کارشناس هواشناسی گلستان گفت: وقوع ریزگرد در استان طی ۱۰ سال اخیر، سه برابر شده و پیش‌بینی می‌شود طی ۱۰ سال آینده نیز سیر صعودی داشته باشد.

وقوع ریزگرد در گلستان ۳ برابر شده است

به گزارش قدس آنلاین، ارازمحمد قرنجیک اظهار کرد: در حال حاضر شاهد پدیده گردوغبار هم در مناطق شرقی و هم مناطق غربی استان هستیم.

وی افزود: منشأ این گردوغبار مناطق شمالی استان و گمیشان و صحرای قره‌قوم در ترکمنستان است.

این کارشناس هواشناسی در ادامه با بیان اینکه گلستان امسال از نظر وقوع گردوغبار در جایگاه پنجم کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: از اول امسال تا پایان مردادماه شاهد ۱۵ روز وقوع طوفان ریزگرد در مناطق مختلف استان بودیم.

قرنجیک با اشاره به کاهش قابل‌ملاحظه بارندگی، گفت: در حال حاضر ۹۱ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است. در مردادماه در مناطق مرزی شمال استان تنها یک‌دهم میلیمتر بارندگی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه وقوع ریزگرد در استان از ۱۰ سال قبل تاکنون سه برابر شده است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود طی ۱۰ سال آینده نیز وقوع ریزگرد در استان سیر صعودی داشته باشد.

قرنجیک در ادامه، عوامل مؤثر بر سیر صعودی ریزگرد در گلستان را همجواری با صحرای قره‌قوم ترکمنستان، تغییر اقلیم، نزدیکی با بیابان‌های مرکزی کشور و تغییر پراکنش بارندگی عنوان کرد.

این کارشناس هواشناسی بیان کرد: دست‌اندازی به پوشش گیاهی و بهره‌برداری غیراصولی از مراتع شمال استان باعث آسیب به بافت خاک و کاهش مقاومت خاک می‌شود که این مسئله ریسک وقوع ریزگرد را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: راه‌حل عبور از این شرایط، اقدامات پیشگیرانه از قبیل تغییر الگوی کشت، حفظ منابع و ذخایر آبی، اجرای طرح کمربند سبز و احیای تالاب‌ها است.

قرنجیک گفت: در حال حاضر تنها ۲ ایستگاه پایش گردوغبار در سطح استان داریم و نیاز است که تعداد این ایستگاه‌ها با مکان‌یابی مناسب در سطح استان افزایش یابد.

این کارشناس هواشناسی با اشاره به اینکه می‌توان ایستگاه‌های پایش گردوغبار را در شهرها نیز مستقر کرد، تصریح کرد: باد به همراه گردوغبار می‌تواند عوامل بیماری‌زا را منتقل کند و روی پوست نیز تأثیر بگذارد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها