نماینده مردم آمل درمجلس، عدم پیگیری و بحرانی شدن موضوع پسماند زباله در این شهرستان بعد ازگذشت بیش از دو دهه را از جمله دغدغه ها ذکر کرد.

زباله در آمل بحرانی شد/ وجود مافیای زباله

به گزارش قدس آنلاین، رضا حاجی پور شنبه شب در جمع خبرنگاران شهرستان آمل گفت: موضوع زباله و انباشت بیش از اندازه آن در منطقه عمارت که از یک دهه قبل دیگر ظرفیت آن هم تکمیل شده به یک خطری برای سلامت مردم شهرستان آمل تبدیل شده که همین الان هم سلامت شهروندان این شهر را تهدید می‌کند و در آینده نیز این تهدید به شکل‌های مختلف وجود خواهد داشت.

وی افزود: منطقه عمارت که محل دپوی زباله در ۳۰ کیلومتری شهر آمل در جاده هراز واقع و اکنون کوه زباله و موجب شرمندگی مردم این شهرستان شده، متأسفانه در نزدیکی این محدوده سد مخزنی هراز مصوب و در حال ساخت است که البته وزارت نیرو نیز در سال‌های گذشته متعهد شده که قبل از آبگیری سد به طور کامل زباله‌های انباشت شده از حدود ۳۰ سال قبل باید جمع آوری وپاکسازی شود.

وی اضافه کرد، اینکه وزارت نیرو چه زمانی وبه چه صورت کوه زباله را جابه جا وپاکسازی خواهد کرد، باید همه دنبال این داستان باشیم.

مافیای زباله را رد نمی‌کنم، باید ایستادگی کنیم

نماینده مردم آمل در مجلس با بیان این نکته که متأسفانه مافیا در همه بخش‌ها کمر اقتصاد را فلج کرده و دربحث زباله نیز مافیای زباله وجود دارد، تصریح کرد، مافیای زباله و اینکه روزانه میلیاردها تومان در مازندران و درکل کشور ده‌ها میلیارد تومان در روز درآمد دارد، آماری هست که به گوش ما هم رسیده و چاره‌ای جز ایستادگی در مقابل زیاده خواهی‌های آنها نداریم.

حاجی پور ادامه داد، اکنون درکشورهای صنعتی ودر حال توسعه به شیوه‌های مختلف در حال مدیریت پسماند از زباله کثیف به عنوان طلای کثیف وبهره برداری مختلف از آن هستند، اما ما بعد گذشت این همه مدت وحدود دو دهه در شهرستان آمل همچنان به دنبال مکان یابی برای دفن، ایجاد کارخانه کمپوست یا زباله سوز هستیم.

وی با بیان اینکه دراین سال‌ها مکان‌های مختلفی ازجمله منال، پاساکش، سنگ چالک و چند مکان دیگر پیشنهاد و متأسفانه با سنگ اندازی ومخالفت های کوته فکرانه و سلیقه‌ای اصل داستان که مدیریت پسماند شهرستان بوده است، به فراموشی سپرده شد، از بین سه گزینه دشت منال، پاساکش و سنگ چالک، دو مکان پاساکش و سنگ چالک به لحاظ نزدیکی و فاصله کم با رودخانه هراز و انتقال شیرابه ونفوذ آن از نظر محیط زیستی و نزدیکی به جاده هراز و چهره نازیبایی که ایجاد می‌کرد، از مرحله انتخاب بعد از سال‌ها خارج شد.

وی درخصوص مکان مورد پیشنهادی مجموعه شهرستان آمل که " منال" در حوزه استحفاظی آمل ونور واقع شده و بهترین گزینه ازنظر زیست محیطی برای ایجاد کارخانه زباله سوز و یا کمپوست می‌باشد، گفت، اصلاً ما به دنبال مالکیت مکانی منال نیستیم و نخواهیم بود و اینکه هدف اصلی انتخاب مکان از نظر تأیید کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست هست که ساخت کارخانه زباله سوز یا کمپوست زباله در این مکان تأیید و مناسب می‌دانند و درواقع می‌تواند به عنوان معین این شهرستان‌ها، بحران دفن زباله و پسماند شهرهای آمل، نور، محمودآباد، فریدونکنار، چمستان و سرخرود را برطرف کند.

نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد، متأسفانه نگاه بین بخشی مسئولان در شهرستان نور و جدی نبودن مدیریت ارشد استان و مدیران کل مربوطه در امر مدیریت پسماند زباله در مازندران، باعث شده تا زباله و مدیریت پسماند در شهرستان هرسال بحرانی‌تر از سال قبل ترشود.

حاجی پور اضافه کرد، اینکه مکان کارخانه زباله سوز در کدام شهر قرار بگیرد، نباید برای مسئولان آن شهرستان خیلی مهم باشد، اینکه زباله چند شهرستان که از سال‌های قبل تبدیل به بحران شده ودرحالا تبدیل شدن به فاجعه است، باید به اهمیت عمومی وخواست جدی مسئولان همه شهرهای همجوار تبدیل شود.

مسئولان استانی هم مشکل ساز بودند

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته که متأسفانه مسئولان استانی در سال‌های اخیر مشکل ساز و مشکل آفرین بودند و اگر مشکل نداشتند باید زودتر از اینها معضل زباله آمل و دیگر شهرهای مازندران برطرف می‌شد، گفت، متأسفانه مسئولان استانی درهمه این سال‌ها فقط حرف زدند وحرف زدند وخواستند مردم را مشغول کنند.

حاجی پور ادامه داد، به عنوان نماینده مردم شهرستان آمل، نخستین صحبتی که با آقای رئیسی پس ازمراسم تحلیف ریاست جمهوری و پس ازآن آقای مخبر، معاون اول رئیس جمهوری داشتم، موضوع مدیریت پسماند زباله به عنوان بزرگترین مشکل ما درشهرستان آمل و مازندران هست، که خدمات ملی به هموطنان ارائه می‌کنیم، اما از خدمات ملی که محروم هستیم، هیچ، زباله تولیدی آنها پس ازچند روز اقامت و سفر در مازندران، برای آملی‌ها ومازنی ها به یادگارمی ماند.

منبع: مهر
انتهای خبر/

برچسب‌ها