دبیر بخش کنش‌گران عاشورایی سوگواره بین‌المللی «ملت امام حسین (ع)» از فعالان عرصه فضای مجازی خواست تا تولیدات ارزشمند با موضوع امام حسین (ع)، اربعین و فرهنگ عاشورایی را معرفی کنند.

کنشگران عاشورایی را معرفی کنید

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام مرتضی حاجیانی مدیرکل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم معتقد است،  کنشگر، یک فعال رسانه های نوین است که هدفش اصلاح اجتماعی است و هدف از برگزاری سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) نیز این است که فعالان فضای مجازی بتوانند پیام دین و انقلاب را با قرار گرفتن در کنار اساتید این حوزه به مخاطب معرفی کنند. به عبارت دیگر وظیفه این سوگواره، کشف استعدادهای کنشگران و معرفی آنها و شبکه‌سازی فعالان فرهنگی در حوزه رسانه‌های نوین است.

یکی از بخش های این سوگواره مربوط به فعالان شبکه های اجتماعی و پیام رسان هاست که از آن به کنشگران فضای مجازی یاد می کنند.

مصطفی کرفی دبیر بخش کنش‌گران عاشورایی سوگواره بین المللی ملت امام حسین(ع) گفت: فعالیت های این بخش شامل تولیدات فعالانی است که در فضای مجازی منتشر می شود و این تولیدکنندگان با انتشار تولیدات خود به عنوان کنشگر در فضای مجازی موثرند که از این جهت در بخش کنشگری موفق هستند ولی گاهی ممکن است محصول تولیدی منتشر نشده و در عین حال دارای ارزش هنری باشد که برای دبیرخانه ارسال گشته و در اینجا ارزش هنری توسط اساتید سنجیده می شود و ممکن است در این بخش برگزیده شود.

وی افزود: برگزاری این سوگواره به ویژه در بخش کنشگران عاشورایی زمینه ای را فراهم می کند تا موضوعات تخصصی درباره سیدالشهدا (ع) به خوبی دیده شود و همینطور کسانی که در این فضاها قلم نزده اند و تولیدات رسانه ای نداشتند، وارد این عرصه شوند و در واقع بهانه ای برای دور هم جمع شدن تولیدکنندگان آثار مختلف فراهم شود.

کرفی اضافه کرد: برگزاری این سوگواره از باب تواصی به سیدالشهدا (ع) است تا همدیگر را برای تبلیغ امام حسین (ع) در فضای مجازی دعوت کنیم و از کسانی که در این حوزه قلم می زنند و محتوا تولید می کنند، تقاضا دارم تا دوستان خود را به این مسیر دعوت کنند. معتقدم دور هم جمع شدن و سخن گفتن از امام حسین (ع) باعث برکت در کار و زندگی ما می شود.  

وی درباره ویژگی های محصولات عاشورایی و اربعینی گفت: بعضی از افراد کاری را به صورت مداوم انجام می دهند. مثلا کسی هر شب جمله ای از امام حسین (ع) را در فضای مجازی منتشر می کند یا کسی که مقتل مجازی یا حسینیه مجازی راه اندازی می کند، موردنظر ماست. در واقع مردم می توانند حرکت های شاخص و نو را بررسی کنند و ببینند صفحات مجازی چه کسانی نسبت به سایر ایام سال تغییر کرده است و این موضوع نشان می دهد که چنین شخصی دوستدار امام حسین (ع) است و تلاش می کند در مسیر آن حضرت یک حرکت نظام مند داشته باشد.

دبیر بخش کنشگران عاشورایی افزود: هدف ما این است که از شاخص ترین افراد در این حوزه برای گسترش چنین فضایی تقدیر کنیم و  صفحات افراد تغییر کند. یعنی همانگونه که سبک زندگی ما در ایام محرم و صفر تغییر می کند، سبک زندگی مجازی ما نیز تغییر کند و رفتاری امام حسینی داشته باشیم.

وی افزود: در بخش کنشگری موضوع خاصی مانند گرافیک مدنظر نیست بلکه تمام موضوعاتی را شامل می شود که افراد درباره سیدالشهدا در صفحات خود منتشر کرده باشند. البته به طور مشخص در چند بخش فعالیت داریم. یکی بخش رصد است. یعنی کارهایی که افراد انجام می دهند و ما رصد می کنیم که شامل جریان هایی است که در این زمینه راه اندازی کرده باشند و یک حرکت منظم زمان بندی شده ای داشته باشند و همانگونه که سال گذشته در سوگواره اشراق این موضوع را دنبال می کردیم و امسال با این سوگواره تلفیق شده است،  از برترین ها تقدیر می کنیم.

کرفی ادامه داد: جوایز در دو بخش مربوط به افراد برگزیده است که بخشی از طریق رصد و معرفی مردمی است و بخشی دیگر نیز مربوط به کاربرانی است که افراد را معرفی می  کنند و خود را در این سوگواره شریک می کنند.

وی همچنین از برگزاری نشست های تخصصی فضای مجازی در هفته جاری خبر داد و گفت: در سال های گذشته موضوعاتی را در زمینه آموزش فضای مجازی مطرح کردیم که اساتید این حوزه نظرات خود را به صورت تخصصی ارائه می کردند. امسال به صورت جزیی تر وارد این مباحث می شویم و سعی می کنیم مطالبی را مطرح کنیم که تاکنون بیان نشده و امیدوارم به یک نظام دقیق تری درباره کنشگری فضای مجازی برسیم.

اولین سوگواره ملت امام حسین (ع) با تلفیق سوگواره‌های اشراق؛ بوی سیب و مهر محرم و با همکاری مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، سازمان بسیج رسانه و شبکه جهانی ولایت  با عنوان سوگواره ملت امام حسین(ع) در دو بخش مردمی و حرفه‌ای برگزار می شود.  

علاقمندان به شرکت در بخش مردمی می‌توانند با تولید و انتشار محتوا با هشتگ #ملت امام حسین در سوگواره شرکت کنند.  بخش‌های حرفه‌ای این پویش نیز شامل بخش رسانه های تصویری (عکس، فیلم کوتاه ۳ دقیقه ای،  پویانمایی، موشن گرافیک و نماهنگ)،  بخش رسانه های مکتوب (شعر،  داستان و فیلم نامه)،  بخش صوتی و رادیویی (پادکست و نغمات آئینی)،  بخش کنشگران فضای مجازی (فعالان شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها)،  بخش طراحی و گرافیک (پوستر، عکس نوشت و اطلاع نگاشت)، بخش خادمین رسانه های حسینی (خبر، گزارش و مصاحبه) و بخش بین الملل  عربی،  انگلیسی و هوساست.

دبیر بخش کنشگران عاشورایی از علاقه مندان خواست تا آثار خود یا کنشگران عاشورایی را تا ۱۵ مهر ماه به نشانی سایت سوگواره ارسال کنند.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها