۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
کد خبر: 769371

اسرائیل یتیم می‌شود!

محمدکاظم انبارلویی

ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در مصاحبه با نیوز مگس گفته است: «آمریکا تا ۳ سال دیگر وجود نخواهد داشت» روزنامه ایندیپندنت که این مصاحبه را بازنشر داده از قول ترامپ گفته است: «بایدن بدتر از اوباماست. آمریکا در ۸ماه گذشته به‌گونه‌ای دچار افول شده که هیچ‌کس تابه‌حال نظیرش را ندیده است.»

خدا رحمت کند شهید مرتضی آوینی را یک‌وقتی می‌فرمود: «غرب خود را خواهد کشت. من در فروپاشی تمدن غرب بیشتر به تحول غربی‌ها امیدوارم تا جنگی رودررو که میان شرق و غرب یا اسلام و غرب روی ‌دهد.»
شهید آوینی بر اساس این نظریه می‌گوید: «غرب از درون خواهد پوسید و در خود فرو خواهد ریخت و چون عقربی در محاصره آتش، خود را نیش خواهد زد و خواهد کُشت.»

جامعه‌شناسان و روانشناسان آمریکایی و علمای اهل سیاست  در نظریه‌پردازی مشکلات جامعه امروز آمریکا دچار یک خودسانسوری شده‌اند و حقایق جامعه سیاسی آمریکا را که به‌شدت دچار بحران هویت و بحران مشروعیت است را بازگو نمی‌کنند.اما گاهی سیاستمداران آمریکا وضعیت وخیم جامعه آمریکایی را لو می‌دهند و سخن از فروپاشی و نابودی تمدنی که بخشی از آن به نام آمریکایی‌ها ثبت‌شده است خبر می‌دهند.

اگر پیش‌بینی ترامپ درست از آب درآید تا سه سال دیگر اسرائیل یتیم خواهد شد. ادامه تجاوز، اشغالگری و نقض حقوق بشر و اداره سرزمین‌های اشغالی که امروز به‌صورت یک زندان  بزرگ اداره می‌شود کار تروریست‌های حاکم بر تل‌آویو را مشکل خواهد کرد.

از سوی دیگر نظامی‌هایی که در منطقه دلشان به آمریکایی‌ها و اروپایی‌های مکار خوش است با پس‌لرزه‌های زلزله فروپاشی در غرب درهم خواهند شکست. حوادث افغانستان و فرار مفتضحانه آمریکایی‌ها فقط یک هشدار و یک شاهد برای اعتراف ترامپ مبنی بر فروپاشی آمریکاست.

آمریکایی‌ها از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ به مدت ۲۰ سال هر نوع جنایتی را در ویتنام تجربه کردند به ازای هر مترمربع ۴ بمب در ویتنام بر سر مردم مظلوم این کشور فروریختند و تمام سرزمین ویتنام را شخم زدند. اما جز خفت و خواری و فرار مفتضحانه راهی نداشتند. اگر از تجربه جنگ ویتنام عبرت‌آموزی داشتند به عراق و افغانستان تجاوز نمی‌کردند. آمریکایی‌ها به‌زودی از عراق و سوریه خواهند رفت و رژیم صهیونیستی را در محاصره نیروی مقاومت در منطقه تنها خواهند گذاشت.

آمریکایی‌ها همین‌الان دارند سامانه‌های دفاعی پاترویت را از عربستان خارج می‌کنند و زمزمه‌های خروج را در کریدورهای کاخ سفید و کنگره به‌خوبی می‌شود شنید.

سفر گروسی به تهران و اظهارات متفاوت او در تهران و وین را باید به‌دقت تحلیل کرد و تغییر لحن آمریکا و سه کشور اروپایی را در اظهارات او می‌شود فهمید.
زمان به نفع ایران به‌سرعت درحرکت است.

آمریکا و سه کشور اروپایی در وضعیت ۸ سال پیش و حتی ۸ ماه پیش نیستند. اجماع جهانی علیه ایران وجود ندارد. حتی اجماع بین آمریکا و سه کشور اروپایی هم از بین رفته است. مصوبه انقلابی مجلس کار خود را کرده است. آمریکایی‌ها هیچ راهی جز گردن نهادن به مصوبه مجلس ندارند.

ایران هیچ عجله‌ای برای آغاز مذاکرات ندارد. آن‌قدر باید صبر کرد که آمریکایی‌ها به التماس بیفتند.

محاسبات، الگوها و مدل‌های مذاکرات به‌طورکلی به‌هم‌خورده است. باید یک الگوی جدید بر اساس محاسبات جدیدو منطبق به ریل مصوبه مجلس که خواست ملت هم هست طراحی کرد و دستور کار جدید نوشت. از هرگونه مذاکرات فرسایشی، غیرعلمی، غیر فنی و مبتنی بر شتاب‌زدگی پرهیز کرد.

دشمن می‌خواهد بگوید ایران نیازمند مذاکرات است درحالی‌که به گدایی افتاده است و مرتب پیغام‌وپسغام می‌فرستد.

ایران به‌سرعت در حال تعامل سازنده با جهان است و این گام در اجلاس شانگهای به‌طورجدی پیگیری می‌کند. ایران به‌سرعت روابط خود را با همسایگان سامان می‌دهد. هیچ مقوله‌ای در داخل را موکول به مذاکرات نکرده  است. آمریکا تنها یک‌راه دارد . آرام و بی‌سروصدا بدون پیش‌شرط به برجام برگردد . تعهدات خود را عمل کند به خواست‌های ایران تمکین کند تا مقدمات برگزاری مذاکرات وین خودبه‌خود مهیا شود. بدون این رویکرد هیچ فایده‌ای بر مذاکرات مترتب نیست و نباید به آن حتی یک نیم‌نگاه کرد.

اگر آمریکایی‌ها به دیدگاه‌های ظالمانه خود اصرار داشته باشند و بخواهند از آژانس استفاده ابزاری کنند باید فاتحه آژانس را خواند و شجاعانه از ان پی تی خارج شد.

از هارت‌وهورت شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل هم نباید هراسی داشت. چون آمریکای امروز آمریکای دیروز نیست. اگر حکام کاخ سفید هنر داشته باشند باید کلاه خود را در واشنگتن حفظ کنند تا طوفان فروپاشی آن را ازسرشان برندارد. ضمن این‌که یک فکری هم باید برای دوران یتیمی رژیم صهیونیستی بکنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها