مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: چهار هزار مترمربع از اراضی پارک ملی دریایی نایبند در قالب سازه‌های غیرمجاز رفع تصرف شد و پرونده سه هکتار دیگر از این پارک نیز در دست بررسی است.

چهار هزار مترمربع از اراضی پارک ملی دریایی نایبند بوشهر رفع تصرف شد

به گزارش قدس آنلاین، فرهاد قلی نژاد افزود: در ارتباط با تصرف اراضی پرونده‌هایی از سایر مناطق حفاظت شده استان بوشهر در دست بررسی است که با اتمام کار حقوقی نتیجه آن اطلاع رسانی می‌شود.

وی بیان کرد: با اقدام‌های پیشگیرانه تخریب و تصرف اراضی مناطق حفاظت شده محیط زیست در استان بوشهر به صفر رسیده ولی با این حال پرونده‌هایی از سالیان گذشته در دست پیگیری است.

قلی نژاد ادامه داد: تخریب و تصرف عدوانی اراضی ملی مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع و غیر قانونی است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی اظهار داشت: حفاظت از مناطق چهارگانه شامل پارک های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده وفق قوانین و مقررات بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی در این مناطق ممنوع است.

قلی نژاد عنوان کرد: در این زمینه با پیگیری و تلاش فراوان محیط بانان و مسئولان اداره ها و مناطق تحت حفاظت تصرف عدوانی و تخریب در مناطق حفاظت شده استان بوشهر متوقف شده و اکنون پرونده های سال‌های قبل در دست بررسی و پیگیری قضایی است که در این زمینه همکاری ارزشمند دادگستری استان بوشهر جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: مناطق تحت حفاظت زیستگاه هایی هستند که برای حفاظت از تنوع زیستی همانند گونه های گیاهی و جانوری و اکوسیستم های ارزشمند به استناد بند الف ماده سه قانون حفاظت و بهسازی تحت حفاظت و مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به تداوم اجرای طرح مدیریت پسماند در سواحل مناطق حفاظت شده این استان اظهار داشت: این طرح همچنان با همکاری پتروشیمی جم به عنوان حامی سواحل خلیج فارس در سواحل مناطق تحت حفاظت استان بوشهر و بویژه پارک ملی دریایی نایبند و پارک ملی دریایی دیر نخیلو در دست اجرا است.

وی گفت: علاوه بر برنامه پاک‌سازی سواحل برنامه های آموزشی نیز انجام و برنامه های پاک‌سازی متعددی با همکاری سازمان های مردم نهاد و برخی از صنایع برگزار شده است.

قلی نژاد اظهار داشت: با مجموع اقدام‌های صورت گرفته مدیریت پسماندها در سواحل مناطق حفاظت شده استان بوشهر مطلوب و از آلودگی در سواحل و دریا جلوگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: مدیریت پسماندها در دریا و سواحل بدلیل اهمیت اکوسیستم دریایی برای پیشگیری از آلودگی دریا و آسیب به تنوع زیستی آن بسیار مهم و ضروری است که در این راستا  اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر برنامه ریزی و برخی اقدام‌ها نظیر الزام به مدیریت صحیح پسماندها در اسکله‌ها و بنادر در دست اجرا است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها