معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: دوری استان‌های شرق و شمال‌شرق کشور از جمله خراسان رضوی از بنادر جنوب، تامین به‌موقع نهاده‌های دامی را دچار مشکل کرده که نیازمند تدبیر مسوولان در سطح کلان کشور و تغییر رویه حمل و نقل در این حوزه است.

رویه حمل نهاده‌های دامی به استان‌های شمال‌شرق کشور باید تغییر کند

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی اشرفی امروز  در نشست ویدیوکنفرانسی معاونان اقتصادی استانداران با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور، مشکلات اقتصادی خراسان رضوی و هفت استان شرق، شمال و شمال شرق کشور را به نمایندگی از آنها تشریح کرد و گفت: لازم است وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی، مساله حمل نهاده های دامی به این استانها را تدبیر کرده و تامین به موقع نیاز هفت استان یزد، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان رضوی را از طریق حمل و نقل ریلی یا از طریق بنادر شمال کشور در اولویت قرار داده و برای بحث پدافند غیرعامل تسهیلات ویژه ای اختصاص دهند.

معاون استاندار خراسان رضوی به تشریح مشکلات اقتصادی این استان پرداخت و گفت: با توجه به میزان جوجه ریزی مطلوب در ماه های گذشته، هم اینک خراسان رضوی در تامین گوشت مرغ کمبودی ندارد و این ماده پروتئینی حتی با قیمتی کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می شود.

اشرفی افزود: با این حال با توجه به مشکلات به وجود آمده در جوجه ریزی، ممکن است شرایط تامین گوشت مرغ مورد نیاز خراسان رضوی در ماه‌های آینده دچار مشکل شود که باید در این زمینه تدابیر ویژه‌ای از سوی مسوولان کشور اتخاذ شود.  

وی فقدان زیرساختهای شهرکهای صنعتی در زمینه برق، آب و گاز را از دیگر مشکلات مهم اقتصادی خراسان رضوی برشمرد و گفت: تامین زیرساختهای مورد نیاز هم برای واحدهای صنعتی جدید و هم برای اجرای طرح توسعه واحدهای تولیدی موجود در شهرکهای صنعتی با مشکل جدی مواجه است و باید متولی مشخصی برای این موضوع تعریف شود تا سردرگمی بین وزارت صمت و دیگر وزارتخانه های مرتبط در این باره برطرف گردد.

اشرفی فعال نبودن مرز باجگیران به علت شیوع ویروس کرونا را از دیگر مشکلات اساسی حوزه اقتصادی خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: با وجود سرمایه گذاری عظیمی که در این مناطق انجام گرفته و پیگیریهای مکرر مسوولان از طریق ترکمنستان برای از سرگیری فعالیت مرز باجگیران، همچنان این مشکل پابرجا است.

وی اظهار داشت: فرآیند جذب سرمایه گذاران خارجی افغانستان در خراسان رضوی نیز با توجه به تغییر و تحولات اخیری که در آن کشور اتفاق افتاده است، نیازمند بازنگری است که بتوان از ظرفیت موجود در افغانستان به نحو مطلوب بهره گرفت.

اشرفی، مشکل جدی تامین مالی بالاخص سرمایه در گردش حوزه های اقتصادی به ویژه دامداران را با توجه به خشکسالی ها و سهم خراسان رضوی به عنوان قطب دام کشور، از دیگر مشکلات اقتصادی این خطه برشمرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: در بررسی مشکلات ۶ استان گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گیلان، مازندران و یزد حدود ۲۷ مشکل اقتصادی احصا شده است.

اشرفی افزود: مشکلات مربوط به حوزه های سرمایه گذاری، تامین مالی، نقدینگی و حوزه بانکی، تنظیم بازار و کالاهای اساسی، محدودیت منابع آبی و خشکسالی، تامین نهاده های دامی و تولیدات کشاورزی و دامداری از مشکلات مشترک بین این استانها بوده است.  

در پایان این نشست، معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور، فراهم کردن زمینه برگزاری یک نشست با مهمترین تجار افغانستانی مقیم یا سرمایه گذار در مشهد در هفته آینده، تهیه یک گزارش از مشکلات استانهای هم مرز با ترکمنستان همراه با ارایه پیشنهادها از سوی معاونان استانداران آن استانها را مورد تاکید قرار داد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها