نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزارت جهادکشاورزی اجازه دادند تا اقدامات لازم را برای تقویت زیرساخت‏‌های خودکفایی، کاهش هزینه تمام­ شده تولید، افزایش بهره‌‎وری، رفع خلأ عملکرد، از طریق ترویج آموزش‎‌ها و روش‌های نوین آموزشی در این حوزه به عمل آورد.

جهاد کشاورزی مجاز به تقویت زیرساخت‌های خودکفایی در کشاورزی شد

به گزارش قدس آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، ماده ۵ این طرح همراه با تبصره آن تصویب کردند.

بر اساس ماده ۵ این طرح، به منظور افزایش محصولات اساسی کشاورزی و نهاده­‌های دام و طیور و همچنین کاهش ۵۰ درصدی نیاز به واردات این محصولات طی یک دوره چهارساله (از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۵) و افزایش کیفیت آنها به سطح استاندارد، وزارت جهادکشاورزی مجاز است اقدامات لازم را برای تقویت زیرساخت‏‌های خودکفایی، کاهش هزینه تمام­ شده تولید، افزایش بهره‌‎وری، رفع خلأ عملکرد، از طریق ترویج آموزش‌‎ها و روش‌های نوین آموزشی، ارتقاء بازدهی آبیاری در جهت ارتقای سطح آگاهی، مهارت، دانش بهره­‌برداران بخش کشاورزی و هدایت پژوهشگران بخش خصوصی و الزام پژوهشگران بخش دولتی به اجرای پژوهش‌های کاربردی در رابطه با این محصولات و انتقال دستاوردهای فناوری و تحقیقاتی در سطح مزارع به کشاورزان به عمل آورد.

در ادامه این ماده آمده است: منابع مورد نیاز برای اجرای این ماده در بودجه‌های سنواتی تأمین و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می­‌گیرد و به تحقیقات هدفمند جهت کاهش خلأ عملکرد و خودکفایی همان محصول و توانمندسازی کشاورزان برای انجام تکالیف این قانون اختصاص می‌یابد.

نمایندگان همچنین وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کردند گزارش عملکرد این ماده را هر ۶­ ماه یک­ بار به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.

بر اساس تبصره ماده ۵ که به تصویب نمایندگان رسید،در راستای ماده (۳۰) قانون افزایش بهره­‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب ۲۳ تیرماه ۱۳۸۹ و به منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی، پروتئینی، خوداتکایی و خودکفایی در نهاده­‌های دامی و پوشش ریسک‌‎ها (خطرپذیری)، وزارت جهادکشاورزی مجاز است صندوق ملی حمایت از سرمایه‎‌گذاری در صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان، صندوق حمایت از سرمایه‌­گذاری در نهاده‌های فناورانه، صندوق حمایت از سرمایه‌­گذاری در زنجیره ارزش گیاهان دارویی، صندوق‎‌های سپرده کالایی و صندوق‌‎های مخاطره‎‌پذیر کشاورزی (صندوق تثبیت درآمدی) را با مشارکت انجمن‌‎ها و تشکل­‌های مربوطه راه‌­اندازی نماید. اساسنامه این صندوق‌ها باید به تصویب هیات وزیران برسد.

در این ماده پیشنهاد «غلامرضا نوری قزلجه» نماینده مردم بستان آباد به تصویب نمایندگان رسید که در ماده ۵ لحاظ شده است.

همچنین در تبصره این ماده و بر اساس پیشنهاد هیات رییسه نیز جمله اساسنامه آنها باید به تصویب هیات وزیران برسد به تصویب رسید که در تبصره لحاظ شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها