۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 771275

یافته‌های یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که علیرغم شعار اتحاد بایدن، دودستگی در میان آمریکایی‌ها به حدی رسیده که ایده جدایی‌طلبی در میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان پرطرفدار شده است.

تشدید گرایشات جدایی طلبی در آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه نیویورک پست دیروز (۹ مهر) به نقل از نتایج نظرسنجی جدید دانشگاه ویرجینیا خبر داد که بیش از نیمی از افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به دونالد ترامپ رأی دادند تا حدودی با جدایی ایالات جمهوری‌خواه از آمریکا موافقند. ۴۱ درصد از رأی‌دهندگان به جو بایدن نیز از ایده جدایی ایالات دموکرات از آمریکا حمایت می‌کنند.

بر اساس یافته‌های نظرسنجی این دانشگاه که اواسط تابستان امسال و از میان بیش از یک هزار هوادار ترامپ و یک هزار حامی بایدن انجام شد، ۲۵ درصد از هواداران ترامپ و ۱۸ درصد از حامیان بایدن به‌شدت با جدایی ایالات قرمز و آبی از آمریکا موافقند.

دستکم ۸۰ درصد از رأی‌دهندگان به ترامپ و بایدن معتقدند که مقام‌های منتخب وابسته به حزب رقیب خطری علیه دموکراسی آمریکا به شمار می‌روند.

علاوه بر این، دستکم ۷۵ درصد از رأی‌دهندگان به رقبای دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۲۰ تا حدی باور دارند که طرفداران دوآتشه حزب مقابل سبک و سیاق زندگی آمریکایی را تهدید می‌کنند.

بیش از ۷۰ درصد از حامیان این دو چهره سیاسی تا حدودی معتقدند که برخی از رسانه‌های چپگرا یا راستگرای افراطی آنچنان به نشر اکاذیب مشغولند که باید برای جلوگیری از انتشار دروغ‌های خطرناک سانسور شوند.

نیویورک پست نوشت که بهت‌آورترین یافته این نظرسنجی آن است که حدود ۵۰ درصد از رأی‌دهندگان به ترامپ و بایدن تا حدی معتقدند که رئیس‌جمهور هر که باشد، باید بتواند اقدام‌های لازم را بدون قیدوبندهای کنگره یا مراجع قضایی اتخاذ کند.

تنها یافته مثبت این نظرسنجی باور حدود ۸۰ درصد از رأی‌دهندگان آبی و قرمز به دموکراسی به‌عنوان شکل ارجح حکومت‌داری است.

با این وجود بیش از ۶۰ درصد از حامیان هر دو طیف مطرح سیاسی در آمریکا معتقدند که نظام حاکم بر این کشور نه دموکراسی بلکه الیگارشی حامی ثروتمندان است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها