سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال دستورالعمل اجرایی اجرای راهبرد دیپلماسی اقتصادی برای تمام نمایندگی‌های کشورمان در جهان خبرداد و گفت: در همین راستا کنفرانس سفرای ایران در کشورهای همسایه نیز در هفته‌های آینده برگزار می‌شود.

احصاء موانع و ارسال برنامه دیپلماسی اقتصادی برای نمایندگی‌های ایران در جهان/ برگزاری اولین نشست اقتصادی سفرای ایران در کشورهای همسایه

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار قدس درباره اینکه در دوره جدید با توجه به محوریت موضوع دیپلماسی اقتصادی، آیا موانع دیپلماسی اقتصادی در دولت قبل احصاء و دستورالعمل و تکالیف جدیدی برای سفرا و نمایندگی‌های کشور ارسال شده، است، گفت: دیپلماسی اقتصادی ابعاد مختلفی دارد و یک مفهوم بسیط و ساده نیست که به راحتی بتوان در مورد آنها صحبت کرد.

وی افزود: همانطور که اعلام شد بخش قابل توجهی از برنامه وزیر امور خارجه  متمرکز بر دیپلماسی اقتصادی است و پایه های دیپلماسی اقتصادی نیز روشن است و یک مفهوم فراگیر به شمار می‌رود. یعنی ما با سه حوزه روبرو هستیم که عبارتند از نهادهای موثر و مهم در دیپلماسی اقصادی، فرآیندها و در نهایت تسهیل‌گری‌ها که مسئولیت آنها با بخش ها و وزارتخانه‌های دیگر است که باید در بدنه دولت با هم همکاری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این چارچوب وزارتخانه‌هایی قرار دارند که کار اقتصادی می‌کنند، مسئول صادرات و واردات هستند و  نهادهای متولی جذب سرمایه گذاری خارجی و تسهیل ورود  سرمایه گذاران و ایرانیان خارج از کشور و دستگاه‌های تامین تسهیلات و بسیاری امور دیگر که باید به صورت یک مجموعه با هم همکاری کنند.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: برای تسهیل فرآیندها باید یک پنجره واحد و متمرکز برای جذب سرمایه گذار و تجار ایجاد شود تا بتوانند تمامی امور اداری و قانونی را با سرعت و بدون سردرگمی انجام دهند و اموراتشان را به پیش ببرند، اما متاسفانه با اینکه وعده آن بارها داده شده ولی در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مسئول این تجمیع و تعریف صورت نگرفته است.

موانع دیپلماسی دولت احصاء شده است

وی افزود: اینها را می گویم که بدانید در وزارت امور خارجه تمامی این موارد و موانع دیپلماسی اقتصادی به جزئیات احصاء شد و همکاران ما در معاونت اقتصادی با تلاش زیاد آنرا تدوین کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در هر جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ما این مباحث را مطرح کردیم و می کنیم. دیپلماسی اقتصادی یک اراده ملی می خواهد تا به عنوان  یکی از محورهای اساسی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران مطرح شود و وزارت خارجه تمرکز ویژه ای بر این موضوع دارد.

وی گفت: دستور العمل و برنامه توسعه دیپلماسی اقتصادی و پیگیری آن از سوی آقای دکتر امیرعبداللهیان وزبر امور خارجه برای سفرا و نمایندگی‌های ما در سراسر جهان  ارسال شده است.  التهاین دستورالعمل اولیه است و قطعا در هفته‌های آتی تکمیل خواهد شد و هر ۶ ماه نیز گزارش  فعالیت نمایندگی‌ها و اقدامات انجام شده در راستای دیپلماسی اقتصادی به ملت داده خواهد شد.

خطیب‌زاده اعلام کرد: ابتکار برگزاری اجلاس سفرای ما در کشورهای همسایه به عنوان قدم اول در همین چارچوب و با محور  دیپلماسی اقتصادی بزودی  برگزار خواهد شد که جزئیات آن در روزهای اتی اعلام می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها