با شناسایی ۱۸ گروه خونی نادر در کشور، ایران تنها کشور مسلمان در بین ۳۲ کشور عضو انجمن بین المللی انتقال خون است.

ایران تنها کشور مسلمان در بین ۳۲ کشور عضو انجمن بین المللی انتقال خون

به گزارش قدس آنلاین، در بین انواع گروه‌های خونی شناخته شده ۴ گروه خونی جز اصلی‌ترین گروه‌ها هستند که سالانه بیش از ۲ میلیون خون از گروه‌های خونی A، B، O، AB از طریق اهدای خون جمع آوری می‌شود که گروه خونی( O )، ۳۶درصد جمعیت، گروه خونی (a)  ۳۲درصد و گروه (B) ۲۴ درصد و گروه (AB) حدود ۷۸ درصد جمعیت کشور را به خود اخصاص داده اند، اما در این بین هستند افرادی که گروه خونی شان با دیگر افراد کاملا متفاوت است و در برخی موارد تعداد افراد شناخته شده با گروه‌های خونی خاص به تعداد انگشتان دست است. تا به امروز ۳۹ گروه خونی در انجمن بین المللی انتقال  خون تعریف شده که یکی از این گروه‌های خونی، گروه‌های خونی خاص و نادر است.

بطور کلی تعریف خاصی از گروه‌های خونی نادر وجود ندارد، اما با جمع آوری اطلاعات حداقل ۱۲۰۰ نفر از افرادی که دارای گروه‌های خونی نادر هستند کشور ایران توانسته است ۱۸ نوع از گروه‌های خونی موجود در دنیا را در بین افراد ایرانی شناسایی و خون آن‌ها را برای استفاده در مواقع خاص و بیماران با این گروه‌های خونی ذخیره کند.

افراد با گروه‌های خونی نادر صرفا باید خون سازگار با خودشان را دریافت کنند که در صورت عدم دریافت خون در شرایط خاص ممکن است جان خودشان را از دست بدهند، بنابراین شناسایی و نگهداری این گروه‌های خونی خاص به شدت حائز اهمیت است. بنابراین سازمان انتقال خون برنامه‌ای را تحت عنوان طرح ملی خون‌های ایجاد کرد تا بتواند برای این افراد تأمین خون انجام دهد.

همچنین لازم به ذکر است که ایران تنها کشور مسلمان در بین ۲۳ کشور عضو انجمن بین المللی انتقال خون‌های نادر است.

مصطفی مقدم مسئول طرح ملی خون‌های نادر اظهار کرد: هرچند تعریف دقیق و استانداردی برای شناسایی گروه‌های خونی نادر وجود ندارد، اما به طور کلی این موضوع پذیرفته شده است که اگر یک گروه خونی که در یک جمعیت ۵ و یا ۱۰ هزار نفره تعداد کمی از مشابه آن دیده شود به آن گروه خونی گروه خونی نادر گفته می‌شود.

او گفت: افراد با گروه‌های خونی نادر، کمتر از یک درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند که طبق بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده طی ۷ تا ۸ سال گذشته ۱۸ گروه خونی از گروه‌های خونی نادر شناخته شده است که این کار در نهایت منجر به ایجاد یک بانک اطلاعاتی گروه خونی نادر در کشور شده است.

مسئول طرح ملی خون‌های نادر افزود: با توجه به خاص و محدود بودن وجوداین گروهای خونی، افراد شناسایی شده می‌توانند تا زمانی که توانایی جسمانی برای اهدا را دارند به اهدا خون ادامه داده و برخلاف افراد اهدا کننده به دیگر گروه‌های خونی هیچ محدودیت سنی برای این دسته از افراد وجود ندارد.

در بین انواع گروه‌های خونی نادر، گروه خونی بمبئی از شناخته‌ترین گروه‌های خونی خواهد بود که بیشتر در هندوستان شایع است  که از بین هر یک میلیون نفر فقط ۴ نفر دارای این گروه خونی هستند و همچنین بین ۴۳ نفر دارنده Rh-null، این گروه خونی طلایی، دو فرد ایرانی نیز وجود دارد. افراد با گروه‌های خونی نادر معمولا بطور تصادفی شناخته می‌شوند و با آزمایش و مورد بررسی قرار گرفتن دیگر اعضای خانواده می‌توان شانس شناسایی دیگر افراد با گروه خونی خاص را داشت.

سعید محمدی معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران گفت: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده از بین هر ۵ تا ۱۰ هزار نفر ایرانی یک نفر از آن‌ها ممکن است دارای گروه خونی نادر باشد در حال حاضر در کشور اطلاعات ۱۲۰۰ نفر از این افرادی که دارای گروه‌های خونی نادر هستند شناسایی شده است تا به امروز بخشی از آن‌ها به صورت تصادفی شناخته شده‌اند.

محمدی تصریح کرد: در کنار بحث تامین خون و فرآورده‌های خونی نادر ثبت اطلاعات موجود و در دست داشتن دیتاهای قوی سبب شده است تا فعالیت‌های خلاقانه‌ای در این حوزه انجام شود. داشتن اطلاعات دقیق در خصوص گروه‌های خونی نادر ما را قادر به تولید کیت‌های مورد برای شناسایی آنتی بادی بر علیه گروه‌های خونی نادر کرده که ورود به این عرصه ما  را نسبت به واردات کیت‌های خارجی بی نیاز کرده است.

او گفت: از بین هر ۵ تا ۱۰ هزار نفر ایرانی یک نفر دارای گروه‌های خونی نادر و در گروه‌های خونی بسیار نادر یک در یک میلیون گزارش شده است و مباحث ژنتیکی در این مورد بسیار موثر است.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران افزود: تعداد افراد با گروه‌های خونی نادر در مناطق مختلف متفاوت است و اقوام برخی از استان‌ها تنوع ژنتیکی و آنتی ژنی متفاوتی برخوردار هستند بنابراین لازم است تا طی برنامه ریزی‌های مناسب به دنبال شناسایی افراد در مناطق خاص باشیم.

باتوجه به این که افراد با گروهای خونی خاص نسبت به دیگر افراد بیشتردر معرض خطر هستند و در شرایط حاد و بیماری اگر مقدار خون مورد نیازشان تامین نشود ممکن است جانشان را از دست بدهند توجه به این حوزه بسیار حائز اهمیت خواهدبود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

برچسب‌ها