیت تعاونی‌های صیادی استان با بیان اینکه صد درصد صید از دریا توسط ۵۱ تعاونی پره صیادی در استان انجام می‌شود، اظهار کرد: از آنجاییکه که صیادان در ۶ ماه از سال به صید مشغولند و نیمی دیگر از سال را نمی‌توانند به صیدماهی بپردازند، برنامه داریم تا تعاونی‌های صیادی را چند منظوره کنیم تا به این ترتیب با توانمندسازی تعاونی‌های پره صیادی نیاز مالی شان را در فصولی که صید نمی‌کنند تا حدودی برطرف شود.

وی در ادامه از توسعه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار توسط شرکت‌های تعاونی استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته به هشت تعاونی که در این حوزه کار می‌کردند ۵۳ میلیون تومان کمک بلاعوض شد و امیدواریم زنان سرپرست خانوار بتوانند بیش از پیش در تامین معاش خانوار خود با ورود در بحث مشاغل خانگی و دیگر بخش ها توسط تعاونی‌ها مشکلاتشان رفع شود.

علیزاده ادامه داد: سال گذشته برای کمک به اقشار کم درآمد عضو تعاونی‌ها تسهیلاتی پرداخت شد و امسال سهم استان گیلان افزایش یافته است که با همت این افراد امید می‌رود سهمی که به گیلان اختصاص یافته است، جذب شود.

تولید ۳۰ درصد گوشت سفید گیلان در بخش تعاون

وی در خصوص  تعانی های مسکن مهر استان گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی از سوی شرکت های تعاونی مسکن به متقاضیان تحویل داده شد و در بخش حمل نقل دورن شهری و برون شهری ۷۰ درصد فعالیت ها در این بخش توسط شرکت‌های تعاونی استان انجام می‌شود.

علیزاده به وجود ۱۱۵ واحد تعاونی مرغداری در استان اشاره کرد و گفت: به این ترتیب ۳۰ درصد گوشت سفید استان گیلان توسط تعاونی ها تولید می‌شود و در بخش پرورش ماهیان خاویای که درآمد خوبی نیز دارند، در قالب شرکت های تعاونی فعالیت‌های بسیار خوبی وجود دارد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها