این روزها علاوه بر موضوع عادی‌انگاری‌ها و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی میان گروهی از افراد جامعه که زنگ خطری جدی برای اوج‌گیری دوباره کرونا محسوب می‌شود و هر لحظه بیم آن می‌رود که به دلیل سرعت شیوع سویه جهش یافته دلتا، وارد موج ششم نیز بشویم، آنچه بیش از پیش بر نگرانی‌ها می‌افزاید، موضوع چند صدایی در حوزه اطلاع‌رسانی است.

چندصدایی و تناقض در اطلاع‌رسانی

قدس؛  این روزها کشورمان با یکی از هولناک‌ترین موج‌های پاندمی کرونا از ابتدا تا به امروز مواجه است و طبق گفته وزیر بهداشت در حال حاضر در اوج‌ شیوع این بیماری قرار گرفته‌ایم‌. با وجود کاهش نسبی شمار مبتلایان طی روزهای اخیر، آمار مربوط به تعداد بیماران بستری شده و مرگ و میر ناشی از کرونا به خصوص در برخی استان‌ها نشان از آن دارد که ایران هنوز از وضعیت بحرانی‌ پیک پنجم خارج نشده است.

اما جدا از بحث عادی‌انگاری‌ها و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی میان افراد جامعه که زنگ خطری جدی برای اوج‌گیری مجدد کرونا محسوب می‌شود و هر لحظه بیم آن می‌رود که به دلیل سرعت شیوع سویه جهش یافته دلتا، وارد موج ششم نیز بشویم، آنچه بیش از پیش توی ذوق می‌زند، مسئله چند صدایی در حوزه اطلاع رسانی است. شاید ورود به این مسئله در روزهای ابتدایی شیوع کرونا به واسطه شوکی که همه کشورهای جهان در مواجهه با ویروس ناشناخته کرونا تجربه می‌کردند، محلی از اعراب نداشت اما به واقع امروز و بعد از سپری کردن حدود ۲ سال از شیوع این بیماری و تجربه حاصل از این مواجهه، دیگر جای توجیه و مصامحه نخواهد داشت.

این روزها متاسفانه اظهارنظرهای گوناگون و بعضا متناقض مدیران و کارشناسان در کنار بمباران شایعات در فضای مجازی به ابهامات و پرسش‌های مردم بیش از گذشته دامن زده و آنها را گیج و سردرگم ساخته است. ابهاماتی که پیش‌تر بازتاب و نمود بارز آن را در رعایت یا عدم رعایت پروتکل‌ ابلاغی نحوه تجویز داروهایی همچون رمدسیویر و فاویپراویر شاهد بودیم، امروز به نوع دیگری در خصوص واکسن کرونا خود را نشان داده است؛ جایی که به واسطه ضعف در امر اطلاع رسانی و به فراخور نیاز و پرسش‌های ایجاد شده در جامعه روزانه شاهد انتشار مطالب گوناگون از سوی رسانه‌هایی هستیم که پاسخ را به جای منابع و مراکز رسمی در جای دیگر جستجو می‌کنند و مخاطبانی که در میان انبوه اطلاعات موجود سردرگم مانده‌اند.

بی‌شک اقناع مردم نسبت به تاثیر مثبت واکسیناسیون و رعایت توامان پروتکل های بهداشتی، اطلاع رسانی در خصوص انواع واکسن‌های موجود و میزان ایمن سازی این واکسن‌ها نقش بسزایی در کاهش میزان ابتلا و مرگ و میر در کشور خواهد داشت؛ مسئله ای که بر لزوم شنیده شدن یک صدای واحد از تریبون وزارت بهداشت صحه می‌گذارد.

پیگیری‌ها در خصوص دلایل چند صدایی در حوزه اطلاع‌رسانی از یک مسئله مهم پرده برداشت؛ جایی که حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا اعلام کرد که درواقع ستاد مقابله با کرونا چیزی با عنوان کمیته علمی ندارد که بخواهد مسئولیت اظهارنظر در خصوص مواردی همچون دارو و واکسن و دیگر موارد مرتبط با شیوع بیماری را برعهده بگیرد و طبعاً اظهارنظر در خصوص این موارد برعهده سخنگوی ستاد خواهد بود.

باید به این نکته توجه کرد که حضور نداشتن کمیته علمی در ستاد مقابله با کرونا نه فقط یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می‌شود که طبیعتا این عدم حضور باعث می‌شود که کمیته علمی نقشی در تصمیم‌گیری‌ها هم نداشته باشد و ستاد مقابله با کرونا عملا خود را از این پشتوانه علمی که بتواند بر اساس آخرین نتایج و یافته‌های علمی تصمیم‌سازی کند محروم ساخته است.

واقعیت این است در زمان وزارت بهداشت دولت قبل در بیشتر مواقع وزیر یا معاونان وزارتخانه در جلسات کمیته علمی حضور داشتند و در جریان نقطه نظرات کمیته قرار می‌گرفتند اما در حال حاضر خلأیی در این خصوص به وجود آمده و شاید البته این موضوع تحت تاثیر تغییر و تحولات در سطح دولت و وزارتخانه رخ داده و عزل و نصب معاونان وزیر بهداشت مجال تصمیم گیری در این رابطه را نداده است.

هرچه که هست وضعیت امروز اطلاع رسانی کرونا به ارکستری می‌ماند که صدای تکخوان به دلیل مشکل طراحی و چینش ارکستر یا به واسطه ایرادی در صدای میکروفن تکخوان در میان صدای سازها و گروه هم‌نوایان گم شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها