شهر آب‌پخش به عنوان نگین سبز استان بوشهر شناخته می‌شود ولی این روزها با کمبود آب و مشکلات در توزیع روبرو است که یکی از راهکارهای مهم برای عبور از این مشکل، ایجاد آب‌شیرین‌کن است.

کم‌آبی در نگین سبز استان بوشهر/ احداث آب‌شیرین‌کن ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، مشکلات و چالش‌های حوزه آب موضوعی پرتکرار در نقاط مختلف استان بوشهر است و این مسائل و مشکلات در شهرستان دشتستان نمود بیشتری داشته است.

شهر آب‌پخش یکی از مناطقی است که طی سال‌های گذشته بیشترین مشکلات را در حوزه آب داشته است و به نوعی در یک بن‌بست آبی قرار گرفته است که به خوبی از سوی خطوط آبرسانی تغذیه نمی‌شود.

شهری با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر که میزان آب دریافتی آن کفاف کل شهر را نمی‌دهد و با وجود نوبت بندی آب، باز هم بسیاری از خانه‌ها و کوچه‌ها هفته‌ها بی آب مانده‌اند.

در هفته‌های گذشته آبرسانی به صورت سیار به برخی از مناطق انجام شده است ولی انتظار می‌رود با عزم جدی مسئولان نسبت به تأمین پایدار آب در شهر اقدامات اساسی انجام شود.

برخی خانه‌ها یک ماه آب ندارند

رئیس شورای اسلامی شهر آب‌پخش  با اشاره به مشکلات متعدد این شهر در حوزه تأمین آب بیان کرد: در برخی نقاط شهر برخی خانه‌ها در طول یک ماه یک قطره آب هم وارد خانه آنها نمی‌شود و در نقطه نقطه شهر شاهد مشکل هستیم.

غلامرضا وفایی با اشاره به نارضایتی مردم از وضعیت توزیع آب در آب‌پخش خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه آب مربوط به فرسودگی خطوط است که باید با تأمین اعتبارات مورد نیاز نسبت به نوسازی شبکه اقدام شود.

وی میزان آب دریافتی در آب‌پخش را ناکافی دانست و ادامه داد: انتظار می‌رود با اتصال آب‌پخش به خط انتقال کوثر، کمبودها جبران شود و منابع پایدار آب در اختیار این شهر قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر آب‌پخش خواستار تدوین بانک اطلاعاتی دقیقی از وضعیت شبکه آبرسانی و مشکلات موجود شد و افزود: باید با شناسایی مشکلات برای رفع این ایرادات اقدامات اساسی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام رضایی امام جمعه آب‌پخش نیز کیفیت آب شهر را بسیار ضعیف خواند و اظهار داشت: باید در نیمه دوم سال اقدامات اساسی انجام شود تا تابستان آینده مشکلی نداشته باشیم.

تأمین روزانه ۷۰۰۰ مترمکعب آب

مدیر آب فاضلاب شهرستان دشتستان در تشریح وضعیت توزیع آب در آب‌پخش اظهار داشت: روزانه به طور متوسط پنج هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب از طریق خط کوثر و خط آبرسانی از کازرون دریافت و در آب‌پخش توزیع می‌شود.

حسین رمضانی با اشاره به اینکه حدود ۸۰۰ متر مکعب آب نیز از طریق چاه تأمین و در و وارد شبکه می‌شود افزود: در مجموع حدود هفت هزار مترمکعب آب در شبکه آب‌پخش توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هفت هزار و ۴۰۰ مشترک در شهر آب‌پخش داریم، بیان کرد: نوبت بندی آب باعث می‌شود که در برخی از نقاط انتهایی خطوط شاهد گرفتگی شبکه و مشکلاتی برای دریافت آب باشیم.

مدیر آب فاضلاب شهرستان دشتستان به اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات و گرفتگی شبکه اشاره کرد و ادامه داد: نسبت به نوسازی شبکه اقدام شده و طرح‌های دیگری را نیز در دست اجرا داریم.

وی افزود: ١١٠ کیلومتر طول شبکه آبرسانی شهر آب‌پخش است و دو هزار متر مکعب برای پر کردن شبکه لازم است و گاهاً تا پر شدن شبکه و تأمین آب در همه نقاط طول می‌شکد.

آمار آبفا صحیح نیست / ‌‬ آب‌پخش نیازمند توجه خاص

یکی از اعضای شورای شهر آب‌پخش نیزاظهار داشت: اطلاعات ارائه شده توسط آبفا مبنی بر اینکه روزانه هفت هزار مترمکعب در آب پخش توزیع می‌شود را قبول نداریم و طبق محاسبات ما نصف این مقدار نیز وارد شبکه نمی‌شود.

جلیل رضایی با اشاره به اینکه میانگین روزانه دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب وارد شبکه می‌شود افزود: خیابان‌ها در نقاط مختلف شهر بدون مجوز شهرداری تخریب شده و انتظار می‌رود در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای امضا شود.

رضایی با اشاره به اینکه در برخی کوچه‌ها طی یک ماه یک قطره آب هم وارد نشده است بیان کرد: در صورتی که روزانه پنج هزار مترمکعب آب در شهر تأمین و توزیع شود هیچ خانه‌ای مشکل آب نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: تانکر شهرداری به صورت مجانی در حال توزیع آب در سطح شهر است ولی متأسفانه گاهاً مورد بی‌محلی و بی‌مهری هم قرار می‌گیرد.

این عضو شورای شهر آب‌پخش تاکید کرد: آبفا آب‌پخش نیازمند دستگاه‌هایی همچون کاتر، تانکر و بیل بکهو است تا در ارائه خدمات بهتر عمل کند.

آب‌شیرین‌کن آب‌پخش احداث شود

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تلاش جدی برای رفع مشکل آب در آب‌پخش اظهار داشت: مردم این شهر از وضعیت کنونی توزیع آب راضی نیستند و انتظار می‌رود مسئولان عزمی جدی برای رفع مشکل داشته باشند.

ابراهیم رضایی به پیگیری‌های خود برای رفع مشکل آب‌پخش اشاره کرد و افزود: باید دنبال استقلال آبی باشیم و احداث آب‌شیرین‌کن یکی از راهکارهای مهم و اساسی در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل آب‌پخش تاکید کردیم که آب‌شیرین‌کن آب‌پخش هرچه سریع‌تر احداث و تکمیل شود ادامه داد: آقای جانباز مدیرعامل آب و فاضلاب کشور دستورات لازم را صادر کرد.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات اساسی در آب پخش را ناشی از فرسودگی خطوط دانست و بیان کرد: باید نسبت به نوسازی این خطوط اقدامات لازم انجام شود.

آب‌پخش از نوبت‌بندی آب خارج شود

فرماندار شهرستان دشتستان با اشاره به گلایه مردم آب‌پخش از کم‌آبی اظهار داشت: مردم از ما انتظار دارند که آب مورد نیاز آنها تأمین شود و باید اقدامات اساسی در این زمینه صورت گیرد.

فتح‌الله نوروزی با اشاره به برخی راهکارها برای بهبود وضعیت آب در آب‌پخش بیان کرد: نوسازی خطوط، تأمین آب از آب‌شیرین‌کن و ایجاد خط انتقال از بوشهر به دشتستان از راهکارهای لازم است.

وی با بیان اینکه باید آب‌پخش از نوبت‌بندی آب خارج شود تصریح کرد: آب آب‌شیرین‌کن ۱۷ هزار مترمکعبی باید به دشتستان انتقال داده شود و آب‌پخش هم سهم ویژه‌ای از این آب داشته باشد.

اختصاص آب به آب‌پخش

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر نیز اظهار داشت: نماینده مردم دشتستان پیگیری‌های شبانه‌روزی برای حل مشکل آب در این شهرستان و شهر آب‌پخش داشته‌اند و کمک بزرگی برای ما در راستای اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها هستند.

عبدالحمید حمزه‌پور اضافه کرد: با توجه به فسخ قرارداد پیمانکار آب‌شیرین‌کن آب‌پخش به دنبال طی روال قانونی برای برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار هستیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید آب از طریق آب شیرین‌کن‌ها افزایش می‌یابد، تاکید کرد: در این راستا تلاش می‌شود سهم شهرستان دشتستان و به‌ویژه آب‌پخش در این زمینه تأمین شود.

انتظار می‌رود مسئولان تلاش و عزمی جدی برای رفع مشکلات آب مردم در آب‌پخش داشته باشند و همه ظرفیت‌ها برای تأمین آب پایدار در این شهر به کار گرفته شود.

احداث آب‌شیرین‌کن یکی از راهکارهای مهم در این زمینه است که امید می‌رود با تسریع در روند ساخت آب‌شیرین‌کن آب‌پخش، آب باکیفیت و مطلوب در شهر توزیع شود.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها