دومین جلسه از سلسله نشست‌های بررسی مقابله با کرونا در کشور و پاسخ به پرسش‌ها و ابهام‌ها با موضوع بررسی شیوه‌نامه‌های پیشگیری و درمان در طب سنتی و طب جدید با همکاری مؤسسه فرهنگی قدس، بسیج جامعه پزشکی و جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی در سالن اجتماعات روزنامه قدس برگزار شد.

 نقش شرکت‌های دارویی در تجویز داروهای منسوخ شده

در این جلسه دکتر جعفری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای استان و متخصص طب داخلی در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد ترس از کرونا ساده‌انگاری شده است، گفت: با جزئیات می‌توان گفت بسیاری از مسائل کرونا واضح و روشن است، اما دلیل تلقی و ساده‌انگاری که ممکن است از سوی یک فرد عامی پیش بیاید شاید این است که اصلاً جزئیات قضیه را نمی‌داند و در این موضوع دانش بسیار محدودی دارد و یا اینکه افراد تمایل دارند دیدشان دید نامتوازنی باشد،  بنابراین کرونا را انکار کرده و همه را ژنتیکی و گاهی دروغ می‌خوانند ازاین‌رو در بحث کرونا به هیچ وجه بزرگنمایی نشده بلکه بزرگ هست.

کل داستان کرونا توطئه است!

دکترجعفری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای استان  در مورد وجود اطلاعات ضد و نقیض در مورد کرونا و اینکه گفته می‌شود ما نسبت به حرف‌های اثبات نشده سازمان بهداشت جهانی بیش از حد حرف گوش کن هستیم و اینکه مافیای دارو و درمان هر جایی که سودی وجود دارد حضور دارد، بیان کرد: به نظر بنده این توهم توطئه نیست، بلکه توطئه حقیقی است و کل داستان کرونا توطئه است و هیچ شکی در آن وجود ندارد، به طوری که این موضوع از جهاتی با بزرگنمایی‌های ژورنالیستی همراه می‌شود، اما در این موضوع هیچ شکی نیست که بسیاری در کشور می‌خواهند داروهای خود را به سود شرکت‌های دارویی و هژمونی غربی حتی نسل‌کشی کشورهایی که با آن‌ها مخالف هستند، عرضه کنند.

وی افزود: چیزی که مشخص است جامعه پزشکی اهل توطئه نیستند. افراد باهوشی هستند و نمی‌شود جلو چشم آن‌ها هر کاری و هر توطئه‌ای را انجام داد، بنابراین در این موضوع اغراق زیادی انجام می‌شود.

این متخصص طب داخلی تأکید کرد: سلول به سلول بیماری کرونا جلو چشم ما شناخته شده است و براساس شناخت علمی از بیماری داروهایش هم می‌آید.

اشتباه در زمان تجویز رمدسیویر

دکتر جعفری در خصوص داروی رمدسیویر با اشاره به اینکه ما می‌دانیم بیماری چگونه تکثیر می‌شود، اما در مورد این دارو یک اشتباهی شده که در حال اصلاح شدن است، افزود: تا حد زیادی متخصصان عفونی فکر می‌کردند تا انتهای سیر بیماری، این بیماری جنبه عفونی دارد، در حالی که این‌گونه نیست و در هفته نخست ویروس کار خود را انجام می‌دهد و در مراحل انتهایی این ویروس وجود ندارد و این دارو را جایی تجویز کردند که دیگر ویروسی وجود نداشت و برخی اوقات سبب اثرات غیرقابل جبرانی می‌شد.

وی در پاسخ به اینکه چرا در استفاده از بسیاری از داروها ما پیشتازیم، اما در کنار گذاشتن آن زود عمل نمی‌کنیم، گفت: تنها به خاطر دلسوزی بیش از حد مسئولانمان بود که آمدند این دارو را در کشور تولید کردند تا داروی وطنی به بیماران بدهند، با این حال این دارو با تزریق در مراحل ابتدایی بیماری دارد تأثیر خودش را نشان می‌دهد و اگر در برخی موارد تأثیر خوبی از این دارو گرفته نشده به این دلیل است که در جای خوبی استفاده نشده است.

بزرگنمایی صورت نگرفته است

فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و رئیس بخش مراقبت‌های ویژه هم در این نشست در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود هر فرد مبتلا به کرونای نوع دلتا می‌تواند ۵۸۴ نفر را مبتلا کند و اگر چنین باشد در عراق و راهپیمایی‌های اربعین و... می‌تواند فاجعه بزرگ‌تری از اینکه هست رخ دهد، آیا این موضوع را بزرگ نمایی نمی‌دانید؟ گفت: بحث اشتراک عقاید همین نظر را پیگیری می‌کند؛ این موضوع برمی‌گردد به شخصیت اجتماعی ما، چراکه یک شخصیت انفعالی داریم این در حالی است که برخی از این ساده‌انگاری‌ها برمی‌گردد به تئوری توهم توطئه و اینکه همه چیز خوب است.

دکتر صداقت افزود: من قطعاً مطمئن هستم این قضیه بزرگنمایی نشده، ولی در جاهای مختلف به صورت هیجانی ایجاد شده چه به صورت هیجان‌های مثبت و چه هیجان‌های منفی، ولی رفتار انفکاکی در جامعه وجود دارد به طوری که می‌بینیم در اوج کرونا و همه‌گیری این بیماری عده‌ای بار سفر می‌بندند، عده‌ای در میهمانی‌ها حضور پیدا می‌کنند و البته عده‌ای درِ خانه را با چکش و میخ می‌بندند و کاملاً دو طیف شخصیت انفعالی- تکانه‌ای در جامعه ایرانی می‌بینید، البته این مسئله قابل انکار نیست چراکه همین موضوع در کشورهای دیگر هم وجود دارد و عده‌ای با برگزاری تظاهرات‌های ضد ماسک و ضد واکسن و... سعی در انکار و ساده‌انگاری این بیماری دارند.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا(ع) با اشاره به اینکه شاید بشود با حساب و کتاب ریاضی گفت هر فرد مبتلا می‌تواند بیش از ۵۰۰نفر دیگر را مبتلا کند، اظهار کرد: بنده به شدت مخالف شمارش کنونی هستم؛ نه اینکه بگویم غلط است و یا سیاه‌نمایی کنم، اما ملاک ما افرادی است که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و بستری می‌شوند، با این حال معضل اصلی زمانی است که یک فرد مبتلا سه هفته در منزل بوده یک دفعه با حالت عمومی بد به ما مراجعه می‌کند، بنابراین شمارش ما شمارش واقعی جامعه نیست.

تجویز داروهای منسوخ شده!

دکتر صداقت در مورد برخی داروهای کرونا از جمله رمدسیویر و شرایط تجویز آن با اشاره به اینکه دید مبتنی بر شواهد ما، دید علمی نیست، ما آموزش ندیدیم که از کجای علوم بر بالین استفاده کنیم، افزود: برخی از پزشکان ما به صرف یک مقاله دارو را تجویز می‌کنند؛ ما با برخی پزشکانی مواجه هستیم که داروهای منسوخ شده را همچنان تجویز می‌کنند، چراکه دید پزشک بر استنادات علمی پایین است و عالمان طب ما آگاهی از اینکه از چه طبی بر بالین استفاده کنند، ندارند.

این فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه تأکید کرد: داروی رمدسیویر به معنای واقعی داروی خوبی است تا زمانی که براساس آخرین واقعیت‌های علمی در بیمارانی تجویز شود که بیمار نیاز به اکسیژن پیدا کرده و البته زیر دستگاه نرفته و بیش از ۱۰روز از بیماری وی نگذشته باشد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای استان با بیان اینکه واقعیت این است که کاسبان کرونا سیاه‌نمایی نیست بلکه واقعیت است، اظهار کرد: در خصوص این دارو بسیاری از رسانه‌های مغرض، مطالبه مردمی برای این دارو ایجاد کردند و با مستندات می‌توان اثبات کرد کسانی که این دارو را مطالبه مردمی می‌کنند در شرکت سازنده این دارو پست‌های بالایی دارند.

دخالت ابرشرکت‌های دارویی در بحث واکسن

چگونگی اعتماد به واکسن کرونا و به‌خصوص واکسن‌های وارداتی و مضرات و معایب آن، دیگر پرسش مطرح شده در این جلسه بود که دکتر صداقت با اشاره به اینکه وجوب واکسن برای رهایی از بیماری ویروسی یک واقعیت غیرقابل انکار است و برای فرار از بیماری ویروسی باید به آن پناه برد، گفت: در مورد تمام بیماری‌های ویروسی واکسن مانع بیماری نمی‌شود، ولی مانع وخامت بیماری می‌شود. وی با بیان اینکه در مورد واکسن کرونا و هر واکسن دیگری در ابرشرکت‌های دارویی بزرگ دنیا و حتی شرکت‌های دانش‌بنیان خودمان پول‌هایی جابه‌جا می‌شود که حتی تعداد صفرهای آن را نمی‌توان شمرد و این یک واقعیت اثبات شده است، افزود: دخالت ابرشرکت‌های دارویی دنیا در بحث واکسن یک واقعیت است، اما این نافی اثرات این دارو نیست.  متخصص طب سنتی و رئیس دانشکده طب ایرانی مشهد هم در خصوص آمار و ارقام و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها با اشاره به اینکه این مسئله ابعاد مختلفی دارد و اینکه آیا آمار واقعی است یا ما داریم کشته‌سازی می‌کنیم، آیا این‌قدر بیمارستان‌های ما شلوغ است یا داریم تظاهر به شلوغی می‌کنیم، گفت: ما باید بپذیریم این بیماری و تعداد بیماران و کشته‌ها یک واقعیتی است که هر کسی با مراجعه به بیمارستان‌ها می‌تواند این واقعیت را ببیند و با سال‌های گذشته مقایسه کند.

 آیا کرونا سبب تامه این همه مرگ و میر است؟!

دکتر مهدی یوسفی افزود: اما بخش مهم سؤال این است که آیا ویروس کرونا سبب تامه این همه مرگ و میر است یا اینکه ما داریم بزرگنمایی می‌کنیم؟ در این خصوص البته واکاوی سبب‌های داستان در هر جامعه‌ای متفاوت است و شاید علل اجتماعی و فرهنگی بیشتر از علل پزشکی دخیل باشد.

وی با اشاره به اینکه درباره واکاوی بزرگنمایی یا کوچک‌نمایی این موضوع باید در سطح کشور و جامعه بررسی و تفسیر شود و جنبه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را نمی‌شود رها کرد و صرفاً به جنبه پزشکی رجوع کنیم، عنوان کرد: پاسخ به این پرسش سهل و ممتنع است یعنی مؤلفه‌های اجتماعی مثل تورم، فقر، بیکاری و... را هم باید در نظر گرفت؛ شاید ۷۵درصد از مسائل مربوط به نظام سلامت اصلاً در حیطه و اختیارات نظام سلامت نباشد.

رئیس دانشکده طب ایرانی مشهد اظهار کرد: اینکه درحال حاضر اتفاقی در کشور افتاده و مرگ‌ومیرها را افزایش داده قابل انکار نیست، اما اینکه چه عواملی سبب این موضوع شده و آیا فقط ویروس کرونا موجب این مرگ‌ومیرها شده یا مؤلفه‌های دیگری هم هست که مردم را به بیمارستان می‌کشاند، باید مورد بحث قرار گیرد.

نقش پررنگ مافیای دارو

دکتر یوسفی در پاسخ به اینکه در مدیریت مبارزه با کرونا چقدر نقش مافیای دارو را پررنگ می‌دانید، گفت: واقعیت این است که دنیا با اقتصاد می‌چرخد و هر چیزی که پشت آن اقتصاد باشد جذاب است؛ وی با پررنگ دانستن نقش سودجویی، توطئه و مافیای دارو در مدیریت مبارزه با کرونا گفت: پس واقعیت این است که این امپراتوری‌های دارویی و شرکت‌های دارویی هستند که تحقیقات دارویی را جهت‌دهی می‌کنند؛ بنابراین این امپراتوری اقتضائش این است و اقتصاد در هر پدیده‌ای تأثیرگذار است.

یوسفی افزود: ما به شدت در کشور درگیر پوپولیسم هستیم یعنی خواص ما هم عوامگرا شده‌اند و الان عوام هستند که فرمان هدایت را در بخش‌های مختلف برعهده گرفته‌اند.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه درخصوص طب سنتی و اسلامی باید دید آیا ما گذاره‌ها را رها می‌کنیم و از عقبه مذهبی و اعتقادی مردم سوءاستفاده می‌کنیم، افزود: من براساس تجارب پزشکی و علمی خودم می‌گویم کسانی که از داروی امام کاظم(ع) اثر مثبت گرفته‌اند از اسم امام کاظم(ع) است نه از آن پودر؛ یعنی به نوعی توسل به این امام عزیز در کاهش بیماری تأثیرگذار بوده است. وی در خصوص واکسن کرونا و معایب و مضرات آن با اشاره به اینکه مگر واکسن‌های کزاز، دیفتری و... اثرگذار نبود، مگر این بیماری‌ها ریشه‌کن نشده است، گفت: ما باید منافع آن را در کاهش میزان کشته‌ها و بستری‌ها در نظر بگیریم و اینکه منافع آن از مضراتش بیشتر بوده است.

در پایان این جلسه اتفاق نظر همه مدعوین بر این موضوع بود که در شرایط کنونی تنها راه برون‌رفت از این وضعیت و بیماری؛ پیشگیری، واکسیناسیون عمومی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است چه این بیماری توطئه باشد و چه کارشرکت‌های دارویی باشد، در مجموع باید بتوانیم از گسترش پوپولیسم افراطی برای آن جلوگیری کنیم و امیدواری را در جامعه تولید کنیم که پیک ششم و... نداریم و نخواهیم داشت.

برچسب‌ها