معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر لزوم ارتقای کیفی محتواهای آموزش مجازی به‌منظور تحقق عدالت آموزشی در آستانه سال جدید تحصیلی دانش‌آموزان تاکید کرد.

تحقق عدالت آموزشی با ارتقای کیفی محتوای مجازی

به گزارش قدس آنلاین، «سید ستار هاشمی» روز شنبه در نخستین جلسه کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی دانش‌آموزان که با مشارکت وزارتخانه‌های ارتباطات و آموزش و پرورش تشکیل شد، افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و ایجاد رقابت و تعامل سازنده بین پلتفرم‌­های داخلی موجب توسعه و پیشرفت تولیدات داخلی و جلوگیری از گرایش کاربران به سمت ­سامانه‌­های غیربومی می­‌شود.

وی ادامه‌داد: بررسی و آسیب­‌شناسی سامانه‌­های آموزش الکترونیکی از منظر فنی و راهکارهای رفع آن‌ها می­‌تواند منجر به بهبود کیفی و افزایش رضایت کاربران شود.

هاشمی با تاکید بر شناسایی همه کنش‌گران و فعالان زیست‌بوم آموزش در کشور و ضرورت استفاده از نظرات و راهکارهای‌شان، تصریح‌کرد: نظام‌نامه یادگیری الکترونیکی آموزش عالی از جمله اسنادی است که می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، طراحی الزام‌ها از نظر فنی، مستندات و استانداردهای مرتبط با سامانه‌های مدیریت یادگیری (LMS) به‌منظور بهبود خدمات و افزایش اثربخشی آموزشی باید مدنظر قرار گیرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: محتوای خوبی در این مدت در زمینه آموزش‌های مجازی تولید شده است که می‌­توان با شناسایی و به اشتراک‌گذاری آن‌ها، برای تحقق عدالت آموزشی از آن‌ها بهره برد.

قابلیت سامانه شاد برای آموزش ایرانیان خارج از کشور

در این جلسه که در آستانه سال تحصیلی جدید و به میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شد، رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ میلیون دانش آموز هم‌­اکنون در سامانه شاد عضو هستند، گفت: با شروع سال تحصیلی جدید اوج‌گیری ترافیک مصرفی هم‌زمان با استفاده از سامانه شاد و سایر سکوهای آموزش الکترونیکی قابل پیش‌بینی است.

«علی باقرزاده» افزود: مطالعات جهانی نشان می‌­دهد نزدیک به ۶۹ درصد از معلمان پیش از دوران همه‌گیری کرونا در جهان، تجربه تدریس در فضای مجازی را نداشته‌­اند.

وی تاکیدکرد: در صورت تأمین همه الزام‌ها و استانداردها در سامانه‌­های آموزش الکترونیکی، این روش فقط حدود نیمی از کیفیت و اهداف آموزش حضوری را فراهم خواهد کرد.

باقر زاده ادامه‌داد: سامانه شاد، متناسب با شرایط اضطراری همه‌گیری کرونا توسعه داده شده و کیفیت و کمیت خدمات آموزشی در آن به مرور ارتقا یافته است و این سامانه می‌­تواند به عنوان یک پلتفرم رسمی برای آموزش ایرانیان خارج از کشور نیز استفاده شود.

«علی‌اکبر حکمتی‌کیا» مدیر آکادمی همراه اول نیز در این جلسه اظهار داشت: سامانه شاد باید به عنوان مکمل آموزش‌­های حضوری پس از پایان همه‌گیری کرونا نیز تداوم داشته باشد و به همین منظور ارائه سرویس‌­های جدید به کاربران در این سامانه باید تا پیش از بهبود شرایط همه‌گیری کرونا انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر سامانه شاد بیش از ۲ میلیون کاربر هم‌زمان را پاسخ‌گو است که این تجربه پیش‌تر در ایران وجود نداشته است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها