مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: براساس کارشناسی‌های انجام شده ۱۶ شهر و ۱۰۵ روستای استان هنگام وقوع بارندگی های شدید در معرض سیل قرار دارند.

۱۶ شهر و ۱۰۵ روستای استان قزوین در معرض خطر سیل قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین، قدرت الله مهدیخانی با اشاره به وجود ۱۵۷ رشته رودخانه در سطح استان، اظهار داشت: ۱۱۰ رودخانه این استان فصلی بوده و ۴۷ رودخانه نیز از داخل شهرها عبور می‌کند که همین مساله باعث شده تا اقدامات و تدابیر لازم در خصوص پیشگیری از روان آب ها و سیلاب مورد توجه مسوولان و دستگاه های متولی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طول مسیر رودخانه‌های استان قزوین به ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر می رسد، اظهار داشت: متاسفانه در بستر و حاشیه برخی از آنها به خصوص رودخانه‌های فصلی همه ساله شاهد تصرفات غیرقانونی و ساخت و سازهای غیرمجاز هستیم که همین عامل باعث ایجاد خسارت‌های مالی و حتی جانی هنگام وقوع بارندگی های شدید می شود.

مهدیخانی با اشاره به اینکه براساس قانون متولی اصلی رودخانه‌ها حتی آنهایی که از داخل شهرها می گذرد شرکت آب منطقه ای است، افزود: برهمین اساس، هر اقدامی در حریم و بستر چنین مکان هایی باید تحت نظر شرکت آب منطقه ای باشد و در این راستا، مدیریت بحران استان طی هفته های گذشته مکاتباتی را با شهرداران ۲۸ شهر جهت انجام و اقدامات لازم در خصوص لایروبی رودخانه ها انجام داده و در عین حال نیز نظارت و بازدیدهای خود را با توجه به نزدیک شدن فصل پاییز و بارندگی، بیشتر خواهد کرد.

به گفته این مسوول با وجود شناسایی ۲۲۴ نقطه پرخطر ناشی از وقوع سیلاب در سطح استان، بیشترین آسیب های وارد آمده در این حوزه مربوط به رودخانه های فصلی و ساخت و سازهایی که در حریم آن صورت گرفته، می باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین تاکید کرد: با توجه به اینکه دوره بازگشت طولانی مدت بارش ها در برخی نقاط از ۲۵ سال به بالا می باشد، متاسفانه همین مساله باعث شده تا از سوی برخی افراد سودجو تصرفاتی در حریم و بستر رودخانه ها شکل بگیرد و برخی روستاییان نیز اقدام به کشاورزی در این نقاط کنند که با وقوع بارندگی های شدید شاهد به بار آمدن خسارت های فراوان مالی و یا حتی جانی نیز می شویم.

مهدیخانی یادآور شد: برهمین اساس، تصمیم گرفته شد تا متولی رودخانه هایی که دارای پل هستند، نظارت و انجام هرگونه عملیاتی نظیر تنقیه و لایروبی ۵۰۰ متر بالادست و یک هزار متر پایین دست را به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سپرده شود و در داخل شهرها نیز شهرداری ها موظف به انجام این کار باشند.

وی اضافه کرد: در همین راستا، به بنیاد مسکن و دهیاری ها تاکید شده تا در مسیرهایی دسترسی که عملیات راهسازی در آنها انجام می شود، پیمانکاران پروژه ها نسبت به پاکسازی نخاله و سنگ های درشت سرریز شده به دره ها اقدام کنند.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها