مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد گفت: واگذاری ملک و استقرار مشاغل مزاحم و آلاینده علاوه بر وجود مسائل ترافیکی ، روانی و اقتصادی می تواند تاثیرات جدی بر شهروندان و شهر وارد کند.

تاثیر فرهنگ شهروندی در رفع مشاغل  مزاحم و آلاینده

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد،  مسعود رضوی با بیان نقش و اهمیت فرهنگ شهروندی در رفع مشاغل با فعالیت مزاحم و آلاینده اظهار داشت : کاهش کیفیت محیط زیست شهری ، افزایش آلودگی صوتی ، آلودگی بصری ، کاهش کیفیت زیست و رفاه شهری ، مسائل سکونتی و ناهنجارهای رفتاری در شهرها ، ضرورت و اهمیت گسترش آموزش شهروندی و آشنایی شهروندان با حقوق و وظایف خود در سطح شهر را تشدید کرده است .

وی افزود:  فعالیت مشاغل مزاحم و آلاینده مستقر در شهر یکی از عواملی است که نیاز شدید به فرهنگ سازی عمومی و آموزش های شهروندی را در شهر می طلبد . چرا که ناآگاهی از فرهنگ شهرنشینی و قواعد رفتاری زندگی شهری ، هزینه های زیادی را به اداره کنندگان شهر و محیط شهری و ساکنان شهرها تحمیل کرده و می تواند علاوه بر هزینه های مالی باعث صدمات جسمی و روحی نیز را در بر داشته باشد. .

رضوی اذعان داشت : این قبیل مشکلات ایجاد شده در نتیجه واگذاری واحد های صنفی از سوی شهروندان و همچنین عدم اطلاع از قوانین و تسهیلات ارائه شده به صنوف مزاحم و آلاینده است و در حقیقت این معظل با آگاهی و توسط خود شهروند ایجاد میشود که حقوق همسایگان را نادیده گرفته و به نوعی حق الناس تحت الشعاع قرار می گیرد. لذا شهروندان باید آگاهی لازم در خصوص قوانین و مقررات کمیسیون بند ۲۰ را کسب کرده  و به هیچ عنوان واحد و ملک تجاری خود را در اختیار واحد صنفی مزاحم و آلاینده قرار ندهند.

رضوی مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد اضافه کرد: واگذاری ملک و استقرار مشاغل مزاحم و آلاینده علاوه بر وجود مسائل ترافیکی ، روانی و اقتصادی می تواند تاثیرات جدی بر شهروندان و شهر وارد کند.

وی گفت:در این خصوص طی تصمیم های انجام شده مقرر گردیده است مالکانی که واحد و ملک تجاری خود را با هر نوع کاربری بصورت اجاره ، رهن ، سرقفلی و غیره به مشاغل مزاحم و آلاینده واگذارمی کنند ضمن جلوگیری از فعالیت واحد صنفی (پلمب ) ، شهرداری برای بازدارندگی بیشتر می تواند اقدام به دریافت بهای خدماتی معادل ۱۰ برابر عوارض صنفی از ملک مورد نظر بعنوان جریمه کند و در صورت تکرار واگذاری واحد تجاری یا غیر تجاری به مشاغل مزاحم و آلاینده قانون گذاری این اجازه را به شهرداری داده تا برای باردوم به میزان ۵/۱ برابر و بار سوم به میزان ۲ برابر تعرفه های یادشده بعنوان جریمه از متخلف دریافت نماید .

وی ضمن بیان این مطالب در خصوص فرهنگ سازی و آموزش شهروندی در رفع مشاغل با فعالیت مزاحم و آلاینده اضافه کرد: می بایست آموزشهای شهروندی با استفاده از کلیه ابزارهای تبلیغاتی و آموزشی جهت شهروندان و صنوف مزاحم و آلاینده توسعه یابد . همچنین اصلاح قوانین و مقررات موجود در خصوص استقرار واحد صنفی در داخل شهر و هم در خصوص واگذاری ملک به واحد صنفی از سوی شهروندان صورت پذیرد .

رضوی ادامه داد: در پایان توصیه می گردد شهروندان و مالکین محترم قبل از واگذاری واحد و ملک تجاری خود با هر نوع کاربری چه بصورت اجاره ، رهن و غیره از قوانین مذکور با مراجعه به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی ( بین وکیل آباد ۵۵ و ۵۷ ) و یا تماس با شماره تلفن ۳۱۲۹۸۰۹۰  اداره کمیسیون بند ۲۰  اطلاع حاصل نمایند.

انتهای پیام

برچسب‌ها