مدیرکل انتقال خون فارس از کاهش شدید ذخایر خونی در ۲ گروه خونی O مثبت و A مثبت در این استان خبر داد و از عموم مردم که امکان اهدای خون را دارند درخواست کرد که با مراجعه به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون، به تامین نیاز بیماران کمک کنند.

کاهش شدید ذخیره ۲ گروه خونی در فارس/اهدای خون تهدید کننده سلامت نیست

به گزارش قدس آنلاین، مسعود ترابی گفت: یکی از عوارض و تاثیرات اجتماعی شیوع همه گیری کووید-۱۹، کاهش مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون و در نتیجه، افت میزان ذخایر خون و فرآورده‌های خونی در سراسر ایران و دیگر نقاط جهان بوده است.

ترابی با بیان اینکه وضعیت اهدای خون در ایران و به تبع آن استان فارس نسبت به دوران قبل از شیوع کرونا، مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهم مراجعه نکردن مردم، تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص ماندن در خانه بوده است.

این مقام مسئول در عین حال تاکید کرد که اهدای خون، یکی از امور ضروری محسوب می‌شود و مردم خصوصا اهداء کنندگان مستمر، می‌توانند برای آن مانند قبل برنامه ریزی داشته باشند، گفت: به شهروندان اطمینان می‌دهیم که مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون نه تنها برای آنان مخاطره‌ای به همراه ندارد بلکه تضمین کننده سلامت آنان نیز محسوب می‌شود.

ترابی با بیان اینکه همه شاخص‌های مد نظر در شیوه‌نامه‌های بهداشتی شرایط شیوع کرونا، از سوی مراکز و پایگاه‌های انتقال خون در کشور و خصوصا فارس و شیراز با دقت رعایت می‌شود، گفت: موارد مد نظر در موضوع سلامت فرد اهداء کننده، کیسه خون و محیط پایگاه‌های انتقال خون، در استان فارس بالاتر از استانداردهای جهانی است.

مدیرکل انتقال خون فارس ادامه داد: هیچ فرد بیماری به انتقال خون مراجعه نمی‌کند و اهداکنندگان سالم هستند و اگر پزشک مشکوک به ابتلای اهدا کننده‌ای به کرونا شود، خونگیری انجام نمی‌شود.

ترابی با بیان اینکه شهروندان در شیراز می‌توانند طی ساعات ۸ صبح تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر با مراجعه به دو پایگاه آسیاب قوامی و نمازی، نسبت به اهدای خون اقدام کنند، اضافه کرد: خونگیری در شهرستان‌های استان از ساعت ٨ صبح تا ١٣ بعدازظهر در محل پایگاه‌های انتقال خون انجام می‌شود.

این مقام مسئول از هم استانی‌ها درخواست کرد که بیماران روی تخت بیمارستان‌ها را یاری کنند و گفت: انتقال خون فارس باید برای ۵۳ بیمارستان در شهر شیراز امر خونرسانی انجام دهد.

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: برای بازگشت به روال روزهای قبل از شیوع همه گیری کرونا، باید هر روز ۷۰۰ اهداء کننده در فارس داشته باشیم اما اکنون این عدد کمتر از ۳۰۰ نفر است.

ترابی با بیان اینکه به دلیل کمبود ذخایر خونی، بسیاری از عمل‌های جراحی متوقف و به جراحی‌های اورژانسی محدود شده است، تامین نیاز به خون و فرآورده‌های خونی را یکی از اصول اساسی در انجام عمل‌های جراحی دانست.

مدیر کل انتقال خون استان فارس تاکید کرد که متاسفانه ذخایر خون و فرآورده‌های خونی موجود در این استان، روز به روز کاهش می‌یابد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها