حسین بهبودی گفت: نخستین گام از «طرح پایش و ارزیابی خانه های قرآن و عترت کشور» با عنوان خودارزیابی و خود اظهاری خانه های قرآن و عترت برنامه ریزی شده است.

آغاز گام نخست طرح ملی ارزیابی و پایش خانه های قرآن و عترت(ع)

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان دارالقرآن کریم، حسین بهبودی مدیر کل توسعه مشاکت های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم  در اظهارتی تصریح کرد: خانه های قرآن و عترت بعنوان فراگیرترین تشکل قرآنی در اقصی نقاط کشور با توجه به نقش بی بدیل خود در ترویج و تعمیق فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام در جامعه اسلامی و اجرای سیاست های قرآنی کشور، باید از هموارترین مسیر برای توسعه فعالیت های خود برخوردار بوده و واجد مطلوب ترین سطح کیفیت باشند تا بتوانند نقش محوری خود را ایفا کنند. حصول به این نقطه مطلوب و ترسیم مسیر راه، نیازمند اطلاع دقیق از وضعیت موجود است.

حسین بهبودی گفت: ظرفیت ها، فرصت ها، تهدیدها، قوت ها، چالش ها و موانع پیش روی خانه های قرآن و عترت از جمله موضوعاتی است که ترسیم دقیق راه وصول به قله مطلوب و هرگونه سیاست گذاری و برنامه ریزی برای شتاب بخشی به پیمودن مسیر، متأثر از آن ها است. لذا جهت دست یابی به واقعیت موجود در عرصه فعالیت خانه های قرآن و عترت به ویژه پس از شیوع بیماری کرونا و تلاش برای تنظیم سند تحول در افق میان مدت و بلند مدت توسعه فعالیت های مربوط، پایش خانه های قرآن و عترت در دستور کار سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفت.

مدیر کل توسعه مشاکت های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: در این میان، امعان نظر به ضرورت برون سپاری امور اجرائی به مردم و جلب مشارکت عمومی در مسیر تغییر نقش حاکمیت از تصدی گری به سیاست گذاری، هدایت و نظارت، توانمندسازی فعالیت های مختلف قرآنی مردمی ضروری می نماید. موضوعی که طی دو دهه اخیر در اولویت های سازمان دارالقرآن الکریم نیز بوده است. بر این اساس متعاقب رصد و ارزیابی موفق مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سال گذشته که برای نخستین بار در کشور صورت پذیرفته و منتج به شناخت دقیق وضع موجود و ایجاد زمینه های سیاست گذاری و برنامه ریزی واقعی در این بخش گردید و با الهام از تجربه گران سنگ مذکور و نیز به منظور:

الف) تقویت فرهنگ خوداظهاری در پایش ظرفیت های ارزشمند فعالیت های مردمی

ب) جلب همکاری مدیران خانه ها و تشویق آنان به مشارکت در ارزیابی

د) تهیه و به روز رسانی بانک اطلاعاتی جامع از توانائی ها، استعدادها، دست آوردها و موانع احتمالی پیش-روی خانه های قرآن و عترت

وی گفت: نخستین گام از «طرح پایش و ارزیابی خانه های قرآن و عترت کشور» با عنوان خودارزیابی و خود اظهاری خانه های قرآن و عترت برنامه ریزی گردید. خوداظهاری فرصت مغتنمی برای خودکنترلی و پیش قدمی خانه ها برای خودارزیابی، استعدادیابی و محاسبه عملکردها از یک سو و تقویت اعتماد حاکمیت و تجلی همسوئی و همراهی فعالان قرآنی با حاکمیت از سوی دیگر است. بدون تردید فعالان قرآن و عترت که خود از سرچشمه زلال ثقلین سیراب گردیده اند و برای اعتلاء معارف ناب وحیانی کمر همت بسته و مجاهدانه عمر و سرمایه زندگی را در این مسیر نورانی مصروف داشته اند در نهایت صدق و خلوص، مساعی خویش را در تکمیل شاخص های تعریف شده و انعکاس واقعیت ها بکار خواهند بست. امید آنکه مرضی درگاه قدس ربوبی و حضرات معصومین علیهم السلام قرار گرفته، این تلاش و مشارکت بعنوان باقیات الصالحات برای آنان منظور گردد.

بهبودی اضافه کرد: استقرار نظام خوداظهاری علاوه بر تفویض و برون سپاری بخشی از اختیارات حاکمیت به مدیران خانه ها، برای نیل به اهداف ذیل پیش بینی شده است:

۱-         فرهنگ سازی، ایجاد انگیزه، بهره گیری از ظرفیت خانه ها و تسهیل امر ارزیابی

۲-         تقویت رویکرد داوطلبانه و مسئولیت پذیری قانونی و اجتماعی و پاسخگویی مدیران خانه ها

۳-         تقویت تعامل و رابطه متقابل بین سازمان و خانه ها مبتنی بر حسن اعتماد طرفین، توأم با همسویی و همراهی برای مشارکت خانه ها در ارایه گزارش دقیق و جلوگیری از طولانی شدن و به حداقل رساندن فرآیند ارزیابی و نظارت

۴-         صرفه جویی در منابع انسانی، مالی و زمان صرف شده

۵-         اجرای آسان، سریع، دقیق، یکپارچه و فراگیر ارزیابی و نظارت خانه ها

۶-         واگذاری حداکثری خدمات غیر حاکمیتی به بخش مردمی

۷-         ارتقا آشنائی و نگرش مدیران نسبت به استانداردها، مقررات و انتظارات حاکمیت

۸-         افزایش رضایت مندی مدیران و کارآئی خانه ها

۹-         تقویت سیستم ممیزی، پایش و ارزیابی تشکل های قرآنی مردمی

۱۰-       اتقان اطلاعات و نظام دریافت، ثبت و تحلیل آن ها

۱۱-       مشارکت مدیران در ارتقاء کیفی خدمات خانه ها

نکته ۱: تمامی خانه های قرآن و عترت علیهم السلام  مشمول خوداظهاری بوده و در مدت زمان تعیین شده در فرآیند مذکور شرکت خواهند نمود. لذا بدواً از همراهی و قبول مسئولیت و مشارکت همه مسئولین خانه های قرآن و عترت قدردانی می شود.

نکته ۲: فرآیند اجرایی خوداظهاری در بازه زمانی ۱۵/۶/۱۴ لغایت ۳۰/۷/۱۴۰۰ به ترتیب زیر انجام می گیرد:

۱.         ورود مسئول خانه قرآن و عترت به بخش «پایش و ارزیابی خانه های قرآن و عترت» بارگذاری شده در پایگاه اطلاع رسانی سازمان به آدرس www.telavat.ir

۲.         مطالعه دستورالعمل خوداظهاری خانه های قرآن و عترت‌ علیهم‌السلام 

۳.         ورود به سامانه پایش و ارزیابی و تکمیل اطلاعات خانه قرآن و عترت و مسئولین آن و نیز تکمیل شاخص های ارزیابی

۴.         ارسال اطلاعات

نکته ۳: مسئولین محترم خانه ها جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رفع ابهامات و اشکالات احتمالی و دریافت پاسخ  لازم می توانند با شماره تلفن های  ۶۶۹۵۵۹۱۸-۰۲۱ و  ۶۶۹۵۵۹۷۶-۰۲۱ و یا ۶۶۹۵۵۹۱۳-۰۲۱تماس حاصل فرمایند.

نکته ۴:  شایسته است مدیران خانه های قرآن قبل از تکمیل اطلاعات به نکات زیر دقت فرمایند:

۱.         نسبت به مطالعه دستورالعمل پایش و ارزیابی خانه های قرآن و عترت مندرج در بخش ارزیابی خانه-های قرآن و عترت پایگاه اطلاع رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به آدرس www.telavat.ir  اقدام نمایند.

۲.         سامانه رصد و پایش خانه های قرآن و عترت به سهولت از طریق گوشی های همراه هوشمند قابل دسترسی و پاسخگوئی است.

۳.         خانه هائی که در موعد مقرر در فرآیند خوداظهاری و تکمیل و ارسال شاخص ها مشارکت نمایند از طرف سازمان دارالقرآن الکریم بر اساس شیوه نامه تشویقات مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته، اقدام آن ها بعنوان امتیاز در ارزیابی لحاظ خواهد شد.

وی در پایان گفت: گام دوم پایش و ارزیابی خانه ها به فاصله کوتاهی پس از اتمام گام نخست، بصورت رصد میدانی با مشارکت ۳۰۰ نفر از کارشناسان قرآنی سازمان و مدیران مجرب تشکل های قرآنی مردمی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها