معاون مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل با افزایش سه برابری تماس با اورژانسهای ۱۱۵ مشهد روبرو بودیم.

افزایش سه برابری تماس های اورژانس ۱۱۵ در سال جاری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکترحسین محزون اظهار کرد: در پنج ماهه ابتدایی سال جاری ۵۴۸ هزار و ۱۵۲ تماس با اورژانس ۱۱۵ گرفته شد که به طور میانگین ۳ هزار و ۵۳۶ تماس به صورت روزانه می‌شود. این آمار حدودا سه برابر سال‌های گذشته است.

وی افزود: از این تماس‌ها ۱۴۴ هزار و ۶۳۲ مورد منجر به اعزام آمبولانس شد و ۱۷ هزار و ۳۲۸ مورد هم مزاحمت‌های تلفنی بود که بی‌مورد با ۱۱۵ تماس می‌گیرند. این مزاحمت‌های تلفنی حدود ۱۱۱ تماس به صورت روزانه است. کل ماموریت‌های ما در سال جاری ۱۶۳ هزار و ۴۳۶ مورد بوده که شامل بیماران کرونایی و تصادفات می‌شود. هر ماموریت و اعزام اورژانس بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون ریال برای ما هزینه دارد.

دکتر محزون با بیان این که ۱۵۵ هزار تماس هم به‌عنوان مشاوره تلفنی بیماران حاد ثبت شده است، عنوان کرد: اورژانس برای مشاوره تلفنی در موارد عادی نیست و سامانه‌های تلفنی مختلفی مانند ۱۹۱ و ۱۹۰ برای این امر وجود دارد. با درگیر کردن و اشغال کردن تلفن اورژانس برای این موارد باعث می‌شود که به سایر بیماران دیر خدمت‌رسانی شود. علاوه بر مشغول کردن خطوط که موجب اختلال در برقراری ارتباط می‌شود، این مزاحمت‌های تلفنی یا تماس‌های بی‌مورد با ۱۱۵ باعث کاهش کارایی و خستگی نیروها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی اورژانس ریلی در دستور کار است ؛ در خصوص اورژانس هوایی بیان کرد: برای سطح یک اورژانس بالگرد اعزام می‌کنیم که در سطح شهر مشهد با توجه به ایستگاه‌های مختلف اورژانسی که وجود دارد بالگرد اعزام نمی‌شود اما در سطح استان اگر فوریت و سطح یک بیماری وجود داشته باشد بالگرد اعزام می‌شود.

وی با تاکید بر این که وضعیت پایگاه‌های اورژانس در سطح شهر مطلوب نیست اما خوب است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در پیک پنجم کرونا، ابتلاء تکنسین‌ها و پرسنل اورژانس به کرونا بود که سبب می‌شد افراد از چرخه خدمت‌رسانی خارج شوند. آمبولانس‌ها و کدهای پرسنل ما مدام در حال اعزام و انتقال بیماران بودند و این مساله باعث نیاز به تعمیرات در خودروها و تجهیزات هم می‌شد. کدی را داشتیم که آمبولانس از هشت صبح که روشن می‌شد، دو نیمه شب خاموش می‌شد و به صورت پی‌درپی بیماران را اعزام می‌کرد. حدود ۹۰ آمبولانس و کدفعال داریم که به طور مستمر در هفت روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته خدمت‌رسانی می‌کنند.

محزون تاکید کرد: تمام استرس‌هایی که در بخش‌های بیمارستانی مانند اورژانس‌ها به پزشکان، پرستاران و... وارد می‌شود، در اورژانس پیش بیمارستانی و همکاران ما که به محل‌های حادثه یا منزل افراد اعزام می‌شوند را یک نفر متحمل می‌شود و خواهش ما این است که این پرسنل بیشتر درک شوند؛ اگر بیماری به بیمارستان ارجاع می‌شود، ممکن است اولویتِ بیمارستان تحویل مریض ما نباشد اما اگر مقدور است زمانی که کد ۱۱۵ می‌رسد، سریع‌تر تعیین تکلیف کنند تا کد و خودروی آمبولانس آزاد شود و بتواند سریع‌تر به نجات یک بیمار دیگر بپردازد.

معاون مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مردم درخواست کرد: لطفا زمانی که با اورژانس ۱۱۵ تماس می‌گیرید با آرامش پاسخ اپراتور را بدهید؛ درست است که مریض بدحال دارید اما با عصبانیت پاسخ دادن مشکلی را حل نمی‌کند. درخواست‌های غیرضرور برای سرم تراپی و تزریقات نداشته باشید. راه‌ها برای خودروهای امدادی باز نگه دارید و مقابل منازل خودروهای دیگر را پارک نکنید. از جابه‌جایی مصدوم‌هایی که سر و گردن‌شان آسیب دیده است خودداری کنید و فقط به توصیه‌ها گوش نمایید. آدرس‌های دقیق بدهید، اگرچه سیستم اورژانس به مسیریاب‌های دقیق مجهز است و به محض تماس افراد با اورژانس مکان آن‌ها را ثبت می‌کند اما آدرس‌های غیردقیق موجب اتلاف انرژی و وقت می‌شود. 

برچسب‌ها