فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۱۰۰ هزار فقره تجهیزات مهار آتش طی ۲ سال گذشته در اختیار استان‌ها قرار گرفت که باعث کاهش ۳۰ درصدی مساحت و کاهش ۴۴ درصدی تعداد آتش‌سوزی‌ها شد.

توسعه تجهیزات مهار حریق آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی را ۳۰ درصد کاهش داد

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ رضا اکبری امروز در حاشیه سفر به سمنان ابراز داشت: کاهش حریق در عرصه های طبیعی امر مهمی است که با تلاش نیروهای منابع طبیعی و مرتع‌داران استان ها انجام شد و پیشگیری از آتش سوزی ها نیازمند عزم جمعی و آگاهی مردم است.  
وی تصریح کرد: مهار آتش سوزی ها فقط محدود به زمان حریق نیست،  بلکه دارای چهار مرحله پیش بینی، پیشگیری، کشف و اطفا است. دربحث پیش بینی نقشه ریسک و ظرفیت حریق به استان ها ارایه می شود که احتمال وقوع حریق در ۲۴ ساعت آینده را اطلاع رسانی می کند.
وی با اشاره به اینکه در زمینه پیشگیری نیز یکهزار و ۱۰۰ بلوک برای اسقرار یگان های حفاظت تعبیه شده است که با حضور نیروها آتش سوزی بی درنگ خنثی می‌شود تاکید کرد: ناوگان هوایی اطفا حریق نیز با ۲۹ بالگرد و ۲ هواپیمای در اختیار یگان حفاظت سازمان جنگل ها است.  
اکبری خاطر نشان کرد: کاهش حریق ها به دلیل حضور و گسترش فعالیت اطفای حریق است و در ۲۰روز گذشته تجهیزات انفرادی اطفای حریق در اختیار استان ها از جمله استان سمنان قرار گرفته است.

 فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه به دهیاری ها و سازمان های مردم نهاد نیز تجهیزات اطفای حریق ارایه شده است، افزود: هوشمندسازی یگان های حفاظت و استفاده از فناوری از برنامه های آینده است و یکی از گام های مهم در هوشمندسازی استفاده از سامانه بیسیم های دیجیتال است که تاکنون در چهار استان کشور این سامانه بهره داری شد.  
وی افزود: پیش بینی می شود امسال استفاده از بیسیم در استان سمنان نیز راه اندازی شود، موقعیت یابی و ردیابی در کنار استفاده گسترده در شبکه و دسترسی سریع استان و کشور از مزایای استفاده از سیستم بیسیم دیجیتال است.
اکبری ادامه داد: نیروهای داوطلب مردمی در روستاها و شهرها با مشارکت در امر حفاظت از جنگل ها و مراتع با عنوان فداکاران خدمت یاد می‌شوند که از حمایت های قضایی و بیمه ای بهره می شوند،  جنگل بانان نیز برای تسریع در روند خدمت رسانی و عملکرد بهتر باید کارت ضابط دریافت کنند که به منزله هویت بخشی به جنگل بانان است و تاکنون یکهزار کارت ضابط برای جنگل بانان در کشور صادر شده است.  

 فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: همایش ملی جنگل بانان به منظور تجلیل از جنگل بانان نمونه و گرامیداشت مقام شهدا پنج سال است که برگزار می‌شود، تاکنون ۲۳ شهید و ۵۰۰ جانباز در مسیر حفاظت از جنگل ها، جلوگیری از قاچاق چوب و محافظت از مراتع در کشور جانفشانی کرده اند و  از ۵۵ تن از جنگل بانان استان سمنان که بهترین عملکرد را داشتند، تقدیر می شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها