رئیس قوه قضائیه گفت: با همه سختی‌ها و مشکلات تقاضا دارم که مواردی را رعایت کنید، اول درباره قرارهایی است که صادر می‌شود، آنجا که ضرورت ندارد قرار بازداشت موقت نزنید و آنجا که قرار غیر بازداشت موقت صادر کردید کاری کنید منجر به بازداشت فرد نشود. 

محسنی اژه‌ای: آنجا که ضرورت ندارد قرار بازداشت موقت نزنید

به گزارش قدس آنلاین، محسنی اژه‌ای امروز در جریان سفر به استان قزوین در دیدار با جمعی از قضات استان، ضمن ادای احترام به شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: اگر کاری کنیم امیدی که اکنون در دل مردم ایجاد شده از بین برود دچار خسران خواهیم شد.

وی افزود: سرمایه اصلی نظام اعتماد مردم است و نباید اجازه دهیم این اعتماد که بالاترین سرمایه است از بین برود، زیرا هروقت مردم برای حل مسائل وارد صحنه شدند مشکلات حل شده است، مثل جنگ و تحریم‌ها که مردم با صبر، حوصله و متانت از شرایط سخت عبور کردند و نه تنها کشور فلج نشد بلکه دشمن هم ناامید شد لذا اگر این اعتماد را داشته باشیم پیروز میدان خواهیم بود.

این مسئول با اشاره به اینکه اگر اعتماد مردم سلب شود و دیگر در صحنه حاضر نشوند، ممکن نیست بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم، بیان کرد: ما آمده‌ایم عدالت را برقرار کنیم و یار هم باشیم، پس نیازمند کسب اعتماد مردم هستیم و من و شما باید این اعتماد را حفظ کنیم‌.

وی اظهار کرد: در قوه قضائیه عامل اصلی که باید وجود داشته باشد تا یک ماموریت به نحو احسن انجام شود ابراز و مکان و تجهیزات نیست بلکه انسان است. اگر تجهیزاتمان کامل باشد اما انسانی که بخواهد عدالت را اجرا کند نداشته باشیم کاری از پیش نخواهیم برد پس وظیفه ما از بالاترین رده به پایین‌ترین رده این است که هرچه در توان داریم در جهت آرامش و آسایش روح و روان این عامل انسانی به کار بگیریم.

وی افزود: مشکلات در ادارات و ارگان‌های مختلف وجود دارد اما بعضی ادارات مشکلاتشان در معرض دید مردم است و برای اینکه باری از دوش مردم برداریم باید برای حل مشکلات آن‌ها همت ویژه داشته باشیم، پزشکی قانونی یکی از این ادارات است.

محسنی اژه‌ای خطاب به قضات قزوینی اظهار کرد: با همه سختی‌ها و مشکلات تقاضا دارم که مواردی را رعایت کنید، اول درباره قرارهایی است که صادر می‌شود، آنجا که ضرورت ندارد قرار بازداشت موقت نزنید و آنجا که قرار غیر بازداشت موقت صادر کردید کاری کنید منجر به بازداشت فرد نشود و طوری قضاوت کنید که نزد خود، خدا و وجدانتان سربلند باشید. پرونده‌هایی که زندانی دارند را زودتر رسیدگی کنید، مواردی که قانون اجازه می‌دهد و امکان دارد حتما مجازات جایگزین حبس بدهید.

وی ادامه داد: تلاش کنید حقی از کسی ضایع نشود و نگذارید کسی که نمی‌تواند از حقش دفاع کند و فقط پشت و پناهش خداست حقش ضایع شود. پرونده‌های کثیرالشاکی را به نحو مقتضی تدبیر کنید، بلافاصله بازداشت نکنید، اگر بازداشت کنید همه شکات هجوم می‌آورند و مشکلات دو برابر می‌شود. تدبیر کنید تا جایی که می‌شود پرونده‌های این چنینی تشکیل نشود و مردم سریعتر به پول خود برسند.

رئیس قوه قضائیه گفت: خیلی وقت‌ها اطاله دادرسی پرونده‌های ما به خاطر کارشناسی‌های متعدد و غیرضروری است که لزومی هم ندارد و در نهایت حقیقت هم معلوم نمی‌شود و عدالت اجرا نخواهد شد. بنابراین در بحث کارشناسی‌ها دقت لازم را داشته باشید.

وی اظهار کرد: ما به وکیل احترام می‌گذاریم، ممکن است قاضی خودش در برخی قوانین غفلت داشته باشد اینجا وکیل بررسی و مواد قانونی را مطرح و یادآوری می‌کند. اما گاه همین وکلا باعث می‌شوند بررسی پرونده طولانی‌تر شود، گاه پول‌های نامتعارف می‌گیرند که ممکن است آسیب‌هایی داشته باشد.
 
رئیس دستگاه قضا در پایان گفت: دستگاه قضا دستگاهی الهی و منتسب به امیرالمومنین (ع) است لذا باید پاک باشد تا عدالت را اجرا کند، مردم ما را قضاوت خواهند کرد بنابراین باید برای صیانت از دستگاه قضا تلاش کنیم تا جایگاه آن مخدوش نشود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها