معاون مدیرکل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: در حال حاضر از میان ۶۶۰ پارک موجود در شهر مشهد، تنها ۲۸ پارک بزرگ شهر دارای نگهبان هستند و باید تدابیری در این زمینه لحاظ شود.

حدود ۹۶ درصد پارک‌های مشهد نگهبان ندارد

به گزارش قدس آنلاین، حامد فیض الهی در جلسه مدیریت ترمیمی در پارک‌های بزرگ، اظهار کرد: مشکلات در پارک‌های متعدد بوده و باید رویه یکسانی مبتنی بر آموزه‌های ترمیمی و مشارکت مردم یک دستورالعمل و آیین‌نامه خاص برای آن تدوین شود، باتوجه به اینکه پارک‌ها جزو معابر عمومی محسوب می‌شوند، میزان لزوم ورود شهرداری به این موضوع حائز اهمیت است.

معاون مدیرکل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد افزود: در حال حاضر از میان ۶۶۰ پارک موجود در شهر مشهد، تنها ۲۸ پارک بزرگ شهر دارای نگهبان هستند و باید تدابیری در این زمینه لحاظ شود همچنین بحث ورزش در پارک‌ها نیز نیازمند وضع قوانین و دستورالعمل‌های مشترک است.

در بخشی دیگری از این جلسه مسولان بوستان‌های وکیل‌آباد، ملت، کوهسنگی، غدیر و خورشید به بیان مشکلات و معضلات موجود در بوستان‌ها پرداختند و به عواملی نظیر ورزش همگانی، اردوهای تفریحی، سرقت از پارک‌ها و حمایت از حیوانات و معتادان متجاهر اشاره شد.

ناظر علمی دبیرخانه شهر ترمیمی شهرداری مشهد در بخش دیگری از این جلسه، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های شهر ترمیمی به رسمیت شناختن تنوع و تکثر در شهر است، شهر ما مجموعه‌ای از افراد مختلف با فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های متفاوت است؛ در شهر ترمیمی افراد باید یاد بگیرند که با وجود اختلافات در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند.

محمد فرجیها افزود: موضوع کثرت‌گرایی فرهنگی باید در پارک‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا پارک‌ها برای همه اقشار جامعه است و می‌توان در آن تمرین با هم بودن کرد، آموزه‌های دینی نیز در به رسمیت شناختن تنوع و تکثر سرآمد است، در عدالت ترمیمی مشکلات موجود در پارک‌ها به عنوان یک مسئله اجتماعی در نظر گرفته می‌شود که به تبع آن باید راهکارهای اجتماعی برای آن لحاظ شود.

وی خاطرنشان کرد: در برخی مواقع دخالت نیروی انتظامی و دادگستری سبب تشدید مشکل می‌شود به همین دلیل بهتر است از مدل ایجاد شوراهای حل اختلاف مطابق با مشکلات موجود در پارک‌ها استفاده کنیم، همچنین نهاد وکالت ترمیمی نیز می‌توانند در کنار این شوراها ساعاتی را به مشاوره رایگان به شهروندان اختصاص دهند، زمانی که در جامعه شهروندان مجبور می‌شوند از پارک‌ها سرقت کنند نشان از این است که جامعه دچار مشکل شده بنابراین باید به جای مجازات به افراد کمک کنیم.

مراد از شهر ترمیمی؛ عدالت ترمیمی و عدالت سبز است

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه تصریح کرد: حضور انبوه جمعیت و مردم شهر در بوستان‌های بزرگ بر کسی پوشیده نیست به همین جهت باید کمک کنیم تا حداکثر تفریح و لذت برای شهروندان ایجاد شود، عدالت ترمیمی در مقابل عدالت کیفری بیش از ۵۰ اصل در ادبیات حقوقی دارد که از سال ۱۹۹۰ شیوع گسترده پیدا کرده است.

اسماعیل رحمانی افزود: مراد از شهر ترمیمی؛ عدالت ترمیمی و عدالت سبز است که در مفهوم جذب حداکثری و دفع حداقلی خلاصه می‌شود، نگاه اسلام و مقام معظم رهبری نیز چنین است، خداوند در قرآن می‌فرماید اگر کسی نفسی را زنده کند مثل این است که تمام مردم را زنده کرده است، ما باید در دبیرخانه شهر ترمیمی، شورای اسلامی و مدیریت پارک‌ها جذب حداکثری را مدنظر قرار دهیم.

وی گفت: به‌منظور شیوع عدالت ترمیمی و استفاده بهینه از بوستان‌ها، پیشنهاد من این است که از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، یکی از این ظرفیت‌ها گروه‌های ورزش همگانی است که باید آن را گسترش دهیم.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی عنوان کرد: از دیگر موضوعات مطرح در بحث بوستان‌ها، تبلیغات محیطی است، تبلیغات در سطح بوستان‌ها باید دلنشین باشد به همین دلیل بهتر است کارگروهی در این زمینه ایجاد شود، در گذشته نمایشگاه‌هایی برای آسیب‌شناسی مواد مخدر در بوستان ملت برگزار شد که از نوع نگاه ترمیمی است و به عقیده بنده باید توسعه پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها