همه‌گیری کرونا، اگرچه زیانی که به هنرهای تجسمی کشور رساند، به آن شدت عرصه‌های تئاتر، موسیقی و سینما نبود، ولی فعالیت در این حوزه را، به کم‌تر از یک سوم رساند. تعداد نمایشگاه‌های برگزارشده تجسمی سال ۱۳۹۸ در تهران، ۱۱۵۲ مورد بوده است که سال بعد، به ۳۳۸ مورد کاهش یافته است؛ که نشان دهنده افت ۷۰ درصدی در این عرصه است.

وقتی کرونا، نفسِ هنرهای تجسمی را بند آورد؛ ۷۰ درصد کاهش فعالیت‌

به گزارش قدس آنلاین، تاثیر منفی شیوع کرونا بر شیوه ارائه هنر به مخاطبان، از جمله در حوزه هنرهای تجسمی نکته‌ای نیست که بتوان انکارش کرد.

کافی است در غیاب آماری که می‌بایست از سوی اداره‌کل هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی ارائه می‌شد و نشده است،  به عنوان مثال سری به سایت گالری‌اینفو زد. کاری که برای به دست آوردن تصویری از تعداد نمایشگاه‌های برگزارشده در سال ۱۳۹۸، پیش از شیوع کرونا و سال ۱۳۹۹، پس از شیوع این بیماری مرگبار و همچنان کشنده، کردیم.

سقوط از ۱۱۵۲ نمایشگاه در سال ۱۳۹۸ به ۳۳۸ نمایشگاه در سال ۱۳۹۹

آن‌طور که در معرفی سایت گالری‌اینفو آمده و در غیاب آمار رسمی و دولتی، منبع اطلاعات این گزارش بوده، سایتی است برای اطلاع‌رسانی در مورد رویدادهای فرهنگی و هنری که در گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر تهران می‌گذرد و نه جایی برای فروش.  

براساس اطلاعات موجود در این سایت، تعداد نمایشگاه‌های طراحی برگزارشده در سال ۱۳۹۸ در شهر تهران ۷۷ و در سال ۱۳۹۹، ۲۸ مورد بوده است که فاصله‌ای ۴۹ موردی را نشان می‌دهد.

همچنین نمایشگاه‌های نقاشی از ۷۰۰ مورد در سال ۱۳۹۸ به ۲۰۵ مورد در سال ۱۳۹۹ سقوط کرده است.

این اتفاق در مورد نمایشگاه‌های حجم نیز به همین شکل است و با ۶۸ مورد در سال ۱۳۹۸ و ۱۹ مورد در سال ۱۳۹۹ شاهد کاهش تعداد آن هستیم.  

نمایشگاه‌های عکس نیز از  ۱۶۳ مورد در سال ۱۳۹۸ به ۴۱ مورد در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

۱۲ مورد نمایشگاه چاپ دستی در سال ۱۳۹۸ نیز به ۵ مورد در سال ۱۳۹۹ و ۲۱ مورد نمایشگاه خوشنویسی در سال ۱۳۹۸ به ۲ مورد در سال ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرده است.

نمایشگاه‌های نقاشی‌خط هم از ۳۷ مورد در سال ۱۳۹۸ به ۷ مورد در سال ۱۳۹۹ و تصویرسازی نیز از ۱۲ مورد نمایشگاه در سال ۱۳۹۸ به ۲ مورد در سال ۱۳۹۹ رسیده‌اند.   

این کاهش تعداد نمایشگاه‌های برگزارشده در مورد فیلم/ ویدئو،  چیدمان، کلاژ،  پرفورمنس،  زیورآلات،  ترکیب‌مواد،  نگارگری،  گرافیک،  کاریکاتور،  تاپستری (هنر پارچه‌بافی با دست)،  چندرسانه‌ای،  دیزاین،   صنایع‌دستی، گرافیتی، هنر مفهومی و دیجیتال آرت نیز قابل مشاهده است که به تفکیک در جدول زیر آمده‌اند.   

درآمدی که از حضوری به آنلاین، منتقل شد و آماری که در دست نیست 

هرچند هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، تیرماه سال جاری گفته بود: «پس از شیوع کرونا هنرمندان تجسمی زودتر از دیگران مسیر جایگزین را پیدا کردند و دلیلش هم مکانیسم عرضه آثار هنری و رساندن محصول به دست مخاطب بود که در هنرهای تجسمی راه‌ جایگزین؛ فروش آنلاین توانست کارساز باشد و در دیگر بازارهای هنری، نه.» اما تا وقتی آماری از نمایشگاه و گالری مجازی و فروش آنلاین در دست نیست دست کم می‌دانیم کرونا امکان برگزاری ۸۱۴ نمایشگاه حضوری در سطح شهر تهران را در سال ۱۳۹۹ در قیاس با سال ۱۳۹۸ از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی سلب کرده است.

منبع: خبرآنلاین

انتهای خبر/

برچسب‌ها