رئیس فراکسیون محرومیت زدایی و گروه‌های جهادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید در حوزه اقدام جهادی هیچ کاری را دولتی کرد، گفت: باید گروه‌های جهادی شناسه‌دار و ساماندهی شوند.

گروه‌های جهادی شناسه‌دار و ساماندهی شوند

به گزارش قدس آنلاین، سید احسان قاضی زاده هاشمی، رئیس فراکسیون محرومیت زدایی و گروه‌های جهادی مجلس شورای اسلامی در جمع مسئولان قرارگاه جهادی امام رضا (ع) با اشاره به خدمت جهادی گروه های جهادی در مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: بحث کرونا و ستاد ملی مقابله با کرونا، دستوراتی که مقام معظم رهبری درباره کرونا داشتند، بسیار قابل تأمل است. البته آن زمان بحث واکسن مطرح نبود و بیشتر بحث پیشگیری، درمان و خدمات درمانی مدنظر بود.

وی ادامه داد: در این میان چند نکته حائز اهمیت است و هر کسی با هر نگرشی در امور جهادی شرکت کند، خداوند او را یاری می‌کند. بنابراین نباید همه امور را با نگاه سیاسی ارزیابی کنیم. قرارگاه امام رضا (ع) تاکنون اقدام سیاسی انجام نداده، که این نکات باعث برکت در کار شده است.

رئیس فراکسیون محرومیت زدایی و گروههای جهادی مجلس شورای اسلامی افزود: منظور از برکت این است که افراد با هر نگرشی در امور عام المنفعه حضور پیدا کنند. افراد حاضر در این مجموعه جوان، تحصیلکرده و معتقد هستند، که این ویژگی منحصر به فرد و کمیاب چنین مجموعه‌هایی است.

قاضی زاده گفت: در حوزه کار جهادی، هر نوع محدودیتی منجر به گسترش برخی از انواع خاص خیریه‌ها می‌شود. لذا به جای محدودیت سازی باید فضا را عمومی تر کنیم.

وی متذکر شد: در حال حاضر نظام دیوان سالاری دچار اختلال است، به عنوان مثال اگر سرمایه‌ای که در بنیاد مسکن وجود دارد را در جای دیگری و در قالب اقدامات عمرانی گروه‌های جهادی هزینه کنیم، تاثیرگذارتر خواهد بود و یا در مورد جهاد کشاورزی هم شرایط به همین ترتیب است به عنوان نمونه نهاده‌های دامی به درستی توزیع نمی‌شود. در حقیقت نظام دیوان سالاری ما دارای مشکل است. لذا در زمینه حمایت از گروه‌های جهادی هر اندازه که دولت بتواند تسهیل‌گری و واگذاری کند، بسیار مفید و مثمر ثمر خواهد بود.

رئیس فراکسیون محرومیت زدایی و گروه‌های جهادی مجلس با اشاره به برخی نتایج برون‌سپاری که توسط نهادهای دولتی صورت گرفته، تصریح کرد: دولت و قوه قضائیه دفتر خدمات الکترونیک و خدمات قضایی راه‌اندازی کردند، در نتیجه این برون سپاری میزان رضایت عمومی افزایش پیدا کرد، بر همین اساس دولت در مورد گروه‌های جهادی نیز می‌تواند تکالیفی را مشخص کند و درصدی از منابع مورد نظر را به گروه‌های جهادی بدهد.

قاضی زاده هاشمی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: در حقیقت بحران کشور دستگاه و سازمان نیست، بلکه بحران اصلی کارآمدی است. بحران کشور تشکیلات و سمت نیست چرا که از نظر مردم بین مسئولین تفاوتی وجود ندارد و همه را با یک نگاه ارزیابی می‌کنند. بنده قائل به ساماندهی گروه‌های جهادی و شناسه‌دار شدن آنها هستم که از این طریق پروژه‌ها به گروه‌های جهادی واگذار شود.

معرفی ۳ پلتفرم در حوزه فایل نیازمندان

در ابتدای این نشست نیز مهدی مسکنی دبیر قرارگاه جهادی امام رضا (ع) با تبیین ماموریت، اهداف و نحوه شکل گیری این نهاد، اظهار داشت: پس از شکل گیری ساختار اولیه قرارگاه، این نهاد با انجام کار مطالعاتی و عملیاتی در ۵ موضوع حاشیه نشینی، اردوهای جهادی، حجاب و خانواده در حل مسئله فقر کلانشهر تهران ورود پیدا کرد.

وی ادامه داد: شبکه سازی و استفاده از رابطین داوطلب جهادی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با ماموریت شناسایی فقرا، گروه‌های جهادی، خانواده‌های ایثارگر که با مشکلات معیشتی روبرو هستند، یکی از اولین و مهمترین اقدامات قرارگاه در سال‌های اولیه ورود به این‌ عرصه بوده است.

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) افزود: در ۸۳ عملیات و کار مطالعاتی ۲۰۰ هزار خانواده نیازمند و ۴۰۰ هزار خانواده توانمند شناسایی شدند.

مسکنی راه از بین بردن دو منکر فقر و تکاثر و رشد تعلیم و تکریم را اتصال توان توانمند به نیاز نیازمند با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات عنوان کرد و با ارائه مدل و توضیحاتی در ارتباط با استارتاپ‌ها و پلتفرم‌های فعال در حوزه کسب و کار اجتماعی تحت حمایت مجموعه از قبیل سایه (اتصال نیاز نیازمند به توان توانمند،-بسازیم-پلتفرم حوزه کرادفاندینگ(جمع سپاری مالی) و پاکاریم(سازماندهی نیروهای داوطلب مردمی) پرداخت.

به گفته دبیر قرارگاه جهادی امام رضا(ع) از دیگر فعالیت‌های این مجموعه تدوین مدل پیشرفت همه جانبه در مناطق کم برخوردار در ۵ عرصه اشتغال و اقتصاد، اجتماعی فرهنگی، آموزش و توانمندسازی، بهداشت و درمان و عمران و زیرساخت در ۱۱ استان و ۴۷شهرستان محروم کشور است.

انتهای پیام

منبع:مهر

برچسب‌ها