همزمان با تغییر رنگ کرونایی تهران و فعالیت دوباره تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایش بعد از ۶۰ روز تعطیلی، این روزها بار دیگر شاهد بازگشت روزهای گرم تئاتری با اجرای ۲۶ اثر متنوع در ۱۸ تماشاخانه دولتی و خصوصی پایتخت هستیم.

روزهای گرم تئاتر؛ اجرای ۲۶ نمایش در ۱۸ سالن

به گزارش قدس آنلاین، شیوع، ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در کشور به حدی بود که امسال (۱۴۰۰)، سال تئاتری خانواده این هنر و دوستداران هنر نمایش به جای تعطیلات نوروز از هجدهم اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهره‌بردن از ۵۰ درصد ظرفیت تالارهای میزبان آغاز شد.

در حالی که بعد از این وقفه و افزوده شدن به خسارت‌ها و صدمات این ویروس بر پیکر هنرهای نمایشی کشور، هنرمندان تئاتر با قدرت و جدیت فعالیت خود را آغاز کرده بودند، بار دیگر با موج جدید این ویروس در پیک پنجمِ خیزش آن از روزهای پایانی تیر (۲۸ تیر) بار دیگر شاهد تعطیلی فعالیت سالن‌های نمایشی و تماشاخانه ها بودیم.

در همین بازه زمانی کوتاه بار دیگر هنرمندان تئاتر و گروه‌های متقاضی اجرا، خود را مهیای میزبانی از مخاطبان هنر تئاتر کردند. به طوری که در حال حاضر ۲۶ نمایش در ۱۸ سالن دولتی و خصوصی پایتخت به شکل رسمی اجراهای خود را آغاز کرده‌اند.

این اقبال از سوی هنرمندان تئاتر بازتاب شرایط سخت تعطیلی‌های مستمر سالن‌های نمایش، عدم کار و فعالیت هنرمندان این عرصه است. همچنین شکل اقبال مخاطبان تئاتر نیز با وجود شرایط کرونا و عطش آنها به حضور در تالارهای نمایشی بعد از ۱۸ ماه رُکود و سکون از دیگر دلایل اقبال هنرمندان تئاتر به تولید و اجرای آثار نمایشی است.

در ادامه آثار نمایشی مهمان تالارهای نمایشی پایتخت را مرور می‌کنیم.

آغاز به کار مجموعه تئاترشهر با تن‌ها

اجراهای مجموعه تئاترشهر در فصل جدید آغاز به کار تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی با نمایش تن‌ها به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی در تالار سایه این مجموعه از ۳۱ شهریور آغاز شد.

معروفی در گذشته با نمایش عقیم رتبه اول نویسندگی و کارگردانی در بیست‌وچهارمین جشنواره ملی لاله‌های سرخ اندیمشک را به‌دست آورد و جایزه اول نویسندگی و کارگردانی از نهمین جشنواره استانی البرز برای نمایش شکم نیز در کارنامه او به چشم می‌خورد و با آخرین اثرش نمایش تن‌ها، رتبه نخست کارگردانی را در جشنواره مقاومت کسب کرد و در جشنواره فجر نیز رتبه نخست طراحی لباس را به دست آورد.

امیررضا حشمی‌پور، محمدجواد حشمی‌پور، ارسلان خالویی، فرزاد تجلی، فردین شاه‌حسینی، هادی شیخ‌الاسلامی، حسین عارف، آرمان میرزایی، حامد نساج‌بخارایی، محمد نیازی گروه بازیگران نمایش تن‌ها را تشکیل می‌دهند.

آنتولوژی ایستگاه مرزی در خانه نمایش مهرگان

نمایش آنتولوژی ایستگاه مرزی به نویسندگی و کارگردانی علی هاشمی‌نیا از ۲۸ شهریور ساعت ۱۸ در سالن شماره دو خانه نمایش مهرگان به صحنه رفته است.

خلاصه داستان این اثر نمایشی از این قرار است که زندانی سیاسی دست به اعتصاب غذا زده تا رئیس جمهور را ببیند و او را از فاجعه‌ای که در حال رخ دادن است آگاه کند.

در این نمایش محمد ‌فراهانی، محمد کیا، حسین علی تبار، سپیده محمد ترشانی و مهراد اکبرآبادی به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش آنتولوژی ایستگاه مرزی از ۲۸ شهریور تا ۲۰ مهر ۱۴۰۰ساعت ۱۸در سالن شمار دو خانه نمایش مهرگان به صحنه می‌رود.

یک ساعت در سَن‌پیر؛ ظنی که به اعدام یک بیگناه انجامید

نمایش یک ساعت در سَن‌پیر به نویسندگی فیروزه اصفهانی‌زاده و طراحی و کارگردان شاهرخ دریانورد در تماشاخانه هیلاج به صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی برداشتی آزاد از نمایشنامه مامورهای اعدام اثر مارتین مک دونا است که در اجرا مکان وقوع رخدادها از لندن به جزیره سن پیر در نزدیکی کانادا برده شده و تغییراتی نیز در درام و شخصیت ها صورت گرفته است.

داستان نمایش درباره مامور اعدامی به نام هری وِید است که به کارش افتخار می‌کند. البته چندسالی است که قانون اعدام با صندلی الکتریکی از قوانین این کشور حذف شده است. شبی یک پسر جنوب شهری به خانه هری می آید تا بابت اتفاقی که شب قبل افتاده از او عذرخواهی کند اما در همین شب دختر هری گم می شود و او به این پسر مظنون شده و او را دستگیر می کند. در نهایت این پسر را بیگناه اعدام می‌کنند در حالی که مشخص می شود دختر هری دزدیده نشده و خودش از خانه بیرون رفته است ...

شایان ‌فصیح ‌زاده، فهیمه شایان فر، شاهرخ دریانورد، عسل کلهور، شایان معماری، رضا شریف کاظمی، ماهان ترابی، سام عبادی، ساحل ‌شفیعی، ‌مهریار ارمغان سلطانی بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۵ مهر هرشب ساعت ۲۰ به صحنه می‌رود.

ب ن چ دومین مهمان تماشاخانه هیلاج

همچنین نمایش ب ن چ نوشته و کار نیما صمدی ساعت ۱۸ در این تالار نمایشی به صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: همه ما چیزی که به اندازه‌ کافی دریافت می کنیم عشقه و تنها چیزی که به اندازه کافی نمی بخشیم عشقه.

مهرداد قاضی، غزل سلامی‌زاده، سحرسبزی، علیرضا ‌محمدی، مهدی بازیار، ثنا ‌پورکتابی، ملیسا عبادی، آرش ‌زاهدی، امیر بدری، سپهر صفرخانی، ایمان ‌نیکخو، راضیه ‌شریفی، علیرضا ‌اسلامی ‌گیلانی، سیده ساره حسینی، علیرضا عرب، حمید یدالهی، محمدحسین آفرین زاده، نگین خسروآبادی، پریسا حاجی موسی، محمد ‌تاجیک، عرفان ‌ولیان، ملیکا ‌هاشمی، محمدجواد ناطقی، سارا اشتری، محمد ‌تاجیک، محدثه حسن نژاد، محمد علی میرصانع، نازنین ‌مسکنی، امیرحسین ‌شفیعی، امیرحسین ‌سوری، احمدرضا هیبتی، سهیل ‌صفرخانی، امیرحسین ‌داودی، سارا لطفی، ایمان ‌نیکخو، علیرضا ‌اسلامی ‌گیلانی، دریا محمدزاده، هامین ‌غفاری، علیرضا عرب، مبینا مرادی، پریسا حاجی موسی، علی ‌حاجیلو  و ملیکا ‌هاشمی در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.

میزبانی دیوار چهارم از مخاطبان با هتک حرمت و سه شب با مادوکس

هتک حرمت عنوان نمایشی به نویسندگی، طراحی و کارگردانی احسان امانی است که از ۱۷ شهریور ماه ساعت ۱۹ در این تماشاخانه به صحنه رفته است.

در این اثر نمایشی، احسان ‌امانی، کامیار احمدی، شاهین نمدچی، پرستو ایزدی پناه، گلاره شیرازی، متین ‌نجاری، علیرضا عزیزی و امیررضا ‌کوشانی به ایفای نقش می‌پردازند.

«قصه از قضاوت شما شروع می‌شه»؛ تنهای جمله‌ای است که در معرفی و خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است.

سه شب با مادوکس داستان زندگی پنج دوست در ناکجاآبادی

نمایش سه شب با مادوکس به کارگردانی مجید اقبالی و دراماتورژی محمدمهدی سجادی که از ۲۳ شهریور ماه ساعت ۱۷ در تماشاخانه دیوار چهارم به صحنه رفته است تا ۱۵ مهرماه به اجرای خود ادامه می‌دهد.

علی یعقوبی، محمد نوروزی فرسنگی، نیوشا دلشادیان، محسن بخشی، مجید ‌اقبالی در این اجرا به ایفای نقش می‌پردازند.

دست پُر تئاتر مولوی با اولئانا و گوبانی

نمایش اولئانا اثر دیوید ممت با ترجمه علی‌اکبر علیزاد و طراحی، دراماتورژی و کارگردانی کیارش دستیاری از اول مهر ماه ساعت ۱۹ در سالن کوچک مجموعه تئاتر مولوی با بازی اشکان ‌افشاری، ویدا لیراوی، شهراد حسامی و مرضیه بازیار اجرا می‌شود.

کیارش دستیاری، کارگردان این اثر در کارنامه خود نویسندگی و کارگردانی نمایش‌های آنها، هذیان‌های داریوش سعادت و ماجرای پارک را دارد و از سال ۱۳۹۸ و پیش از آغاز پاندمی کرونا، به همراه گروه بازیگرانش تمرینات نمایش اولئانا را آغاز کرده بود.

در خلاصه این نمایش آمده است؛ کارول، دانشجوی جوان، برای رفع ابهامات درسی به دفتر استادش در دانشگاه مراجعه می کند. اتفاقاتی که در دفتر استاد رخ می‌دهد، تغییراتی در زندگی هر دونفر ایجاد می‌کند، ولی این پایان این ماجرا نیست.

گوربانی و داستان قتلی که ۱۵ سال پیش رُخ داده

گوربانی عنوان نمایشی نوشته علیرضا ایزدی و کارگردانی مشترک محمدعلی حسنعلی‌پور و علیرضا ایزدی است که از اول مهرماه ساعت ۱۹:۴۵ در سالن اصلی این تماشاخانه اجرا می‌شود.

 پژمان عبدی، الهه فرازمند، محمدعلی حسینعلی‌پور، مارال جمال پناه و علیرضا ایزدی بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستان نمایش گوربانی آمده است: سال ها پیش قتلی رخ داده است و اکنون بعد از ۱۵ سال جنازه در خانه زن و شوهری جوان پیدا شده است و…

تماشاخانه آژمان راوی زندگی مشترک پانی و مسعود بدون داستانی واحد

سالن شماره دو تماشاخانه آژمان پذیرای نمایش خانه نبود به نویسندگی و کارگردانی بهنام شریفی شده است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: دو انسان در کنار هم با یک روایت غیر خطی به زندگی می‌پردازند. این زیست دیالوگ محور به موضوعاتی می‌پردازد که می‌تواند برای هر فرد، مخصوصا به صورت جهان‌شمول مابه‌ازایی داشته باشد تا بتواند جهان این دو کاراکتر به اسم پانی و مسعود را درک کند یا به نسبت زندگی زیسته خودش با آنان همراه شود. نمی‌توان یک قصه واحد برای این نمایش انتخاب کرد، چون احتمال دارد فضای شکل گرفته پویا را مسدود کند و از جریان بیندازد.

بازیگران این نمایش میلاد ‌صفوی، فرنوش مرواری، حنانه خضرایی، رضا ‌مردی، نازنین ‌دروگر، مهرداد ‌طهماسبی، ساغر تاجیک، فاطمه ‌نوروزی، علی ‌نوریوسفی، نرگس عبدالهی، محمد ‌خوشبخت، مهدی کریمی، مریم سعیدی، بهار ‌رضی ‌زاده، عادل شادرو، مائده ‌کمیجانی، پدرام ‌عزیزی  و بهنام ‌شریفی هستند.

راز کتابی که باید با احتیاط ورق بخورد در درخت شیشه‌ای آلما

نمایش درخت شیشه‌ای آلما به نویسندگی و کارگردانی فرید قادرپناه از ۱۱ شهریور ماه اجرای خود را در عمارت نوفل‌لوشاتو آغاز کرده است. این نمایش همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ به صحنه می‌رود.

کاوه مرحمتی، آذین نظری، آیدین بهاری، کامیار دریاکناری و سحر خرم‌نژاد بازیگران درخت شیشه‌ای آلما هستند که در خلاصه داستان این نمایش این‌طور آمده: کتابی به دست یک زوج جوان و عاشق می‌رسد که صفحه اول آن نوشته شده: بعد از ورق زدن این صفحه، زندگی شما تغییر خواهد کرد. لطفا با احتیاط ورق بزنید؛ زن و شوهر کتاب را ورق می‌زنند و...

درخت شیشه‌ای آلما کاری از گروه ریگولیتو است که پس از شبی بیرون از خانه، آوریل ۱۹۱۲، بازگشت به خانه، پناه‌کاه و بوی گند دهان خانم مارکز؛ ششمین کارگردانی فرید قادرپناه محسوب می‌شود.

دروغ دیگر نمایش حاضر در عمارت نوفل‌لوشاتو

نمایش دروغ نوشته فلوریان زلر با کارگردانی مسعود صالحی از ۲۸شهریور ساعت ۱۸ در عمارت نوفل لوشاتو به  صحنه رفته  است.

ساناز روشنی، مرتضی خدمتلو، زهره فضلی و منوچهر رمضانی بازیگران دروغ هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پُل و آلیس میشل و لورانس را برای شام مهمان کرده‌اند. همان روز آلیس میشل را با زنی دیگر در خیابان دیده و حس خوبی به شام امشب ندارد. او می‌خواهد مهمانی را به هم بزند که مهمان‌ها سر می‌رسند.

تنیدن، یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه  و نت آخر گرمابخش روزهای شلوغ پردیس تئاتر شهرزاد

تنیدن نام نمایشی نوشته و کار رضا قنبرزاده فرید است که ساعت ۱۹:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.  این اثر نمایشی، در چهار اپیزود نوشته شده است و فضایی اجتماعی دارد.

این نمایش که از ۲۱ شهریور ساعت ۱۹:۳۰ در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه رفته است روایت چهار داستان است که ارتباط دراماتیکی به یکدیگر ندارند اما به لحاظ محتوا بسیار به هم شبیه هستند. قصه ثابتی که با صدای سجاد افشاریان تعریف می‌شود و تا حدودی ارتباط داستان‌ها تلقی می‌شود.

بازیگران این نمایش سیاوش معمارزاده، امیر حسین نراقی، نازنین ‌میهن، علی ریاحی، رضا امینی، پدرام ‌عزیزی، مریم ‌جعفری، ترانه ‌کوهستانی و مهسا محمد کاظم هستند.

رازهای هانس کریستین اندرسن در یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه

نمایش یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه نوشته مارتین مک دونا با ترجمه علی نوروزی و کارگردانی پانیذ نوروزی از ۲۵ شهریور ماه ساعت ۱۸ در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه رفته است.

داستان از این قرار است که دو نویسنده خیلی معروف، دو نفر آفریقایی را داخل جعبه ای زندانی کردند که آن دو نویسنده برایشان می‌نویسند و مخاطبان در طول داستان متوجه می‌شوند که آنها برای یک هدف مشخص حاضر به ماندن داخل جعبه شدند و اتفاق‌هایی که در این میان برای آنها اتفاق می‌افتد، روایت کننده پیچیدگی‌های زندگی شخصیت‌های این اثر نمایشی هستند.

محمد ‌عبداللهی، جلال ‌احمدپور، میثم نیکخواه، پانیذ نوروزی، اصغر ‌نجف ‌پور، گلاره ‌فرشچیان، حمیدرضا ‌رکنی، فائزه ‌زرکش ‌بهاری، علی دلیر، رومینا کاظمی و امیررضا ‌ناروئی بازیگران نمایش هستند.

نُت آخر،  زندگی سه نوازنده که نمی‌خواهند خودشان را بفروشند

همچنین نُت آخر، عنوان نمایشی به نگارش و کارگردانی حسین تبریزی است که ساعت ۱۸ در سالن گلایل مجموعه تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

یکی از این نوازنده‌ها برای تهیه خرج بیماری خواهرش مجبور می‌شود دست به کاری بزند که برخلاف عقیده‌اش است و پیشنهادی را می‌پذیرد که همیشه فکر می‌کرده در شانش نیست.

معصومه شمس، ندا محمدلو، شاهین ‌بامداد، پویا ‌صفری، محمدعلی سهامی، رویا محمدخانی، حسین تبریزی، اشکان صالحی، مهشید حسن آبادی، شادمهر حاجت زاده، عسل شلی، مهدیس فتحی و ملورین عباسی در این نمایش ایفای نقش دارند.

اسطرلاب؛ یک ممیز دو با کرکس در تماشاخانه ایرانشهر

اجرای کمدی-تراژدی اسطرلاب؛ یک ممیز دو به کارگردانی صدرا صباحی که به دنبال بالا گرفتن شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های نمایشی متوقف شده بود از ۶ مهر ماه ساعت ۱۹:۳۰ بار دیگر به صحنه باز می‌گردد و در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

مهدی سقا، محمد صادقی، زهرا بهروزمنش، مژده قربانی و الناز اسمعیل‌زادگان گروه بازیگران‌ این نمایش را تشکیل می‌دهند.

در خلاصه داستان اسطرلاب؛ یک ممیز دو آمده است: بزرگ خاندان در سن ۱۰۰ سالگی پس از سکته سوم و بعد از قطع امید کردن پزشکان از او به خانه می‌آید. ورثه او دورش گرد آمدند و منتظر رو به احتضار رفتن او هستند اما بر خلاف پیش‌بینی پزشکان حال او رو به بهبودی می‌رود که این وضعیت به مزاج برخی ورثه خوش نمی‌آید و ...

انتخاب به‌عنوان نمایش برگزیده بخش رقابتی و کاندیدای بهترین نمایشنامه بخش مسابقه صحنه بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران از افتخارات این نمایش محسوب می‌شود. این نمایش در سال ۹۹ به‌عنوان پرمخاطب‌ترین اجرای سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی معرفی شد.

فرود کرکس سودابه فضائلی در ایرانشهر

همزمان با بهبود شرایط و گذر از اوج پنجم کرونا، فرزاد امینی نمایش کرکس نوشته سودابه فضائلی را از ششم مهر در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه خواهد برد.

امینی که در کارنامه خود کارگردانی آثاری همچون؛ من از سگ بودنم چیزهای جدیدی فهمیده بودم، عشق سال های وبا، آه شهلا این گاوی که جلوم داره راه میره، اسمش داووده، هیپولیت، ترس و لرز و یازده جریحه روح را دارد، درباره این نمایش می گوید: کرکس نمایشنامه‌ای ‌است که استاد فضایلی آنرا در سال ۱۳۴۸ نوشته است. کرکس یک تراژدی مدرن است در فضایی از سمبولیسم و بیانِ تو در تویِ درامِ سودابه فضائلی. درامی که مختصِ اوست. هم در رمان‌هایش و هم در نمایشنامه‌هایش.

بازیگران این نمایش را نازنین زهرا برومند، محمد پسندیده کار، ژاله رازبان صفا، آزیتا رحیمی، ماهان ریاضی، میلاد صفوی، مونا کریمی، شاهین عبدیان، غزل منعمی، یاسمن مومنی و مهناز میرجلیلی تشکیل می‌دهند.

در انتظار گودو یی کاملا زنانه در باغ کتاب

نمایش در انتظار گودو نوشته امیررضا کوهستانی و کیوان سررشته براساس نمایشنامه مشهور ساموئل بکت به کارگردانی امیررضا کوهستانی ساعت ۲۰ در فضای باز پردیس تئاتر و موسیقی این مجموعه با بازی لیلی رشیدی، مهین صدری، الهام کردا و مونا احمدی اجرا می‌شود.

در یک جمله باید گفت محتوای این اثر، به جز ردی از «انتظاری برای کسی که نمی‌آید»، پیوند دیگری با اثر بکت ندارد.

غرب غم‌زده افتتاح کننده تماشاخانه مجموعه خانه هنر آبان

نمایش غرب غم‌زده نوشته مارتین مک دونا با ترجمه بهرنگ رجبی و کارگردانی امیرارشیا براتی و سیدشایان موسوی ساعت ۱۹:۳۰ در مجموعه خانه هنر آبان روی صحنه خواهد بود.

در حقیقت با اجرای نمایش غرب غم‌زده، تئاتر آبان به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

 امیرارشیا براتی، مهیار پوزبابایی، سیدشایان موسوی، آیدا نادرزاده و سلاله ارغوان بازیگران این نمایش هستند.

تئاتر آبان در مجموعه خانه هنر آبان به نشانی خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، ابتدای خیابان سپند، پلاک ٧٢، قرار گرفته و سالنی است با ظرفیت ١٠٢ نفر که از سال گذشته آماده‌ بهره‌برداری بود ولی چندین بار به خاطر کرونا تعطیل شد.

پردیس سپند با بررسی دو احتمال برای مرگ در «آیزنهاور ۴:۵۷»

نمایش آیزنهاور ۴:۵۷ نوشته علیرضا حافظی با طراحی و کارگردانی مشترک آرمین جباره‌اصل و علیرضا حافظی از ۲۸ شهریور ماه ساعت ۱۸ در سالن شماره یک تماشاخانه سپند با بازی صالح ‌سخاوت، پارسا ‌دانشمند، پویا ‌یگانه ‌دوست، وانیا ‌کاظمی، محمد گرجی، شقایق السادات گیلانی و زهرا ‌حسینی اجرا می‌شود.

در خلاصه این اثر نمایش آمده است: بعد از نتیجه معاینه جسد، علت قطعی مرگ مشخص خواهد شد. اما اینجانب، سروان یحیی رادمهر، دو احتمال کلی را بررسی خواهم کرد؛ خودکشی به وسیله حلق آویزکردن نفس و قتل توسط شخص یا اشخاصی با انگیزه‌ای نامشخص ...

زوال بازیگر تئاتری که نظافتچی هتل است در عمارت روبرو

فضای باز مجموعه نمایشی عمارت روبرو هر شب به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ میزبان مونولوگ زوال نوشته و کار امید غفاری است. بازیگر این اثر نمایشی داود سبحانی است.

این نمایش درباره بازیگر تئاتری است که در بخش خانه‌داری (نظافت) هتل کار می‌کند و همزمان با اینکه ترفیع می‌گیرد و به بخش پذیرش منتقل می‌شود نقشش را در تئاتری که بازی می‌کرده از دست داده و با توجه به اینکه دغدغه اصلی‌اش این است که بازیگری را ادامه دهد اما به دلیل گذران زندگی مجبور است در هتل کار کند.

همین شرایط بهانه‌ای است تا او به مرور خاطراتش بپردازد تا به ریشه مشکلاتش برسد و دلیل این را که امروز در این جایگاه قرار دارد پیدا کند. اما همین مرور خاطرات، او را به فروپاشی ذهنی می‌رساند و باعث می‌شود دچار فراموشی شود.

نمایش زوال تا ۱۱ مهر ماه ساعت ۲۰ در فضای باز مجموعه عمارت روبرو اجرا می‌شود.

میزبانی تماشاخانه سیمرغ از مخاطبان با بگذار دیوانه بمانم

نمایش بگذار دیوانه بمانم نوشته و کار مهران باقری ساعت ۱۹:۱۵ در تماشاخانه سیمرغ با بازی آوا ‌آزاد، فهیمه ‌اکبری، سانیا ‌بهشتی، آرزو ‌خدیش، فرزان ‌رنجبر و بهداد ‌منتظرین اجرا می‌شود.

این نمایش، برشی است کوتاه از تقابل میان افراد درون یک تیمارستان روانی یا شاید تقابلی میان خود با خود، این اجرا به شیوه‌ای رندانه به بیان مشکلات اجتماعی، فرهنگی، روحی و روانی‌ای می‌پردازد که هر کدام از ما دست‌کم یک بار با آن مواجه بوده‌ایم.

ازدحام مشاهیر در تماشاخانه ملک

نمایش مشاهیر نوشته و کار افشین واعظی ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه ملک اجرا می‌شود.

واعظی درباره مضمون نمایش گفته است: در این نمایش شخصیتی به نام استاد در منزلش تعدادی از مشاهیر بزرگ جهان را برای صرف شام دعوت می‌کند؛ مشاهیری چون بتهوون، فروید، شکسپیر، مادام ترزا، تیمور لنگ، خیام، مرلین مونرو، کلئوپاترا، فریدا در این مهمانی درباره مسائل مهم جهان مانند خدا، دین، جنگ، آزادی و … با یکدیگر گپ می‌زنند.

در این نمایش استاد قرار است با توجه به صحبت‌های هرکدام از این افراد یکی از آن‌ها را به طور کامل از تاریخ حذف کند که همین مساله آن‌ها را به سمت چالشی برای ماندن در تاریخ سوق می‌دهد و صحبت‌هایشان نیز تحت تأثیر همین مساله است چون هر کدام می‌خواهند ثابت کنند که نظرات و دستاوردهایشان مفید بوده و باید در تاریخ بمانند.

حامد شریف پور، عباس خداوردیان، صبا ابریشمی، نریمان حیدری، پرنیا ابریشمی، حامد مقدسی ...گروه بازیگران این اثر نمایشی را تشکیل می‌دهند.

خدایان دیگر مهمان تماشاخانه ملک

همچنین تماشاخانه ملک از ۲۶ شهریور ماه ساعت ۱۷ میزبان نمایش خدایان نوشته وودی آلن، ترجمه شهرام زرگر و کارگردانی مهرداد حسین زاده است.

در خلاصه این نمایش آمده است: اگه وجود خارجی نداشته باشیم چی؟ گاهی وقتا فکر می کنیم که واقعیت رو درک کردیم، درحالی که فقط به یک چیز جعلی واکنش نشون دادیم.

بازیگران این نمایش حمزه ‌مداح، مهدی ‌صمیمی، کیمیا ‌فرنیا، امیر ‌سعیدی، علیرضا احمدی، علیرضا سلمانیان، محدثه دانش، سردار رفیعی، پرنیا سراج، ثمین ‌سرسنگی، صدف ‌اسداللهی، حامد ‌خرم ‌آبادی، فراز قائم پناه، پویا ‌فراهانی، مهدی ‌بیابانی، شقایق ‌وطنی، کیمیا کیانوش، ترانه معتمد، فاطمه آقاخانی، نازنین ‌هدایتی ‌نیک ‌فرد، سارا ‌محبی و علی ‌خیام هستند.

وقتی همه یواش نیستند در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی

وقتی همه یواش نیستند به نویسندگی و دراماتورژی مرتضی دلداده و کارگردانی سمیه قاسمی از ۲۳ شهریور ماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی اجرا می‌شود و مجید شکری، مرتضی دلداده، زهرا حاج حسن، پوریا دادفر، سیده زهرا حسینی، مژگان علیدادی و هانی افتاده در این نمایش ایفای نقش دارند.

این اثر نمایشی اقتباسی از نمایشنامه «یک ساعت آرامش» فلوریان زلر است که تا ۱۱ مهر هر شب به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ با مدت زمان ۷۰ دقیقه در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی به صحنه می‌رود.

ورود بازرپرس به تماشاخانه شانو

نمایش بازپرس وارد می‌شود نوشته جی. بی. پریستلی با ترجمه حسین خوانین شیرازی و کارگردانی امیرسینا جوادی از ۳۰ شهریور ماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه شانو با بازی امیرسینا جوادی، مرضیه رسولی، یگانه ‌سروری، محمدحسین صحت‌مند، شاهین علینژاد، مایا فروغی و محسن قاسمی به صحنه رفته است.

امیرسینا جوادی درباره خط داستانی نمایش بازپرس وارد می‌شود گفته است: همه آدم‌ها مانند خود ما اگر به دور و بر خود نگاه کنیم، می بینیم که حداقل یک بار باعث اتفاق بدی برای فردی شده‌ایم که همان رفتار ممکن است منجر به اتفاقی ناگوارتر شده باشد.

با این محتوا نمایش بازپرس وارد می‌شود روایت کننده مهمانی شادی در خانه یکی از بزرگان شهر است که ناگهان با وارد شدن یک بازپرس اتفاقات این مهمانی به شکل دیگری رقم می‌خورد و...

فاش شدن راز نمایشنامه‌نویسی بزرگ بعد از مرگش

اگر بمیری عنوان نمایشی به قلم فلوریان زلر با ترجمه گلناز برومندی و کارگردانی علیرضا محمدیان است که از ۲۷ شهریور ماه ساعت ۱۹:۳۰ در این تماشاخانه اهورا با بازی سارا ‌ذوقی، حامد ‌خرم ‌آبادی، امیرحسین کنجکاو و هیوا ‌قصیوند اجرای خود را آغاز کرده است.

«اگر بمیری» درباره زنی به نام «آن» است که همسر خود «پی‌یر» را به تازگی از دست داده است. پی‌یر یک نمایشنامه‌نویس شهیر بوده است که «آن» از خواندن یادداشت‌های او درباره آخرین نمایشنامه‌اش حدس می‌زند که با زنی دیگر پیش از مرگش رابطه داشته است.

نمایشنامه در ابتدا یک اثر ملودرام ساده به نظر می‌رسد که به حقیقتی می‌پردازد که پس از مرگ پی‌یر برای همسرش برملا می‌شود، اما با پیش رفتن روند درام به آرامی این شکل واقع‌گرای ملودراماتیک بر هم می‌ریزد. با روندی ابهام آلود و پازل گونه واقعیت در هم می‌پیچد، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد که این ذهن «آن» است که ما در آن قرار گرفته‌ایم نه واقعیت رابطه شخصیت‌ها.

ذهن «آن» با وهم و خیال‌پردازی بیمارگونه به دنبال یافتن آرامشی میان شک است. این حرکت ذهنی در کنار موقعیت‌های واقعگرای دو نفره که رابطه «آن» را با پیرامون او نشان می‌دهد، نمایشنامه را در فضایی بینابینی قرار می‌دهد که هم از صحنه‌های فشرده و کوتاه ساخته شده است، هم به شکلی کند و آرام به باطن مسائلی چون عشق و مرگ و رازی که در مرگ انسان‌ها نهفته است نفوذ می‌کند

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها