دبیر شورای امنیت روسیه ضمن اشاره به اهداف ضد چینی و روسی واشنگتن در اتحاد تسلیحاتی اخیر با استرالیا و انگلیس، گفت این اقدام آمریکا حرکت خطرناک دیگری است که امنیت آسیا را نشانه رفته است.

پاتروشف: «آکوس» برضد روسیه و چین ایجاد شده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اسپوتنیک، «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه اتحاد تسلیحاتی اخیر بین استرالیا، انگلیس و آمریکا موسوم به «آکوس» AUKUS را به عنوان یک بلوک نظامی دیگر برضد روسیه و چین توصیف و همچنین تاکید کرد که این «اقدام مخاطره آمیز» کل ساختار امنیتی آسیا را در معرض خطر قرار می دهد.

پاتروشف اتحاد چهارگانه (QUAD) شامل آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن را به عنوان «نمونه اولیه ناتوی آسیایی» توصیف کرد.

وی ادامه داد: واشنگتن سعی خواهد کرد که عمدتاً به منظور دنبال کردن سیاست های ضد چین و روسیه، سایر کشورها را در این سازمان شرکت دهد.

پاتروشف افزود: چندی پیش، یک بلوک نظامی جدید بین آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به AUKUS در منطقه ایجاد شد که اهداف مشابهی را دنبال می کند. شگفت اینکه، آمریکایی ها شرکای فرانسوی خود را کنار زدند و یک قرارداد سودآور برای ساخت زیردریایی های هسته ای برای کانبرا را به چنگ آوردند. ظاهراً همبستگی آتلانتیک بهایی دارد.

دبیر شورای امنیت روسیه در پایان ذکر کرد: به منظور اجرای یک اقدام مخاطره آمیز دیگر کاخ سفید و به منظور تقویت کنترل بر منطقه نوید بخش آسیا و اقیانوسیه، تمام ساختار و معماری امنیتی در آسیا در معرض خطر است و پیش نیازها و شروط لازم برای آسیب رساندن به اعتبار انجمن ملل جنوب شرقی آسیا و دیگر انجمن های منطقه ای، در حال ایجاد است.

پیشتر نیز «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین به اعلام رسمی پیمان سه جانبه آمریکا-انگلیس- استرالیا در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک که به موجب آن، دولت کانبرا به زیردریایی های هسته ای مجهزمی شود، واکنش نشان داده بود.

وی این پیمان را تهدیدی جدی برای ثبات منطقه ارزیابی کرده و درباره تشدید رقابت تسلیحاتی هشدار داده بود.

به گفته ژائو لیجیان، صادرات زیردریایی هسته ای به استرالیا بار دیگر ثابت کرد که آمریکا و انگلیس از صادرات اقلام هسته ای به عنوان ابزاری در بازی ژئوپلیتیک استفاده می کنند و رویکردی دوگانه اتخاذ کرده اند که به شدت غیر مسئولانه است. این توافق ادعای استرالیا مبنی بر وفاداری به الزامات منع اشاعه هسته ای را به چالش می کشد حال آنکه متحدان غربی دولت کانبرا هم باید ذهنیت منسوخ جنگ سرد را کنار بگذارند.

لازم به توضیح است که استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندو-پاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به «آکوس» AUKUS شد.

مطابق این توافق نامه تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخواند.

برچسب‌ها