معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تا کنون حدود ۳۰۸ هزار تن انواع نهاده دامی در استان توزیع شده است.

توزیع ۳۰۸ هزار تن نهاده دامی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حسن جعفری افزود:این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۳۰ درصد رشد دارد اما همچنان نیاز دامداران استان بیش از اینهاست.

وی ادامه داد: این نهاده‌های توزیعی شامل اقلامی مانند جو، ذرت و کنجاله سویا می‌شود اما باید توجه داشت که همه خوراک دام سبک و سنگین شامل نهاده‌های دامی از جمله جو، ذرت و کنجاله نیست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: حدود ۷۰ درصد خوراک دام یعنی بخش عمده آن را خوراک علوفه‌ای مانند یونجه، کاه و ذرت علوفه‌ای تشکیل می دهد که جهاد کشاورزی مسوولیتی در قبال توزیع آن ندارد و بهای این بخش از خوراک دام نیز امسال تا پنج برابر نسبت به پارسال افزایش داشته است.

جعفری افزود: این در حالی است که در کنار افزایش زیاد خوراک دام، قیمت دام، به خصوص دام سبک افزایشی نداشته است و همین امر موجب ایجاد تراز منفی برای دامدار شده است بنابراین درخواست تامین خوراک علوفه‌ای دام به وزارتخانه اعلام شده است تا بتوان از وضعیت فعلی گذر کرد.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی دامدار به دلیل کمبود نقدینگی و بالا بودن هزینه تامین خوراک دام، مجبور به حذف دام مولد به عنوان بخشی از سرمایه‌ خود می‌شود و برای خروج دامداران و صنعت دامداری از وضعیت کنونی نیاز به یک برنامه جامع و همه جانبه است زیرا توسعه و تولید پایدار در حوزه صنعت دامپروری مستلزم حمایت دولت است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشتار دام در این استان طی مدت گذشته از سال در بخش دام سنگین ۱۱ درصد و در دام سبک چهار درصد بیش ازحد مجاز بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها