تکلیف بازگشایی مدارس به دلیل ویروس کرونا هنوز مشخص نیست ولی با این حال هزینه‌های اخذ شده از سوی برخی مدارس غیردولتی افزایش غیرمتعارف و چندبرابری داشته است.

مدارس غیردولتی دردوران کرونا؛ از افزایش غیرمتعارف شهریه تا تعطیلی

به گزارش قدس آنلاین، گویا قصه اخذ شهریه‌های بالا در برخی از مدارس غیردولتی سر دراز دارد و حتی با افزایش شهریه‌ها در مدارس، وضعیت کرونا را هم حساب و کتاب نکرده‌اند که با وجود وضعیت حاد کرونایی، تکلیف طوماری از کلاس‌ها و برنامه‌های تفریحی مهیج چه می‌شود.

نارضایتی والدین از افزایش ناعادلانه شهریه در مدارس غیردولتی، زمانی به اوج خود رسیده است که شیوع ویروس کرونا شرایط یکسانی را برای مدارس دولتی و غیردولتی به وجود آورده است و چنین به نظر می‌رسد که مدارس غیردولتی با اخذ هزینه‌های نجومی برای ارائه کلاس‌های متفاوت و برنامه‌های تفریحی، از حال و روز فردای کرونا بی خبر هستند.

تفاوت قیمت در شهریه‌های مدارس غیردولتی

این در حالی است که یکی از اولیای دانش آموز پایه دوم ابتدایی از دو نرخی بودن شهریه ثبت نام خبر داده و گفت: قرار بود پسرم را در یکی از مدارس غیردولتی ثبت نام کنیم اما زمانی که برای ثبت نام در یکی از مدارس واقع در ولیعصر رفتیم با قیمتی متفاوت‌تر از مدارس دیگر روبرو شدیم و این جای تعجب دارد.

رشیدی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر هزینه شهریه‌های برخی از مدارس غیردولتی در تبریز متفاوت است چرا که هزینه شهریه در مدرسه واقع در ولیعصر، حدود ۴ میلیون بیشتر از هزینه شهریه در مدرسه واقع در شهرک یاغچیان اعلام شد.

وی افزود: در حال حاضر تکلیف بازگشایی مدارس چندان مشخص نیست و اخذ مبالغ هنگفت از سوی برخی از مدارس غیردولتی بی انصافی است و مسئولین ذی ربط باید به تفاوت شهریه‌های اخذ شده از سوی این مدارس رسیدگی کنند چرا که هنوز خانواده‌ها نتوانسته‌اند مبالغی را که در سال تحصیلی گذشته، بابت کلاس‌ها و برنامه‌های برگزار نشده از سوی مدارس، پرداخت کرده‌اند را پس بگیرند.

وجود یک هزار و ۴۷۸ مدرسه غیر دولتی در استان آذربایجان شرقی

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی و امور مدارس غیردولتی گفت: یک هزار و ۴۷۸ مدرسه غیردولتی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که از این تعداد، ۲۷۱ مدرسه در ناحیه ۱، ۱۰۱ مدرسه در ناحیه ۲، ۲۲۵ مدرسه در ناحیه ۳، ۲۱۵ مدرسه در ناحیه ۴ و ۷۳ مدرسه در ناحیه ۵ است که مجموع نواحی تبریز شامل ۸۵۵ مدرسه است.

نادر فکورنیا ادامه داد: طی سال گذشته در مدارس غیردولتی به جز پایه پیش دبستانی، حدود ۱۱۰ هزار دانش آموز وجود داشت و حدود ۶۰ هزار نفر دانش آموز نیز در مراکز پیش دبستانی در حال تحصیل بودند اما در سال جاری، تعداد دانش آموزان در مدارس غیردولتی به بیش از ۱۷۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

۱۲ هزار معلم در مدارس غیردولتی

وی با اشاره به وجود ۱۲ هزار معلم در مدارس غیردولتی افزود: مدارس غیرانتفاعی از سال ۱۳۹۵، به مدارس غیردولتی تغییر نام یافته‌اند و حدود ۳۰ سال است که در سیستم آموزشی آموزش و پرورش در استان ما فعالیت می‌کنند.

فکورنیا بیان کرد : شهریه مدارس غیردولتی طی یک الگویی از سوی شورای سیاست گذاری تهران مشخص می‌شود و از طریق سامانه الکترونیکی mosharekatha.ir قابل دسترسی است.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد مدارس در سطح استان آذربایجان شرقی، در مکان‌های استیجاری دایر هستند و ۱۰ درصد از این مدارس، جز مدارس مالکیتی به شمار می‌روند.

فکورنیا افزود: حضوری و غیرحضوری بودن مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچ گونه تغییری از حیث فیزیکی مدارس به وجود نیاورده و هم‌چنان دایر هستند.

افزایش هزینه‌های مدارس به سبب شیوع ویروس کرونا

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی و امور مدارس غیردولتی توضیح داد: شیوع ویروس کرونا، سبب افزایش هزینه‌ها در مدارس شده و هزینه‌های اینترنت، هزینه‌های الکترونیکی و هم‌چنین وسایل الکترونیکی و دیجیتالی در مدارس غیردولتی را افزایش داده است.

وی گفت: افزایش هزینه شهریه‌های مدارس غیردولتی طی سال جاری از افزایش حداقلی برخوردار بوده است و اکثر مدیران مدارس غیردولتی نیز از عدم افزایش شهریه به دلیل تورم موجود و ناتوانی در پرداخت هزینه‌های جاری گله مند هستند.

فکورنیا ادامه داد: طی سال جاری ۹۹ مدرسه غیردولتی در سطح استان آذربایجان شرقی تعطیل شدند و در سال تحصیلی جدید نیز منتظر رجوع مردم به مدارس غیردولتی هستند و اگر به همین منوال پیش رود ممکن است طی سال جاری نیز، فعالیت تعدادی از مدارس غیردولتی به تعطیلی کشاند.

تعیین شهریه مصوب مدارس غیردولتی از سوی نظارت مرکزی وزارت آموزش و پرورش

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اخذ مبالغ غیر متعارف، توسط برخی از مدارس غیردولتی در تبریز پاسخ داد: شهریه مصوب مدارس غیردولتی، طبق الگوی شهریه در شورای سیاست گذاری و نظارت مرکزی وزارت آموزش و پرورش، مصوب و سپس ابلاغ می‌گردد و مدیران مدارس مؤظف به نشر این ابلاغیه است تا در دسترس اولیای دانش آموزان قرار گیرد.

فکورنیا در ادامه افزود: علاوه بر شهریه مصوب، برخی از خدمات اختیاری شامل شهریه مکمل نیز در مدارس غیردولتی وجود دارد و شاید، نارضایتی اغلب اولیای دانش آموزان به دلیل هزینه‌های اختیاری آموزشگاه‌ها در مدارس غیردولتی است.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی و امور مدارس غیردولتی ادامه داد: دریافت مبالغ بیش از الگوی تعیین شده از سوی شورای سیاست گذاری و نظارت مرکزی وزارت آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی، تخلف بوده و ۱۵ کارشناس، در زمینه پیگیری تخلفات در مدارس غیردولتی فعالیت دارند.

وی گفت: مبلغ شهریه ثابت در مدارس غیردولتی به صورت کامل مشخص است که بر اساس یک قرارداد، بین اولیای مدارس و مدیران قرار می‌گیرد و از طریق تضمین‌های مالی، وجوه مشخص شده دریافت می‌شود.

فکورنیا ادامه داد: تمامی دانش آموزان در مدارس غیردولتی به سامانه شاد دسترسی دارند اما به دلیل حجم بالای استفاده دانش آموزان از سامانه شاد، برای ارائه تعلیم و تربیت بهتر و با کیفیت‌تر، سامانه‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی و امور مدارس غیردولتی افزود: در حال حاضر، ۹۹ درصد از مدارس غیردولتی، تنها به استفاده از سامانه شاد بسنده نکرده و از سامانه‌های تکمیلی دیگری نیز استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: واقعیت امر این است که در حال حاضر، مایل به بازگشایی مدارس حضوری هستیم چرا که آموزش حضوری در قبال آموزش غیرحضوری از کیفیت بیشتری برخوردار است و از این رو معلمان، از تدریس غیرحضوری در مدارس غیردولتی رنج می‌برند.

اخذ مبالغ غیر متعارف مدارس توسط برخی از مدارس غیرانتفاعی

یکی دیگر از اولیای دانش آموزان پایه ابتدایی گفت: طی سال گذشته پسرم را در یک مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کرده بودم اما متأسفانه به دلیل خلف وعده مدارس غیر انتفاعی، از ادامه تحصیل پسرم در این مدرسه صرف نظر کرده و در یک مدرسه دولتی ثبت نام کرده‌ام که امسال نیز به دلیل رضایت کامل از نحوه تدریس و عملکرد این مدرسه، هم‌چنان به تحصیل خود ادامه خواهد داد.

صادقی ادامه داد: طی سال گذشته در حین ثبت نام در یکی از مدارس غیرانتفاعی، فرم ثبت نام را به مبلغ ۵ میلیون تومان امضا کرده بودم اما با وجود شیوع ویروس  کرونا و بلاتکلیفی در بازگشایی مدارس، برنامه‌های ورزشی، نقاشی، خوشنویسی و … جز برنامه‌های کمک آموزشی ارائه شده به دانش آموزان بود.

وی افزود: متأسفانه بعد از گذشت مدتی متوجه شدیم که هزینه ثبت نام در این مدرسه غیرانتفاعی با تمام هزینه‌های موجود، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که از ما مبلغ ۵ میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

این اولیای تبریزی گفت: در پی اعتراض نسبت به اخذ مبلغ اضافی از سوی این مدرسه غیردولتی، موفق شدم تا نصفی از مبلغ اخذ شده را دریافت کنم اما همین مشکلات باعث شد تا پسرم را در یک مدرسه دولتی ثبت نام کنم.

سعید صادقی افزود: متأسفانه برخی از مدارس غیرانتفاعی با اخذ مبالغ بالاتر تز شهریه مصوب خود از اولیای دانش آموزان در چنین شرایط کرونایی که تکلیف بازگشایی مدارس و ارائه برنامه‌هایی هم‌چون شنا و نقاشی مشخص نیست، برای خود کسب و کاری به راه انداخته‌اند.

در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا، تکلیف بازگشایی مدارس مشخص نیست اما در این میان، برخی از مدارس غیردولتی در تبریز، اقدام به اخذ شهریه‌های نجومی کرده‌اند و همین موضوع منجر به نارضایتی والدین و از سویی ثبت نام فرزندان خود در مدارس دولتی شده است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها