یک فعال حوزه گردشگری با تأکید بر اینکه علیصدر فقط یک غار نیست و حکم شاهرگ حیاتی و اقتصادی استان را دارد، گفت: بی لیاقتی مدیران شاهرگ اقتصادی همدان را پاره کرده است و کسی جرأت نمی‌کند حرفی بزند، سازمان بازرسی کل کشور باید این موضوع را پیگیری کند.

بی‌لیاقتی مدیران شاهرگ اقتصادی همدان را پاره کرد/ چرا با صاحبان علیصدر برخورد نمی‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، محمد سوزنچی در نشست "بررسی تأثیر تعطیلی غار علیصدر بر گردشگری همدان" با اشاره به اینکه غار علیصدر سالانه ۷۰۰ هزار بازدید کننده دارد، اظهار کرد: با احتساب بلیت ۴۰ هزار تومانی، ۲۸ میلیارد تومان درآمد علیصدر از بلیت غار است اما در مجموعه شرکت سیاحتی علیصدر دو برابر این درآمد از دیگر بخش‌ها نیز به دست می‌آید.

وی ادامه داد: شرکت سیاحتی علیصدر سه سهم دارد که عبارتند از شهرداری، سازمان همیاری شهرداری و سازمان ایرانگردی و جهانگردی، بنابراین سه سازمان دولتی تصمیم می‌گیرند هیئت مدیره چه کسانی باشند و هیئت مدیره، مدیرعامل را انتخاب می‌کند.

سوزنچی تصریح کرد: شرکتی که در سال‌های گذشته می‌توانست سالی۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد در حال حاضر چه آورده‌ای دارد و چگونه سرمایه‌گذاری کرده است؟ افتخار علیصدر در چهار ساله اخیر این است که همدان ۲۰۱۸ را پشتیبانی کرده که کل بودجه آن دو میلیارد تومان می‌شده است؟

علیصدر حیات خلوت استانداری است

وی با تأکید بر اینکه بسیار شنیده‌ایم که علیصدر حیات خلوت استانداری است، افزود: سرمایه گذارانی هستند که اعلام کرده‌اند اگر مدیریت علیصدر را تحویل بگیرند به اندازه هزینه‌های شهر همدان درآمد کسب می‌کنند. شرکت علیصدر با پتانسیل‌های بالا را چه کسی اداره می‌کند و این افراد چه کاری برای این شهر کرده‌اند؟

این دانش‌ آموخته رشته گردشگری مطرح کرد: مدیران استان به دنبال ثبت جهانی یک اثر برای جذب گردشگر هستند در صورتی‌که با توجه به اهمیت غار علیصدر در اغلب نقاط جهان نام علیصدر ثبت شده و شناخته شده است. این مدیران با غار با این اهمیت چه کرده‌اند که بخواهند با یک اثر جهانی انجام بدهند؟

وی در ادامه به شایعه ۷۰۰ هزار تومانی اجاره علیصدر اشاره کرد و افزود: آیا شرکت سیاحتی علیصدر این مبلغ را پرداخت کرد؟ آیا اگر این اتفاق برای یک شخص می‌افتاد از آن می‌گذشتند؟

مسئولان صورتجلسه تعطیلی شهریورماه علیصدر را ارائه دهند

این متخصص حوزه گردشگری با طرح این سوال که چرا با صاحبان علیصدر برخورد نمی‌شود؟ گفت: مدیران همدان اعلام کردند دلیل تعطیلی علیصدر کرونا است اما سندی وجود دارد که تصمیم ستاد کرونا برای تعطیلی غار تا ۳۰ مردادماه بوده و از یک شهریورماه هیچ تصمیمی در این ستاد ثبت نشده است بنابراین باید بررسی شود که آیا ستاد کرونای استان از یکم شهریور به بعد تصمیمی برای تعطیلی غار گرفته است و اگر جواب مثبت است صورتجلسه را ارائه دهند.  

چرا به جز علیصدر هیچ یک از غارهای ایران تعطیل نشد؟

سوزنچی ادامه داد: هیچ کسی حق ندارد سازه گردشگری که پایه‌های آن بر اساس اصول کرونا تنظیم شده است را تعطیل کند، چه کسی مجوز تعطیلی غار را داده است؟ چرا هیچ یک از غارهای ایران تعطیل نشده است؟ چرا تله کابین گنجنامه بسته نیست؟ چرا یک بنیاد اقتصادی پایدار گردشگری که همه دنیا آرزویش را دارند باید این بلا سرش بیاید؟

وی پاسخ تمام سوالات مطرح شده در بالا را عدم کفایت لازم مدیریت دانست و اظهار کرد: به دلیل عدم شفافیت و بر اساس شنیده‌ها گزارش مالی سالانه علیصدر دو میلیارد است پس مابقی کجا رفته است؟ آژانس "علیصدرمهر" از ابتدای فروردین سال ۹۹ تعطیل شد چرا آژانس علیصدرمهر را منحل نمی‌کنند؟ چطور شرکتی بعد از چندین ماه تعطیلی هنوز پرونده‌اش باز است؟ چرا شرکت اعلام ورشکستگی نمی‌کند؟

چرا دولت باید هزینه کارکنان بیکار علیصدر را بپردازد؟

سوزنچی با تأکید بر اینکه علیصدر فقط یک غار نیست و حکم شاهرگ حیاتی استان همدان را دارد، مطرح کرد: بی لیاقتی مدیران شاهرگ اقتصادی استان را پاره کرده است و کسی جرأت نمی‌کند حرفی بزند. سازمان بازرسی کل کشور باید این موضوع را پیگیری کند. علاوه بر این چرا دولت باید هزینه کارکنان بیکار علیصدر را بپردازد؟ شرکت علیصدر برای حدود ۶۰۰۰ نفر به طور غیر مستقیم کسب درآمد می‌کرد که در حال حاضر درآمدشان قطع شده است.  

وی با اشاره به اینکه شهریور برگ برنده گردشگری همدان است، بیان کرد: استان همدان در ۳۶۵ روز سال ۶۰ روز گردشگری دارد، ۱۳ روز آن عید نوروز است، ۶ روز تعطیلات خرداد و بقیه آن از ۱۸ مرداد تا انتهای شهریورماه است، چرا در بهترین زمانی که می‌شد منطقه را نجات داد غار را تعطیل کردیم؟ چرا کیش بسته نشد؟ تردد کیش بیشتر است یا همدان؟ چرا تردد به کیش ممنوع نشد؟ چرا از ۱۸۰ هتل کیش یک هتل بسته نشد؟ این سوالات در حالی مطرح می‌شوند که غار علیصدر و کیش هر دو سایت گردشگری هستند.  

چرا مسئولان سندهای بالادستی را اجرا نمی‌کنند؟

سوزنچی با بیان اینکه دستورالعمل پروتکل‌های بهداشتی غار علیصدر اسفند ۹۸ تنظیم شد و هیچ گاه اجرا نشد، اضافه کرد: مسئولان استانی اگر نمی‌خواهند همدانی‌ها کسب درآمد کنند، روستاهایش منتفع شود و صنعتی در شهر به چرخه بیفتد واضح و شفاف بگویند، مردم به باور شهر گردشگری رسیده‌اند اما مسئولان این را باور ندارند و به سندهای بالادستی هم عمل نمی‌کنند باوجود سندهای بالادستی که در این رابطه وجود دارد و به صراحت گفته که محور توسعه استان باید بر مبنای گردشگری باشد اما مسئولان به آن عمل نمی‌کنند.  

علیصدر را ۲۰ سال عقب انداختند

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه کرونا ۱۰ سال علیصدر را عقب انداخت و تعطیلی‌ها نیز ۱۰ سال آن را زمین زد، اظهار کرد: متأسفانه با این تعطیلی‌های بی حساب سرمایه‌گذار، زیرساخت‌ها و سرمایه‌های انسانی این حوزه از بین رفتند و بازگشت به روز اول سال‌ها زمان می‌برد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها