عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از پرداخت حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی به افراد در سال ۹۸ خبر داد و گفت: سهم دهک اول که اقشار کم‌درآمد هستند تنها یک و دو دهم درصد و سهم دهک دهم ۲۵ درصد از کل یارانه پرداختی به بنزین کشور است.

دولت نسبت به حذف یارانه‌های آشکار و پنهان اقدام کند

به گزارش قدس آنلاین، عباس گودرزی  در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: امروز دیگر آثار و پیامدهای مدیریت دولتی نوین که با کلیدواژه‌هایی همچون کوچک‌سازی، برون سپاری گسترده، نیروهای کار قراردادی و امثال آن شناخته می‌شود بیش از هر زمان دیگری در نظام اداری کشور مشهود است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس افزود: مفهوم کوچک‌سازی به‌عنوان مشهورترین ویژگی این رویکرد به کاهش تعداد کارکنان دولت بدون کاستن از حجم وظایف آنها تغییر یافته و حقیقت این است که نظام اداری در کوچک‌سازی بروکراسی ناکام بوده و صرفاً به بروکراسی سایه تبدیل شده و حجم عظیم و نامعلومی از کارکنان دولت پشت بروکراسی آن پنهان شده و همین امر برآورد آمار دقیق از کارکنان و نظارت و پاسخگویی را دچار خدشه کرده است.

گودرزی عنوان کرد: با این همه شاید اکنون و پس از گذشت ۱۴ سال از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری ضرورت دارد از خود بپرسیم که محصول این رویکرد چه بوده است؟ آیا دولت اثربخشی داشته‌ایم؟ آیا دولت عادلانه‌تر و منصفانه‌تری داشتیم؟ آیا اعمال دولت در قبال مردم صادقانه‌تر شده است؟ آیا مشروعیت دولت در نگاه مردم بیشتر شده است؟ اگر اینچنین نبوده که نبوده است باید در جستجوی دولتی عادل‌تر، منصف‌تر و اثربخش‌تر باشیم. در رویکرد موجود کوچک‌سازی و کاهش هزینه اتفاق نیفتاده است بلکه فقط بستر تبعیض، بی‌عدالتی و فساد فراهم شده است.

طرحی برای کوچک‌سازی و کاهش هزینه‌ها در کمیسیون اجتماعی آماده شده است

گودرزی ادامه داد: در این خصوص طرحی آماده شده و ‌پس از جلسات مکرر با کارشناسان، اکنون برای هفته آینده در دستور کار کمیسیون اجتماعی است. انتظار می‌رود مجلس و دولت شخص رییس جمهوری حمایت کنند تا یکبار برای همیشه بساط، زمینه و بستر تبعیض و بی‌عدالتی در نظام اداری و استخدامی کشور برچیده شود.

وی تصریح کرد: براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۸ حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی به افراد داده شده است که سهم دهک اول که اقشار مستضعف و کم‌درآمد هستند تنها یک و دو دهم درصد و سهم دهک دهم ۲۵ درصد از کل یارانه پرداختی به بنزین کشور است. در بخش گاز هم شاهد همین وضعیت بوده و هستیم. به گونه‌ای که دهکده دهم ۱۵ درصد و دهک اول پنج درصد از کل یارانه گاز را مصرف می‌کند.

گودرزی گفت: دولت نسبت به حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت به‌صورت مستقیم و کارت اعتباری به مردم اقدام کند. نه آنچنانکه بخش عظیمی از بیت‌المال به جیب افراد برخوردار و ثروتمند برود و افراد ضعیف جامعه متاسفانه کم‌برخوردارتر باشند.

دستگاه قضا به موضوع اعاده اموال نامشروع مسئولان ورود کند

گودرزی خطاب به محسنی اژه‌ای رییس دستگاه قضا گفت: در مجلس دهم قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان را تصویب کردیم افرادی که با دست کردن به جیب مردم اموال نامشروع کسب کردند باید به محکمه عدالت کشانده شوند. ضرورت دارد دستگاه قضایی قاطعانه ورود کرده با اجرای کامل این قانون گام بلند و ارزشمندی برای گسترش عدالت اجتماعی بردارد.

وی گفت: دستگاه قضایی در سال‌های گذشته اموال مسئولان را ثبت کرد شایسته است که افرادی که در سال‌های اخیر نیز مسئولیت گرفته‌اند براساس قانون اموال خود را ثبت کنند و این اقدام مهم و ارزشمند مورد غفلت واقع نشود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس  در ادامه خواستار تصویب نهایی کردن منطقه ویژه اقتصادی بروجرد، اجرای راه‌آهن بروجرد-درود و بروجرد- ملایر، تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ولایت، تکمیل احداث کمربندی جدید بروجرد، تکمیل ۴ خطه نهاوند، تکمیل ۴ خطه در بخش استان مرکزی، تکمیل راه‌های دسترسی روستایی و تعریض راه اصلی جاده آبسرده شد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها