رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز اصفهان درباره ذبح دام‌های مولد در کشتارگاه‌های استان، گفت: دامداران به دلیل هزینه‌های سنگین تولید و نبود نهاده‌ها، گاوهای مولد سنگین و بره‌های زیر ۱۰ کیلوگرم را برای ذبح به کشتارگاه‌های استان می‌برند

نبود نهاده‌ها دلیل ذبح دام‌های مولد است/ هشدار بحران کمبود و گرانی گوشت قرمز در آینده

به گزارش قدس آنلاین، اصغر پورباطنی با اشاره به اینکه دامداران گلایه‌مند در تامین نهاده‌ها با نرخ آزاد و گران، هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند، اظهار داشت: در سال‌های گذشته بسیاری از دامداران به دلیل خشکسالی، نبود آذوقه و علوفه گاوهای شیرده خود را می‌کشتند چرا که کشتار دام زنده از نگهداری آن به صرفه‌تر بوده است.

وی افزود: امسال تولیدکنندگان دام با عدم تامین نهاده‌ها و هزینه‌های سنگین تولید نه تنها گاوهای مولد پیر و بدون کاربری لازم که میزان شیر آنها به میزان محسوسی کاهش یافته و نگهداری از آنان صرفه اقتصادی نداشته باشد را در سطح شهر با زدن تابلو به بهای ارزان‌تری می‌فروشند، بلکه بره‌های ماده زیر ۱۰ کیلوگرم را که باید پرورش آنها برای زمستان به میزان ۱۶ تا ۱۷ کیلوگرم برسد نیز برای ذبح به کشتارگاه‌ها می‌برند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز اصفهان در پاسخ به اینکه امسال دامداران چند درصد از گاوهای مولد را برای ذبح به کشتارگاره‌های استان می‌برند، بیان کرد: این سوالات را مسئولان دامداران سنگین باید پاسخگو باشند اما هم اکنون به هر دلیلی ماده گاوها را در کشتارگاه‌ها ذبح می‌کنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه طی چندین مرتبه از مسئولان درخواست داشتیم تا نهاده‌های مورد نیاز برای دام را تامین کنند، گفت: با نبود به موقع تامین نهاده‌ها و ادامه روند کشتار دام‌های مولد و عدم پرورش دام مورد نیاز پیش‌بینی می‌شود که زمستان مناسبی را پیش‌رو نداشته باشیم و بازار اصفهان با بحران کمبود و گرانی گوشت قرمز هم مواجه شود.

پورباطنی اضافه کرد: امیدواریم با تدبیر به موقع مسئولان و رسیدگی به مشکلات دامداران در تامین نهاده‌ها چنین پیش‌بینی‌هایی برای بازار گوشت قرمز در پاییز و زمستان اتفاق نیفتد.

وی با بیان اینکه متاسفانه دامداران به دلیل نبود علوفه و خشکسالی ناچار به کشتار دام‌های خود شده‌اند، اظهار داشت: مسئولان باید در این زمینه چاره اندیشی کنند زیرا با وجود چنین معضلاتی در آینده شاهد کاهش تولید محصولات لبنی نیز خواهیم بود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز اصفهان پیرامون اینکه در حال حاضر به نسبت چند هفته گذشته شرایط بازار اندکی آرام گرفته و گوسفند کشتار می‌شود، افزود: اکنون قیمت گوشت بره درجه ممتاز در خرده فروشی‌ها بازار اصفهان ۱۳۵ هزار تومان و گوساله مخلوط ۱۵۵ تومان قیمت‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز از ابتدای سال جاری تاکنون در اصفهان نوساناتی را داشته است، ادامه اداد: در ابتدای سال قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز درجه یک ۱۱۰ هزار تومان، پس از آن ۱۱۸ هزار تومان و طی یک ماه گذشته به علت نوسانات قیمت بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان فروخته می‌شد و نرخ گوشت گوسفند درجه ۲ بدون استخوان ۱۱۰ هزار تومان، گوشت گوساله بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تومان، گوشت شتر نیز با توجه به نوسانات نرخ دلار بین ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار تومان بوده است.

پورباطنی درباره اینکه توان خرید مردم در تامین گوشت قرمز بسیار کاهش داشته است گفت: به دلیل تنزل قدرت خرید شهروندان، بسیاری از قصابان هم در شهر دیگر همانند سال‌ها و ماه‌های گذشته برای عرضه گوشت گوسفندی در مغازه خریداری ندارند.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز هر نفر در روز ۷۵ گرم است و به دلیل شرایط اقتصادی این میزان در بین شهروندان اصفهانی بسیار پایین است، اظهار داشت: مردم هنوز هم خرید می‌کنند اما طبیعی است که به دلیل وضعیت اقتصادی کنونی قدرت خرید آنها تنزل یافته است.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با بیان اینکه این استان مانند دیگر شهرها مراتع نداشته و ظرفیتی برای تامین دام سبک به اندازه نیاز در آن وجود ندارد اما در تأمین دام سنگین در خود اصفهان مشکلی نداریم، افزود: اگر قیمت از منطقه‌ای که گوسفند تهیه می‌شود مدیریت و کاهش پیدا کند، نرخ گوشت هم سیر نزولی خواهد داشت.

وی درباره اینکه اصفهان در تأمین دام سبک خودکفا نیست و به دلیل تامین کالای مورد نیاز از استان‌های همجوار در تعیین نرخ دام هم خیلی دخالت ندارد، بیان کرد: اصفهان ۷۰ درصد دام سبک خود را از استان‌های همجوار همچون تبریز، خرم‌آباد، شهرکرد، کرمانشاه، همدان، ملایر و ... تامین می‌کند و تنها ۲۰ درصد این دام در داخل پرورش داده می‌شود.

پورباطنی با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر بازار گوشت قرمز تصریح کرد: در پی شیوع این ویروس و جلوگیری از همه‌گیری آن، طبق دستور ستاد ملی کرونا بارها واحدهای مختلف تعطیل شدند اما واحد صنفی ما با قرارگیری در گروه بندی یک در رسته تعطیلی صنوف قرار نداشتند اما به دلیل عدم بازگشایی رستوران‌ها، تالارها و فست‌فودی‌ها مغازه‌داران گوشت فروشی با نبود خرید و فروش با ضررهای جبران‌ناپذیری مواجه شده‌اند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها