موارد ابتلا و فوتی کرونا با جهش مجدد در کرمان همراه شده و روز گذشته ۳۱ نفر در کرمان فوت کردند با این حال، عادی انگاری در بین مسئولان و مردم ادامه دارد.

جولان متکدیان پاکستانی در معابر کرمان/ صعود ناگهانی آمار فوتی‌ها

به گزارش قدس آنلاین، سالن‌های شلوغ ادارات، برگزاری مراسم‌های مختلف و مهمانی‌ها، استقبال از ورزشکاران، بازارهای شلوغ، خیابان‌های مملو از مسافر و مغازه‌های شلوغ و باشگاه‌های ورزشی مملو از جوانان بدون ماسک نمونه‌ای از وضعیت کنونی کرمان است گویی در کنار مسئولان حالا مردم هم به آمارهای چند ده نفری فوتی‌ها در کرمان عادت کرده‌اند.

طی روز گذشته با جهشی ناگهانی تعداد فوتی‌های کرونا در کرمان به عدد ۳۱ نفر رسید و تعداد موارد ابتلاء جدید نیز مجدداً صعودی شد و ۱۳۷ بیمار جدید در استان بستری شدند.

شهر در تصرف گدایان پاکستانی و کولی ها

در حالی که مسئولان از کنترل جاده‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس لاندا خبر می‌دهند که در کمال شگفتی شهر کرمان مملو از گدایان پاکستانی و کولی ها شده است و در چهارراه‌ها، پمپ بنزین‌ها و بازار و حتی کوچه‌ها و محله‌های شهر شاهد عبور و مرور دسته‌های متکدیانی پاکستانی بدون ماسک هستیم.

روز گذشته نیز جدولی در خصوص صدر نشین بودن کرمان در زمینه واکسیناسیون منتشر شد که بلافاصله این آمار از سوی دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت تکذیب شد.

هر چند که از روز گذشته واکسیناسیون برای افراد متولد ۱۳۶۵و قبل از آن باز شد اما هنوز برخی از مردم تمایلی به تزریق واکسن ندارند. در جمع فوتی‌های روز گذشته در کرمان از سن ۳ تا ۹۳ سال مشاهده می‌شود که فقط پنج نفر در محدوده سنی تزریق واکسن در روزهای گذشته قرار ندارند.

به نظر می‌رسد کرمان در حالی در قله موج پنجم کرونا قرار دارد که استان، با عادی انگاری و عدم کنترل صحیح و نظارت مسئولان در حال رفتن به سمت موج ششم پیش می‌رود.

محمد نظری یکی شهروندان کرمانی است می‌گوید: روز گذشته در پمپ بنزین حضور داشتم که چندین زن پاکستانی بدون ماسک به مردم نزدیک می‌شدند و با اصرار درخواست بنزین و غذا می‌کردند وقتی به متصدیان اعتراض می‌کردیم هم می‌گفتند خودشان هم از حضور این افراد ناراضی هستند و با وجود پیگیری کسی برای جمع آوری متکدیان مراجعه نکرده است.

وی افزود: این افراد که هیچ سطحی از موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به صورت دسته جمعی در خانه‌های اجاره‌ای اطراف کرمان روزگار می گذارنند و می‌توانند به منبع شیوع کرونا تبدیل شوند.

نظری ادامه داد: در بازار کرمان نیز این افراد حضور دارند و تعجب می‌کنم از مسئولانی که ادعای کنترل ورودی‌های استان را دارند اما نمی‌توانند این حجم بالای اتباع بیگانه غیر مجاز را کنترل کنند.

بازار مملو از مسافر است

احمد سلاجقه دیگر شهروند کرمانی می‌گوید: از مسئولان می‌خواهیم سری به باشگاههای ورزشی بزنند صدها نفر جوان در این مکان‌ها که اکثراً در زیر زمین‌ها فضای بسته قرار دارند دور هم جمع می‌شوند و فعالیت‌های سنگین ورزشی می‌کنند.

وی با انتقاد از حضور مسافران در کرمان گفت: مسئولانی که می‌گویند جاده‌های استان را کنترل می‌کنند باید جواب دهند در استانی که اکثر شهرها در وضعیت قرمز قرار دارند چرا در بازار بزرگ کرمان مملو از مسافر است.

سلاجقه از حضور اتباع خارجی از کشورهای مختلف در بازار خبر داد و افزود: اکثراً این افراد غیر مجاز هستند در بازار در مغازه‌ها در حال کار می‌باشند.

مریم قمری دیگر شهروند کرمانی است که یکی از نزدیکانش در یکی از بیمارستان‌های کرمان در بخش کرونا بستری است گفت: اطراف بیمارستان مملو از چادرهایی است که مسافرانی که برای درمان بیماران کرونایی به کرمان مراجعه کرده‌اند برپا می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش نیز تعداد قابل توجهی از بیماران بستری اهل کرمان نیستند و از استان‌های دیگر و یا شهرستان‌ها دیگر به کرمان آمده‌اند و همراهان این بیماران که ناقل هستند در شهر در حال عبور و مرور هستند و همین افراد و ورود مسافران بیمار به کرمان موجب شده که تعداد بیماران کاهش نیابد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان کرمان نیز اظهارداشت: از مردم می‌خواهیم برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند در حال حاضر افراد متولد ۱۳۶۵ به قبل می‌توانند در استان کرمان واکسن تزریق کنند.

مهدی شفیعی بیان کرد: مردم باید بدانند که واکسیناسیون بین ۷۵ تا ۸۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و موجب شکسته شدن چرخه بیماری خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی بعد از تزریق واکسن گفت: وی تاکنون ۴ هزار و ۳۹۴ نفر در استان کرمان بر اثر کرونافوت کرده‌اند و ۸۵۱ نفر نیز در حال حاضر در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

۹ شهرستان کرمان در وضعیت قرمز هستند

جانشین ستاد مقابله با کرونا  استان کرمان اظهارداشت: مردم باید نهایت همکاری را در زمینه رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام دهند تا ریسک بیماری در جامعه کاهش یابد.

بصیری ادامه داد: ۹ شهرستان استان کرمان در وضعیت قرمز قرار دارند که شامل بافت، بردسیر، بم، زرند، سیرجان، شهربابک، قلعه گنج، کرمان و منوجان است.

وی ادامه داد: تهدید ویروس لاندا نیز در جامعه احساس می‌شود که باید به گونه‌ای رفتار و مدیریت کنیم که استان گرفتار لاندا نشود.

وی خواستار دوری مردم از عادی انگاری شد و گفت: یکی از نیازهای استان کرمان تزریق واکسن برای اتباع خارجی است که مسئولان باید برای این مساله نیز چاره اندیشی کنند.

کرمان در حالی همچنان در اوج بیماری کووید- ۱۹ قرار دارد و هر روز ده‌ها نفر جان خود را از دست می‌دهند که رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک در این استان وضعیت مطلوبی ندارد.

وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات و شرکت‌های خصوصی هم مناسب نیست و صنوف نیز بعد از تعطیلی‌های اخیر رعایت فاصله گذاری را به حداقل رسانده‌اند با این وجود نظارت دقیقی بر رعایت دستور العمل ها انجام نمی‌شود و همچنان آمارهای ابتلاء و فوتی‌های کرونا در استان کرمان نسبت به سایر استان‌ها بسیار بالاتر است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها