رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور با بیان این که سامانه بازارگاه؛ اوضاع مرغداران را بدتر کرده است گفت: بازارگاه به جای آن که مشکل دامداران و مرغداران را حل کند، اوضاع را بدتر کرده و ضربه جبران ناپذیری به تولید زده است.

سامانه بازارگاه اوضاع مرغداران را بدتر کرده است/ دولت نظارت کند نه تصدی‌گری

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی کمالی سروستانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان این که سامانه بازارگاه نهاده دامی را به موقع به مرغداران نمی‌رساند افزود: این سامانه در واقع برای تسهیل امور راه اندازی شده است.

او با بیان این که حدود ۲۵ هزار مرغدار در حوزه پرورش مرغ گوشتی در سراسر کشور فعال هستند ادامه داد: رصد این میزان بنگاه اقتصادی در حوزه مرغداری؛ سلسله اعصابی قوی می‌طلبد.

کمالی سروستانی گفت: سامانه بازارگاه با پیمانکاری بانک کشاورزی و کارآفرینی جهاد کشاورزی جهت تسهیل امور مدیریت و تأمین نهاده‌های دامی این تعداد مرغدار راه اندازی شده است، حال آن که بعضاً تأخیر در تأمین و رساندن نهاده‌های طیور به مرغداران ۳۰ تا ۴۰ روز به طول می‌انجامد. این در حالی است که جوجه‌ها در مدت زمان ۴۰ تا ۵۰ روز به مرغ تبدیل می‌شوند؛ این جاست که مرغداران به سراغ بازار آزاد می‌روند و برای تأمین نهاده خود یا پول نقد می‌دهند و یا تهاتر می‌کنند.

عباس معروفان مدیرکل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی در سوی دیگر استودیو گفت: سامانه بازارگاه اغلب در تحویل نهاده به مرغداران تأخیر دارد؛ علت آن است که مرغدار برای ثبت درخواست خرید؛ ۱۰ روز فرصت دارد، بازارگاه هم بایدکالای مورد درخواست مرغدار را از بندر ماهشهر حمل کند و به مصرف کننده برساند، حال آن که گرمای هوا، قطعی برق و کرونا سبب کندی تحویل کالا توسط واحد حمل و نقل می‌شود.

کمالی سروستانی در سوی دیگر استودیو گفت: از زمانی که مرغدار برای تأمین نهاده مورد نیازش به بازار آزاد رجوع می‌کند؛ کنتور هزینه مازاد بر قیمت گذاری به شماره می‌افتد. مرغدار در بازار آزاد مجبور است کمیت را فدای کیفیت کرده و هر چه گیرش آمد بخرد تا مرغ هایش تلف نشود.

او ادامه داد: حمل و نقل یکی از عوامل تأخیر است، بحث ارز هم در تأخیر تأمین کالا بی تأثیر نیست، بعضاً وارد کننده؛ کالای خود را تأمین کرده و به گمرک وارد می‌کند، ترخیص می‌کند و به دست مصرف کننده می‌رساند و توزیع انجام می‌شود، اما هنوز ارز کالای خود را دریافت نکرده است، این جاست که باید منتظر واریز ارز از سوی بانک مرکزی شود.

علیرضا حبیبی درکه معاون اداره نظارت ارز بانک مرکزی در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: در حوزه تأمین و تخصیص ارز؛ تا امروز پنج میلیارد دلار برای نهاده‌های دامی و طیور؛ تأمین ارز انجام داده ایم، این رقم نسبت به سال گذشته و سال‌های قبل آن حتی رشد داشته حال آن که این تخصیص‌ها به متولیان مربوطه یعنی وزارت جهاد و وزارت صمت صورت گرفته است.

او ادامه داد: بانک مرکزی تأخیر معناداری در تأمین ارز نداشته است.

 معروفان مدیرکل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به گفته‌های حبیبی از بانک مرکزی گفت: آقای حبیبی نباید هر وقت که ارز به دستش رسید به تأمین نهاده‌های دامی تخصیص دهد و بگوید تأخیری در تأمین ارز صورت نگرفته، ایشان باید حداقل ماهانه یک میلیارد دلار ارز تأمین و تخصیص می‌داد، در ماه‌های قبل بعضاً ماهانه به جای یک میلیارد دلار، فقط ۲۴۰ میلیون دلار تأمین و تخصیص داده اند و ماه بعد، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار تأمین کرده اند. بانک مرکزی نتوانسته سرانه ماهانه تأمین ارز را فراهم نماید.

کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: هر تأخیری در تأمین و توزیع نهاده دام و طیور؛ برای چرخه تولید و حتی بازار کالا؛ یک سونامی محسوب می‌شود.

سامانه بازارگاه به جای تسهیل، شرایط را بدتر کرده است

رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور گفت: سامانه بازارگاه؛ اوضاع مرغداران را بدتر کرده است.

منصور پویان افزود: بازارگاه به جای آن که مشکل دامداران و مرغداران را حل کند، اوضاع را بدتر کرده و ضربه جبران ناپذیری به تولید زده است.

او ادامه داد: با شرایط و عملکرد فعلی سامانه بازارگاه؛ دولت به جای نظارت؛ تصدی گری تأمین و تخصیص نهاده دامی را عهده دار شده است. در حال حاضر تمام نهاده های دامی مورد نیاز از بازار آزاد تأمین می شود. در این بین حواله فروشی هم اتفاق می افتد.

محمدعلی کمالی سروستانی؛ مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: پلتفرم یک سامانه باید با بازار مصرف همخوانی داشته باشد. سامانه بازارگاه باید به نحوی طراحی شود که در آن تصدی گری دولت به حداقل برسد.

معروفان مدیرکل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی در سوی دیگر استودیو گفت: وقتی مرغ زنده درب کشتارگاه قیمت ۱۷ هزار و صد تومان قیمت می خورد، مرغدار می گوید این مرغ برایش ۱۹ هزار تومان تمام شده، دام خود را کمتر و ارزانتر از هزینه تمام شده بفروشد، این جاست که در می یابیم نرخ گذاری فعلی نیازمند اصلاح و بازنگری دارد یعنی قیمت مرغ از ۲۴ هزار و نهصد تومان باید بیشتر شود.

او افزود: از سوی دیگر مردم انتظار دارند دولت جدید پس از تثبیت، بتواند بازار را به ثبات برساند. با در نظر گرفتن تمام هزینه های اعمال شده به مرغ، این کالا در تهران به طور میانگین حدود ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان به دست مردم می رسد.

مانی جمشیدی کارشناس کشاورزی نیز در ارتباط زنده اینترنتی با این برنامه گفت: سال قبل زمانی که بحث کمبود مرغ و گرانی کالا راه افتاد، برخی مسئولان اعلام کردند حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون جوجه ریزی انجام شده اما آماری که توسط مرکز آمار منتشر شد نشان داد که فقط ۷۰ تا ۸۰ میلیون جوجه ریزی صورت گرفته، این جا باید پرسید که نهاده های لازم برای ۱۴۰ میلیون جوجه گرفته شده پس چرا تعداد جوجه ها به ۸۰ میلیون رسیده؟ نهاده دامی مازاد این رقم کجا رفته است؟

معروفان نسبت به گفته های این کارشناس کشاورزی گفت: وجود اختلاف ۴۰ میلیونی میان آمار بیان شده از سوی مسئولین و آمار مرکز آمار، ادعای بزرگیست که جای پیگیری و مطالبه قانونی و حقوقی دارد.

کمالی سروستانی در سوی دیگر استودیو روش تزریق یارانه به بخش کشاورزی به خصوص تولید مرغ در کشور را غلط عنوان کرد و گفت: در حال حاضر یارانه به گوله برفی می ماند که تا به دست مصرف کننده برسد؛ آب شده و رفته است.

او ادامه داد: امروز سایر استان ها در ارتباط با مرغ نشسته اند و نسبت به وضعیت استان؛ برای خود حکومتی مستقل تشکیل داده اند. البته عناصر متعددی در این امر دخالت دارند. قرار بود که یک قرارگاه مرغ تشکیل شود تا اوضاع سامان یابد اما امروز این قرارگاه تبدیل شده به حکومت هزاران مسئول و البته ناظرین؛ این چنین قرارگاه کارایی خود را از دست داده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها