معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش در حالی منتظر انتخاب مسئول جدید خود است که حوزه جوانان با چالش های فراوانی روبرو است و وزیر ورزش و جوانان باید فردی دغدغه مند را برای آن برگزیند.

معاون جوانان وزارت ورزش باید چه ویژگی داشته باشد

قدس آنلاین: سوم شهریور ماه بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لیست کابینه دولت سیزدهم رأی اعتماد دادند تا وزرای پیشنهادی رئیس جمهور راهی وزارت خانه‌های متبوع خود شوند. در این میان نیز حمید سجادی با کسب ۱۶۵ رأی موافق و ۱۰۸ رأی مخالف سکان وزارت خانه ورزش و جوانان را بر عهده گرفت.

سجادی با ۵۲ سال سن و مدرک دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی تربیت بدنی حال عهده دار حوزه ورزش و جوانان کشور است. هرچند که از همین ابتدای کار گویا حوزه جوانان را به فراموشی سپرده است.

به طوری که روز گذشته نیز فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس در واکنش به غفلت وزیر ورزش و جوانان از معاونت جوانان، در توییتی نوشت: «بیش از ۱۰ روز از رأی اعتماد مجلس به وزیر ورزش و جوانان می‌گذرد. در این مدت آقای سجادی علیرغم بازدید از بخش‌های مختلف ورزشی وزارت خانه و جلسه با دست اندرکاران ورزش، هنوز توجهی به معاونت جوانان نداشته است. این بی توجهی نمادین به موضوع جوانان را به وزیر تذکر دادم.»

معاون جوانان وزارت ورزش باید چه ویژگی داشته باشد

سایه سنگین ورزش بر سر جوانان و مشکلاتشان

معاونت جوانان وزارت ورزش که اصلی ترین نهاد متولی حوزه جوانان است، از چند سال گذشته تاکنون که با وزارت ورزش ادغام و از سازمان جوانان تبدیل به یک معاونت شد، در زیر سایه سنگین ورزش کشور قرار و متأسفانه در بسیاری از موارد مورد بی توجهی قرار گرفت.

حتی محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان کنونی نیز بارها خواستار تفکیک این معاونت از وزارت ورزش شد تا حوزه جوانان از حیاط خلوت مدیریتی دولت خارج و به کارایی مؤثر خود و تحقق اهداف حوزه جوانان بازگردد. خواسته‌ای که مورد پذیرش نمایندگان مجلس دهم قرار نگرفت تا معاونت جوانان نتواند آنطور که باید و شاید به مشکلات جوانان رسیدگی کند.

در حال حاضر که فصل جدید مدیریتی در کشور فرا رسیده است، احتمالاً صندلی معاونت جوانان نیز میزبان فردی جدید خواهد بود. فردی که با توجه به چالش‌ها و مشکلات موجود در این حوزه، باید توانمندی کافی برای حل مشکلات و باز کردن گره‌های جوانان را داشته باشد. از سوی دیگر شناخت مهم‌ترین اولویت‌ها و نیازهای حوزه جوانان نیز یکی دیگر از الزامات معاون جوانان جدید خواهد بود.

نیازهای فعلی حوزه جوانان چیست؟

در همین خصوص، تندگویان معاون جوانان فعلی با اشاره بر مهم‌ترین اولویت‌های این حوزه گفت: عمده ترین مسئله معاونت جوانان در کشور جایگاه این معاونت و لزوم تفکیک آن از وزارت ورزش برای فعالیت مستقل و مؤثر است. بحث اعتبارات حوزه جوانان نیز که به دلیل ادغام با وزارت ورزش به صورت تجمیعی به معاونت جوانان تعلق نمی‌گیرد نیز چالش دیگری است که در روند اجرای برنامه‌ها و اهداف حوزه جوانان مشکل ایجاد می‌کند و دولت بعدی باید به آنها رسیدگی کند.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: یکی از موضوعات مهم حوزه جوانان و این معاونت نیز امور بین الملل است که هیچ جایگاهی ندارد و باید به آن پرداخته شود.

تندگویان با انتقاد از عدم پوشش بیمه‌ای خدمات مشاوره نیز بیان کرد: بحث مشاوره‌ها، بیمه‌ها و حمایت از افرادی که قصد استفاده از خدمات مشاوره را دارند نیز یکی از چالش‌های اصلی این حوزه است. ما در طول فعالیت خود این موضوع را بسیار پیگیری کردیم اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است لذا پیشنهاد بنده به معاون جوانان جدید پیگیری و به نتیجه رساندن پوشش بیمه‌ای خدمات مشاوره ازدواج و خانواده است.

وی با تاکید بر اینکه بحث جایگاه تشکل‌ها و سمن‌های جوانان در کشور نیز ازجمله موارد مهم این حوزه است، اظهار داشت: امیدوارم با اختیارات جدیدی که برای وزارت ورزش و جوانان در نظر گرفته شده است، این موضوع حل شود.

معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره بر تسهیلات ازدواج نیز تصریح کرد: به علاوه نوع تسهیلات پرداختی در حوزه ازدواج نیز نیاز به بازنگری دارد. لذا پیشنهاد ما این است که تسهیلات فعلی تبدیل به تسهیلات بلند مدت و دائمی شود و از صرف موضوع ازدواج به سمت خانواده، فرزندآوری و مشوق‌های مادام العمر برویم.

تندگویان خاطرنشان کرد: مشکل جمعیت نیز که بسیار حیاتی تر از ازدواج و هدف غایی ازدواج نیز همین امر است، به این راحتی سامان پیدا نخواهد کرد مگر اینکه تسهیلات ما در حوزه ازدواج و خانواده، از قالب وام خارج و تبدیل به حمایت‌ها و مشوق‌های دائمی شود.

مسئولیت معاون جوانان جدید در قبال ۱۳ میلیون مجرد

وجود ۱۳ میلیون جوان مجرد و در سن ازدواج در کشور، قطعاً جزو اولین موضوعاتی است که باید حساسیت معاون جوانان جدید را برانگیزد و وی را ملزم به داشتن برنامه‌ای اجرایی برای تسهیل ازدواج و افزایش ترغیب جوانان به تشکیل خانواده کند.

باتوجه به اینکه در حال حاضر مسکن و شغل یکی از مهم‌ترین موانع ازدواج به شمار می‌رود، لازم است تا معاون جوانانی که قرار است در وزارت ورزش و جوانان مسئولیت دار شود، موضوع مسکن ارزان برای جوانان، اعطای تسهیلات مسکن، زمین و به طورکلی طرح‌های کمک کننده به تأمین مسکن جوانان را پیگیری کند.

به علاوه اجرای طرح‌هایی برای افزایش اشتغال، افزایش زمینه اشتغال زایی برای جوانان، نظارت جدی به عملکرد سمن‌ها در راستای اشتغال زایی بیشتر و غیره ازجمله مواردی است که معاون بعدی باید برای تحقق آنها با دستی پر و عزمی راسخ پای به میدان مدیریت بگذارد.

به طورکلی بهتر است تا معاون جدید بودجه‌ها و اعتبارات هفته و روز ملی ازدواج را به جای صرف در مسیرهای بی نتیجه از جمله برگزاری همایش و کنفرانس، به اجرای طرح‌های تسهیل کننده ازدواج اختصاص دهد و همچنین به طور جدی خواستار وضع و اجرای قوانین کمک کننده به جوانان از سوی مجلس باشد.

به علاوه موضوع تسهیلات ازدواج و وام ازدواج نیز که هرساله با مشکلات و پیچیدگی‌های فراوانی روبرو است، نیاز به یک بازنگری و نظارت جدی دارد و امید است که در دوره جدید مورد توجه قرار گیرد. هرچند که به عقیده تندگویان وام ازدواج فعلی چندان در افزایش آمار ازدواج مؤثر نیست و برای کمک واقعی به جوانان، باید وام‌های بلند مدت به آنها پرداخت شود. پیشنهاد این طرح نیز پیش تر از سوی وی به مجلس تقدیم شده و جا دارد تا معاون جدید نیز در صورت قابلیت اجرای این پیشنهاد، آن را پیگیری کند.

جای خالی مدیری دغدغه مند برای خروج از بحران جمعیت

در کنار موضوع ازدواج، مسائل به هم پیوسته‌ای ازجمله خطر کاهش جمعیت، لزوم افزایش رغبت به فرزندآوری در زوجین جوان و خانواده سالم ازجمله مواردی است که باید در لیست کاری معاون جدید وجود داشته باشد.

در حقیقت انتظار می‌رود تا انتخاب معاون جوانان توسط سجادی فردی باشد که در حوزه کاهش جمعیت و خانواده دارای دغدغه بوده و برای خروج از این بحران برنامه‌ای جدی داشته باشد. برنامه‌ای که منجر به حمایت‌های مالی و ارائه مشوق به زوجین برای تشویق به تولد فرزندان بیشتر شود و این امر ارائه طرح‌هایی جدید و اجرایی از سوی این معاونت به مجلس را می‌طلبد.

از سوی دیگر وضعیت کنونی جامعه و آمارهای مربوط به فرزندآوری، از تغییر سبک زندگی و تأثیر مسائل فرهنگی بر تمایل به کم فرزندی حکایت دارد. بنابراین انتظار می‌رود تا معاون جدید توانایی تعامل با دیگر دستگاه‌ها داشته باشد و با همکاری نظام آموزشی و نهادهای متولی خانواده، برای تغییر سبک فکری کم فرزندی کاری کند.

معاون جدید امور جوانان باید چه کار کند!

به طورکلی موضوعاتی ازجمله فرهنگ جوانان، توجه به نهاد خانواده و چالش‌های آن، شناخت و توجه به نیازهای جوانان، تدوین برنامه برای اوقات فراغت جوانان و توجه ویژه به مسئله هشدار برانگیز کاهش جمعیت، افزایش فرزندآوری، کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه طلاق و غیره شماری از موضوعاتی است که معاون جوانان دولت سیزدهم باید نسبت به آنها اشراف و توانایی اقدام داشته باشد.

حال با توجه به چالش‌ها و اولویت‌های حوزه جوانان، انتظار می‌رود تا وزیر ورزش و جوانان در انتخاب معاون جدید خود به نکات مطرح شده توجه کند و فردی دغدغه مند و توانمند را برای این جایگاه برگزیند.

منبع: مهر

برچسب‌ها