مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تا کنون ۱۸۴ هزار هکتار از اراضی استان به روش‌های آبیاری نوین مجهز شده‌اند و استان ما دومین استان از نظر سطح اجرایی این طرح‌ها در کشور است.

خراسان رضوی، دومین استان مجهز به سیستم آبیاری نوین در کشور

به گزارش قدس آنلاین، جعفر جوادی در خصوص کاربرد طرح‌های آبیاری نوین در خراسان رضوی اظهار کرد: راندمان آبیاری در روش‌های سنتی حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد است در صورتی‌که با اجرای روش‌های آبیاری نوین و تحت فشار این راندمان به بیش از ۷۰ درصد و در روش‌های قطره‌ای به بیش از ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: نوع سیستم یا روش آبیاری نیز به نوع محصول از نظر زراعی و باغی بستگی دارد. بنابراین متناسب با نوع کشت، بهترین و مفیدترین شیوه آبیاری تعیین، طراحی و اجرا می‌شود.

به ازای هر هکتار اجرای سیستم آبیاری نوین معادل ۷۰۰ متر مکعب بهینه‌سازی مصرف آب صورت می‌گیرد

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با توجه به میزان صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی در این روش افزود: براساس مطالعات انجام شده به ازای هر هکتار اجرای سیستم آبیاری نوین معادل ۷۰۰ متر مکعب بهینه‌سازی مصرف آب صورت می‌گیرد.

جوادی تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع آبی استان عمدتا زیرزمینی است، انرژی و هزینه‌های زیادی صرف انتقال آب از اعماق به سطح می‌شود بنابراین مصرف بهینه آب و افزایش میزان تولید در بهینه‌سازی انرژی نیز موثر است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: شهرستان‌های استان به تناسب وضعیت کیفیت منابع آبی و نوع مالکیت اراضی از نظر خرده مالکی و عمده مالکی در سطوح مختلفی از این روش بهره برده‌اند و به دلایل فوق عمده این طرح در ۱۰ شهرستان استان از جمله  تربت جام ، نیشابور ، مشهد ، چناران، سبزوار و ... سهم بیشتری داشته است.

جوادی اظهار کرد: از ابتداء سال جاری تاکنون بالغ بر ۲۱۰۰ هکتار از سطوح کشاورزی در خراسان رضوی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است و بالغ بر ۱۰ هزار و ۲۷۰ هکتار سطح در دست اجرا است که در صورت تامین اعتبارات سطوح تحت پوشش این طرح  به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

وی افزود: این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ تا پایان سال، ۱۴ هزار و ۹۴۰ هکتار سطح به این روش‌ها مجهز شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص برنامه‌های موجود برای  افزایش آبیاری نوین در استان گفت: کلاس‌های آموزشی و ترویجی و همچنین برنامه‌های تلوزیونی در رسانه‌ها بهترین روش برای ترغیب کشاورزان است.

جوادی خاطر نشان کرد: کلاس‌های آموزشی توسط مدیریت هماهنگی ترویج این سازمان و کارشناسان شهرستان‌ها برگزار و توضیحات لازم در خصوص مزایای استفاده از این روش‌ها آموزش داده می‌شود. همچنین برنامه‌های تلوزیونی نیز در این راستا پخش می‌شود.

وی درباره آینده این طرح تصریح کرد: تا کنون ۱۸۴ هزار هکتار از اراضی خراسان رضوی به روش‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند و استان ما دومین استان از نظر سطح اجرایی این  طرح‌ها در کشور است. با توجه به اینکه کارایی این روش‌ها در خشکسالی‌ اخیر کاملا محسوس است سازمان جهاد کشاورزی در راستای توسعة روش‌ها در سطوح باقی مانده اراضی کشاورزی استان برنامه ریزی انجام داده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه با توجه به تاثیر آبیاری نوین بر کاهش هزینه‌ها افزود: هدف اصلی از اجرای روش‌های نوین آبیاری استفاده بهینه از منابع آب موجود در استان است اما مکانیزه شدن روش‌های آبیاری باعث کاهش هزینه‌های کارگری می‌شود و این به معنای تغییر استفاده از کارگر سنتی به سمت استفاده از کارگر تخصصی و فنی است.

جوادی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای این نوع آبیاری گفت: تسهیلات آبیاری نوین در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. درسال جاری نیز این تسهیلات افزایش چشمگیری داشته است که به صورت ۸۵ درصد بلاعوض و ۱۵ درصد سهم آورد متقاضی به کشاورزان و بهره برداران تخصیص می‌یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها