وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با مقام ارشد دولت قطر از آمادگی در عادی سازی روابط با ارمنستان خبر داد.

باکو: آماده عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم

به گزارش قدس آنلاین، ‌رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان در ملاقات با دیپلمات ارشد قطری از آمادگی در بهبود روابط با ارمنستان خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «ترند نیوز» «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان روز سه شنبه حین دیدار با «سلطان بن سعد المریخی» وزیر مشاور در امور خارجه قطر گفت که جمهوری آذربایجان آماده است تا روابط خود را با ارمنستان بر اساس اصول حقوق بین‌المللی عادی کند.

وی افزود که علیرغم سیاست تجاوزکارانه علیه جمهوری آذربایجان برای دهه‌ها، باکو آماده است تا روابط خود را با کشور همسایه ارمنستان بر اساس اصول حقوق بین الملل عادی کند.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در این دیدار از قطر بخاطر حمایت مداوم از مواضع باکو بر اساس قوانین بین المللی، از جمله حمایت بی چون و چرا از قطعنامه‌های اتخاذ شده در چارچوب سازمان همکاری اسلامی در قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه جدید ارمنستان نیز در روزهای گذشته به صراحت گفت که مایل است با همتای جمهوری آذربایجانی خود برای از سرگیری مذاکرات در حل و فصل موضوع  قره باغ  دیدار کند.  «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه جدید ارمنستان که به مسکو سفر کرده بود پس از خاتمه دیدار با «سرگئی لاروروف» همتای روس خود گفت: «ارمنستان بارها گفته است که حل و فصل بحران قره باغ را فقط از طریق مذاکرات صلح حاصل می‌شود، بنابراین ما آماده دیدار هستیم.»

میرزویان درعین حال توصیه کرد که باکو بر اجرای تمام مفاد بیانیه سه جانبه آتش بس در منطقه درگیری که در ۹ نوامبر امضا شده، تمرکز کند.

این در حالی است که  وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه در موسسه روابط بین الملل مسکو گفت که سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان شخصاً در حل مسئله قره باغ مشغول هستند.

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

طبق توافقات اولیه دو کشور قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

برچسب‌ها